De persoonlijkheid van een blogger vertelt ons iets over de relatie met zijn/haar lezers, en dat is belangrijk in social media. Andere factoren zijn onder meer professionaliteit en attent zijn. Als het weken duurt voordat iemand antwoord op een e-mail of als ze een eisenlijst hebben waar je u tegen zegt, dan merk je al snel genoeg dat er geen match is. Het is ook goed om referenties te checken door bijvoorbeeld een andere DMO te bellen die gewerkt heeft met de bloggers. In dit blog 9 selectiecriteria voor het selecteren van bloggers!

Blogreizen of campagnes zijn niet allemaal hetzelfde. Het is belangrijk om met bloggers samen te werken die flexibel zijn en resultaten weten te koppelen aan specifieke doelstellingen.

1.      Win-win situatie

Een blogreis of een campagne met bloggers moet een win-win situatie zijn. Als er geen waarde voor de blogger is dan heeft een samenwerking geen zin. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een reisblogger die zich op luxe richt uit te nodigen voor een backpack of outdoor reis. In dit geval past de blogger niet bij het product en de bestemming. Het is dan ook goed om te ontdekken waar een blogger van houdt, zodat je kan inschatten of de blogger bij het product en de bestemming past. En kijk ook verder dan reisbloggers. Fashion, food, lifestyle, tuin, muziek of tech bloggers kunnen een goede match zijn. Het is daarnaast belangrijk dat DMO’s hun verwachtingen en doelen uitspreken naar de bloggers, zodat er geen onverwachte verassingen zijn.

2. Bereik

Het bereik van een blog is belangrijk, maar niet zo belangrijk als je zou denken. Wij werken liever samen met een blogger met een kleiner bereik, maar met meer invloed binnen de community dan andersom. Een blogger met 2000 Twitter volgers kan van meer waarde zijn dan een blogger met 50.000 volgers, mits deze 2000 volgers gepassioneerd en betrokken zijn en worden beïnvloed door de persoon die ze volgen.

Het is belangrijk om van tevoren de web statistieken van de bloggers te ontvangen en deze ook te gebruiken om het daadwerkelijk bereik te meten van een campagne of blogreis. Dit geldt tevens voor het aantal volgers op Twitter, Facebook en andere statistieken, zoals het tracken van de hashtag. Meten is weten, ook voor DMO’s.

3. Demografie doelgroep

In welke taal zijn de blogs geschreven en uit welke landen komen je lezers? Het is niet zo belangrijk waar de blogger vandaan komt, omdat je publiek uit een hele andere land zou kunnen komen. Een aantal grote reisbloggers wonen in Duitsland, echter schrijven zij in het Engels en is hun publiek internationaler. Dit geldt tevens voor Instagrammers. Eelco Roos uit Nederland heeft een groter publiek in de US en de UK, maar voor DMO’s wordt hij vaak gezien als een Instagrammer uit Nederland, omdat hij hier toevallig woont.

De geografische grenzen vervagen en een DMO dient zich dit te realiseren. Dit heeft gevolgen op de interne organisatie, want wie heeft nu contact met deze persoon het lokale kantoor in het desbetreffende land of het hoofdkantoor. En waar valt dit onder? Is dit de verantwoordelijkheid van de PR of digitale afdeling?Allerlei vragen waar intern over nagedacht moet worden.

4. Invloed in een niche

Invloed in een niche wordt steeds belangrijk in de wereld van destinatiemarketing. Je ziet dat steeds meer bestemmingen zich op bepaalde niches focussen. Bestemmingen willen niet meer alles voor iedereen zijn, ze realiseren zich dat onderscheidend vermogen efficiënter is binnen hun marketingstrategie.

Dit geldt ook voor het samenwerken met bloggers. We zijn op zoek naar mensen die een autoriteit zijn in een bepaald onderwerp. Een wijnblogger heeft een publiek dat geïnteresseerd is in wijn. Als een wijnregio een blogreis organiseert om meer bekendheid te generen voor een wijnregio, dan gaat de voorkeur uit naar de wijnblogger. Uiteraard past een reisblogger die van wijn houdt hier ook bij, maar de wijnblogger zal meer invloed hebben binnen de niche wijn. Vaak is een combinatie tussen de twee een goede match. De kracht van het internet is dat er een community voor elke passie is.

Maar hoe bepaal je invloed, wij kijken naar dingen zoals commentaar op een blog (volume en het soort commentaar) en hoe de blogger interacteert met zijn/haar publiek. Het is de persoonlijk connectie dat de blogger uniek en invloedrijk maakt. Daarnaast kijken we naar herhalingsbezoeken op de blog. Dit is een goede indicator om te zien hoe loyaal een publiek is en wat voor invloed een blogger heeft.

5. Connecties met andere influencers

De waarde van een blogreis of campagne hangt niet alleen af van de geproduceerde content door de blogger, maar ook van de persoonlijke connecties. Bloggen is sociaal. Een blogger met veel connecties met andere influencers heeft de voorkeur. Dat betekent dat er een grotere kans is dat hun berichten worden verspreidt naar anderen, maar ook geretweet of gedeeld worden door andere influencers. Daarnaast kan een goede relatie met een blogger leiden tot verwijzingen naar andere goede bloggers.

6. Kwaliteit en stijl van schrijven, fotografie en/of video

De voorkeur gaat uit naar blogs met kwalitatieve content. Daarnaast past de stijl van de ene blogger beter bij een bepaalde bestemming dan de andere. Een voorbeeld zijn de fashion bloggers. Een aantal fashion bloggers passen beter bij een bestemming omdat zij naast de hoeveelheid selfie’s en/of geposeerde foto’s ook de bestemming laten zien op hun foto’s en/of video’s. Als bestemming is het belangrijk dat je deze elementen goed onderzoekt voordat je met een blogger gaat samenwerken. 

7. Snelheid van communicatie

In veel gevallen is het een realtime blogreis of een campagne, waardoor snelheid van publicatie belangrijk is. Wat je steeds meer ziet is dat reisbloggers content herhaaldelijk promoten via hun social media kanalen. Het gaat verder dan het eenmalige publiceren van de content op hun blog en social media kanalen. Dit is goed voor de blogger, maar ook voor de DMO. Afhankelijk van wat je wilt bereiken, moet je hierover nadenken van tevoren.

8. Gebruik van kanalen

Van welke kanalen maken de bloggers gebruikt? Zijn dit meerdere social media kanalen of ligt de focus op een kanaal. Als je samenwerkt met Instagrammers dan is één kanaal belangrijk. Als je aan een campagne werkt waar je veel realtime content wilt creëren, dan zijn meerdere kanalen, zoals Twitter, Facebook en Instagram belangrijk. Het is daarom van belang dat je hier van tevoren over nadenkt en dit ook duidelijk communiceert naar de bloggers en/of Instagrammers.

9. Persoonlijkheid

Dit is voor mij één van de belangrijkste criteria waar ik bloggers en/of Instagrammers op selecteer. Is de blogger makkelijk om mee te werken? Tegenwoordig zijn er veel bloggers en hier kan een blogger echt het verschil in maken. Wij offeren graag wat bereik of invloed op voor een aardig persoon.