Performance is en blijft een hot issue. In een speedsessie (158 slides) vliegen de 30 minuten voorbij. Maar het moet gezegd, het is een erg sterk verhaal, en leuk gebracht. Sean Power weet de volle zaal meteen aan zich te binden. Op grappige wijze vliegen de sites met de vele foutmeldingen aan je voorbij (zie presentatie hieronder).
Slechte performance, blijft lang hangen.
Sean Power laat het effect zien wat performance kan doen voor je conversie. Uit een performance onderzoek (A/B test) op Google.nl bleek dat een slechte performance invloed heeft op het aantal zoekopdrachten. Logisch, maar het effect was zichtbaar voor maanden. Bij een slechtere performance nemen bezoeker minder moeite om meer zoekopdrachten te doen. Gevoelsmatig werkt een slechtere performance dus lang door. In een andere A/B test zagen ze ook de effecten van performance bij een grote webshop (pagina 35-40). Het optimaliseren van de performance bracht een verhoging in de conversie met 16% met zich mee.
Performance en de reisbranche.
In de presentatie staan ook resultaten uit een performance onderzoek in de reisbranche (45-46) waaruit blijkt dat Sunweb zijn performance goed op orde heeft. De pagina werd getoond in 0.39 seconden waar vliegwinkel er 5.04 seconden over deed. Goed, het is een momentopname maar heeft geeft wel aan dat controle over performance een essentieel onderdeel is. Ook is de website van Transavia onderzocht op performance. Een bezoeker die in Nederland inlogde zag de pagina in 4.07 seconden, maar zat je toevallig in Rome om je vlucht te boeken dan deed je daar 7,18 seconden over.
Meer weten, check de presentatie of neem contact op met Measureworks, de organisator achter deze presentatie.
Mooie presentatie van Sean Power over het belang van web performance.
Geeft ook goed aan dat er veel bij komt kijken om availability en performance op goed niveau te krijgen en houden.
Een opmerking (of: vraag aan Measureworks): op slide 45 staan ‘laadtijden’ voor 15 Nederlandse sites. Hoe zijn deze laadtijden gemeten? Met een echte browser? Zo ja, welke browser? Wat was de verbindingsnelheid?
Ik vind de genoemde laadtijden bijzonder laag en zet daarom mijn vraagtekens bij de meetmethode.
Je kunt op http://www.webpagetest.org goede metingen doen: met een echte IE7 browser wordt de URL bezocht en de werkelijke laadtijden gemeten, vanaf een machine in Amsterdam.
Voor Bol.com (verbindingsnelheid: 3000/500 kbps, ofwel: Ziggo instapabonnement) is de gemeten laadtijd 6.3 seconden. Natuurlijk is dit de uitkomst van slechts één meeting, maar – vanuit mijn ervaring met deze tool – toch een goede indicator.
6.3 versus de 1.2 seconden in de presentatie, dat is nogal een verschil.
Het is essentieel om een tool te gebruiken die laadtijden meet met een echte browser, en niet ‘slechts’ server response tijden of een browser ‘simuleert’.