• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

15 euro voor (negatieve) reviews

4 oktober 2011 door Martin van Kranenburg

Wat iedereen in de reisbranche al lang weet over het bestaan van “fake” reviews, staat nu keihard zwart op wit. De meesten onder ons hebben wel eens verhalen gehoord over inkopers van touroperators, die de door hen ingekochte accommodaties regelmatig belonen met een positieve review. Of over medewerkers van een hotel, die via meerdere accounts proberen negatieve reacties weg te poetsen. Maar het kan ook sneller. Je kunt een bedrijf inhuren die tientallen tot enkele honderden reviews voor je posten.

250 reviews voor €3.750

Een journalist van de website Inrocks is hier ingedoken. Hij ging op zoek naar online bedrijven, die tegen betaling bereid waren om 250 reviews achter te laten. Zowel positieve, maar ook negatieve reviews om concurrenten lager in de ranglijsten te krijgen.

Meerdere bedrijven waren bereid hieraan mee te werken. Zo kreeg de journalist van Inrocks een concrete offerte van een bedrijf, dat was gespecialiseerd in “e-reputatie management”. Voor een bedrag van €3.750 konden ze 250 reviews plaatsen op Tripadvisor.com, die ook daadwerkelijk door de controles van Tripadvisor zouden komen. Er was zelfs een bedrijf uit Madagaskar, waar hij voor €1650 in drie maanden tijd 25.000 forumberichten kon krijgen.

De bron achter de review wordt belangrijker

Geen schokkend nieuws dus, maar het geeft nogmaals aan dat de bron achter de review steeds belangrijker wordt. Consumenten worden door dit soort berichten steeds wantrouwender. Hoe betrouwbaar zijn ze, zijn ze wel echt? Of zitten concurrenten elkaar te pesten.
Ik ben benieuwd hoe zoekmachines op den duur hier mee omgaan. Er zijn nu al signalen dat sites als Booking.com beter zullen gaan scoren in de organische resultaten in zoekmachines, omdat Google weet dat dit echte reacties zijn van mensen die daadwerkelijk hebben geboekt. Of zullen concurrenten hotelkamers boeken via Booking.com, alleen maar om de concurrent een slechte review te kunnen geven?

Dit artikel verscheen eerder als column in het vakblad Twinkle Magazine.

Credits headerafbeelding: Margaret Ornsby (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • De waarde van sociale media en online reviews overschat?

    Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een…

  • Hoteliers achter met reviews

    Nederlandse hotels zien de mogelijkheden van online-reviews wel, maar ze maken er nog maar nauwelijks…

Categorie: Reviews, Social media

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart van Eijck zegt

    5 oktober 2011 om 13:38

    Erg leuk artikel wat erg herkenbaar is. Zie ook de bedrijven die op basis van polls iets winnen. Zijn vaak dezelfde bedrijven…

    En ja, ik ken Martin. En nee, ik heb hier geen € 15,00 voor gekregen…

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel destinatiemarketing Airbnb TripAdvisor Booking.com NHTV technologie instagram travel Expedia reizen Social Media Google hotels Facebook onderzoek Vakantiebeurs TUI KLM reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring