• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

3 redenen om klantenservice via Facebook Messenger in de gaten te houden

19 februari 2016 door Lobke Elbers

Het is de drukste periode van het jaar als het op boekingen aankomt in de reisindustrie. Maar ook standaard de periode, naast de zomerperiode, waarin de meeste vragen worden gesteld. Zoals recent onderzoek aantoonde; op social media worden in februari de meeste berichten gevonden over vakantie in combinatie met geboekt. Maar er is meer, Facebook Messenger groeit in populariteit en dat is niet voor niets. Wereldwijd gebruiken ruim 800 miljoen mensen de chatdienst. Tijd om te kijken wat dit kan betekenen voor de Nederlandse reismarkt!

First things first: welke opties heb je?

De opties binnen Messenger zijn zoals je ze in deze tijd verwacht.

  • Je hebt een optie om zogenaamd te ‘facetimen’, oftewel, video messages te sturen. Die calls zijn gratis, maar je moet wel Wi-Fi hebben.
  • Er kunnen foto’s en video’s gestuurd worden, er kunnen locaties gestuurd worden en naast tekst kun je ook een gesproken bericht sturen. Als je het zo bekijkt, lijken de features best wel op die van Whatsapp, oftewel appcare.
  • Ook kunnen er groepsapps gestart worden, kun je GIFjes & stickers sturen en kan er (nu enkel beschikbaar in de USA)zelfs geld overgemaakt worden. Die laatste 2 opties, komen weer overeen met social media in China, zoals generation Y deze daar gebruikt.
  • Messenger kun je daarnaast als standalone website gebruiken, dit betekent dat je niet alleen een app hoeft te gebruiken, maar ook vanaf PC of laptop webcare via Facebook messenger kunt verrichten.
  • Binnen die optie, kun je per chat bekijken wat je laatste berichten zijn, welke foto’s en video er gestuurd zijn en welke locaties er gedeeld zijn.

Leuk, maar waarom interessant voor marketeers in de reiswereld?

Start met chatten – advertorials komen eraan

Gisteren nog, verscheen op TechCrunch het bericht dat er is uitgelekt, dat bedrijven binnenkort Facebook Messenger kunnen gaan gebruiken om advertenties te sturen naar mensen die ooit via chat contact hebben gezocht. Er zitten wat haken en ogen aan, maar een slim bedrijf is op de toekomst voorbereid, zo laat NU.nl de kanttekeningen weten:

  1. Omdat de reclames alleen mogen worden doorgegeven in bestaande chats met klanten of potentiële klanten, adviseert Facebook de adverteerders om nu alvast contact te leggen met mensen uit de doelgroep.
  2. Ook kunnen mensen binnenkort via een korte Facebook-link contact leggen met bedrijven via Messenger. Op die manier wordt er direct een chat geopend, waarna de deur tot reclame voor klanten in theorie openstaat.

Uitcheck – livechat

Bij het uitchecken van een bestelling/boeking, begint bij de consument de voorpret, maar juist ook in deze fase is de kans op persoonlijk contact zinvol en kan die eerste link met de chat gemaakt worden. Als ze zich via je site kunnen inschrijven voor Messenger, kun je ze gepersonaliseerde updates sturen. De URL shortlink is in principe al geopend voor alle pagina’s middels: fb.com/msg/[bedrijfspaginanaam]. Op die manier kan de link reeds gepromoot worden en kunnen klanten gestimuleerd worden via deze manier contact op te nemen. Het gesprek vindt dan plaats tussen bedrijf en consument, via Messenger chat.

Huidig voordeel voor de reisorganisatie: eventuele klachten afhandeling is op deze manier veel minder zichtbaar dan bij Twitter bijvoorbeeld, of, wat nu vaak nog gebeurt, is een klachtenregen onder een bepaalde openbare Facebook post. Net als in Whatsapp kunnen klanten snel info delen en vice versa.

Snelheid wordt beloond door vindbaarheid

De geruchten gaan nog verder: als een bedrijf erin slaagt om 90% van alle berichten binnen 24 uur te behandelen, zou de Messenger chat van het bedrijf zichtbaar worden op Facebook. Deze repsonstijd is natuurlijk appeltje eitje als we het vergelijken met de responstijden van reisbedrijven op Twitter de afgelopen drie jaar. Alhoewel, sommige bedrijven die een gemiddelde responstijd tussen de 20 en 100(!) uur hebben, zullen echt een tandje bij moeten zetten. Echter, wordt uit ditzelfde onderzoek pijnlijk zichtbaar dat voor veel reisbedrijven het een uitdaging wordt om uberhaupt een reactie te geven op een bericht.

Zijn Nederlandse reisbedrijven hier klaar voor en zo ja, hebben ze een idee van hoe advertorials in te zetten in een chatfunctie? Voor wat soortgelijke inspiratie kan gekeken worden naar de reeds gelanceerde Messenger for Business app.

Gerelateerde Berichten

  • 40 Travel Startups om in de gaten te houden

    Het is druk in startupland. Al jaren, maar ook anno 2015 lijkt de stroom aan…

  • Offline apps met unieke features om te navigeren/reizen: reizigerstrends om in de gaten te houden

    Offline navigeren is misschien wel een van de grootste reizigerstrends, alhoewel, dat hoeft binnenkort niet…

  • Drie startups geselecteerd op EyeforTravel om in de gaten te houden

    Op het Eye for Travel congres begin mei werden een aantal startups geïntroduceerd die de reisbranche…

Categorie: Customer service, Featured, Mobiel Tags: boekmaand, chat, customer care, Facebook Messenger, februari, Messenger, vakanties

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Hoe bouw je online een niet-succesvol travelmerk terwijl je tevreden consumenten wilt? | TravelNext schreef:
    4 maart 2016 om 15:00

    […] zaken in Whatsapp care van de Nederlandse reisindustrie. En in een recent blog lees hier meer over Messenger als communicatie kanaal, dat waarschijnlijk een grote rol gaat spelen in de vernieuwing van customer care & […]

  2. Facebook update: de laatste 7 relevante ontwikkelingen uitgelegd! | TravelNext schreef:
    11 april 2016 om 14:52

    […] Elbers schreef er al een artikel over, Facebook Messenger is upcoming en biedt unieke opties om in contact te komen met je trouwe klanten of gasten. Voor merken is Messenger natuurlijk een fantastisch extra kanaal […]

  3. Waar iedereen het over heeft: converseren met bots. Dit gaat het doen voor travel | TravelNext schreef:
    13 april 2016 om 09:57

    […] Natuurlijk komt er een tweedeling, die is er nu ook al. Generaties die snel zullen overgaan tot het bestellen via tekst, kunnen enerzijds hun hart al ophalen bij KLM. Waar je sinds begin deze maand kunt inchecken via Messenger en veel je andere vluchtzaken ook kunt regelen. KLM was daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld, maar Facebook gaf reeds aan dat er meer airlines zullen bijkomen. Ook hotelketens, zoals onder andere Hyatt verlenen service via Messenger. […]

  4. iMessage kan weleens de doorbraak zijn voor travelmerken en mobiele klantcommunicatie | TravelNext schreef:
    16 september 2016 om 11:26

    […] op de markt, maar uiteindelijk min of meer dezelfde diensten aanbieden. Facebook introduceerde een chatbot voor Messenger onlangs en dat bood al flinke kansen voor klantcommunicatie in de […]

  5. Online travel in 2016: dit waren de hoogtepunten en meest gelezen topics | TravelNext schreef:
    28 december 2016 om 10:00

    […] Lees het volledige artikel […]

  6. Technologie en vertrouwen, vertrouwen en technologie: case 'logeren bij de boswachter' | TravelNext schreef:
    13 januari 2017 om 12:36

    […] vinden. Hij verwijst naar de de bots die nu de klantgesprekken voeren op sociale kanalen zoals Facebook messenger. De transactie moet dan ook meer en meer in die omgeving waar die klant graag is, gaan plaats […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels mobiel Google reviews Airbnb reizen Vakantiebeurs instagram Facebook Expedia onderzoek destinatiemarketing NHTV technologie Social Media Booking.com TripAdvisor KLM travel TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext