• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

99% van de blogs zijn waardeloos

16 mei 2014 door Steven de Jong

Op 9 en 10 april vond het Social Media Tourism Symposium (#SoMeT14EU) plaats op de poolcirkel in Rovaniemi, Finland. 100 Europese destinatie marketing professionals zagen in twee dagen tijd twintig presentaties over toerisme en travel, social en online media, innovatie en marketing. In een eerste blog heb ik de wijze lessen van 7 travel professionals toegelicht. Het tweede blog beschrijft nog eens vijf verhalen met inzichten voor iedereen in de travel industrie en misschien ook wel daarbuiten!

8. “99% van de blogs zijn waardeloos!”

Ryan Levitt, PR directeur van HouseTrip, nam duidelijk stelling tijdens zijn #SoMeT14EU presentatie op 9 April! In een paar minuten tijd haalde hij meerdere malen uit naar de meeste bloggers en ook travelbloggers moesten het ontgelden. “Travel blogs staan op een 15de plek als meest gelezen categorie, na onderwerpen als politiek en huisdieren. Als reisblogs lezers aantrekken dan zijn het overwegend familie en vrienden. Kortom, investeren in travel bloggers is weggegooid geld.”

Op Twitter werden driftig tegenargumenten getwitterd door de aanwezigen in de zaal toen Levitt ineens zijn toon aanpaste en sprak over de grote waarde van de 1% goede bloggers. Om die 1% te vinden gaf hij een duidelijke checklist, te lezen in dit blog. 

9. “Get back to fun. Get it done!” 

William Price, global manager digital van South African Tourism had het net als Chris Chambers over het nemen van risico’s. Hij gebruikte daarbij mooie quotes, zoals:

“Fail forward!”

“Practice failure and encourage it’’

‘’It’s not fatal”

“Decide what you want and don’t make any excuses”

Werknemers worden aangemoedigd om nieuwe ideeën te bedenken en deze uit te voeren en dat zorgt tevens voor plezier op de werkvloer. Daarnaast heeft Price hard gewerkt aan een flexibelere houding ten opzichte van het merk. Een nieuwe strategie waar unieke, actuele content centraal staat met een vrolijk, spontaan en soms stoutmoedig karakter heeft geleid tot een toename van 43% online traffic en het grootste Twitter account van het continent Afrika.

rova

10. “Our existing customers are our best marketeers!

”We, as a DMO, are just the facilitator that assists the industry to be the best!”

Het verkeersbureau van de toekomst is niet langer meer de baas over zijn eigen marketing! Heidi Sørvig, CEO van Visit Sørlandet, introduceerde een nieuwe manier van werken en een mogelijke blauwdruk voor de toekomst van DMO’s. Net als zoveel destinatie marketeers moest Sørvig hoge verwachtingen waarmaken met een beperkt budget. Nieuwe bezoekers aantrekken naar Sørlandet kostte vijf keer zoveel als het aantrekken van herhaalbezoekers. Maar om herhaalbezoek te stimuleren moesten de huidige bezoekers een geweldige ervaring krijgen voor, tijdens en na hun bezoek: een doel dat alleen haalbaar was met behulp van de gehele toeristische sector.

Visit Sørlandet verschoof zijn aandacht van ‘nieuwe toeristen’ naar de industrie en nodigde hen uit voor trainingen in het optimale gebruik van online en social media. Het verhaal van Sørlandet werd zo beter verteld, bezoekers kregen ineens veel meer aandacht (online en offline) en de industrie ging samenwerken aan een positief verhaal en het aantrekken van nieuwe en terugkerende bezoekers.

11. “Social Marketing has to be authentic to succeed.” 

Na het kritische verhaal over reisbloggers van Ryan Levitt, was het de beurt aan Nicholas Montemaggi, digital manager van Emilia Romagna Tourist Board, om te spreken over zijn succesvolle reisblogger project: Blogville Emilia Romagna!

Twee jaar lang werd een appartement van alle gemakken voorzien en beschikbaar gesteld aan bloggers van over de hele wereld. Zij kregen geen reisprogramma en alle tijd van de wereld om zelf op pad te gaan. Volgens Montemaggi betaalde de tijd, rust en het vertrouwen dat bloggers werd geboden zich uit in unieke, authentieke content en bijzondere relaties met bloggers die tot op de dag van vandaag optreden als ambassadeurs van Emilia Romagna. “Social Marketing has to be authentic to succeed.”

12. “There’s never a perfect time to start something.

You just have to do it.”

William Bakker, chief strategist van Think! Social Media, was de laatste spreker van #SoMeT14EU en hij vatte de lessen van twee dagen samen in zijn presentatie. “A tourism brand is the sum of all stories people hear and the sum of experiences people have.” William toonde een slide waarop stond ‘Marketing = Storytelling’ en refereerde naar het verhaal van Heidi Sørvig, die samen met de lokale toerisme industrie werkt aan het verbeteren van ervaringen van bezoekers, zodat zij de ware marketeers worden.

“One half of travelers have taken a trip based on a photo posted by a friend on Facebook”, sprak Bakker.  De ‘M’ van DMO zou wat hem betreft in de nieuwe rol van betekenis kunnen veranderen van destinatie marketing naar destinatie management. Wie het beste kunnen helpen bij het promoten van je bestemming zijn de inwoners en bezoekers zelf. Bakker refereerde naar de toespraken van Peter Kentie en Sveinn Birkir Björnsson waar inwoners en bezoekers een actieve rol spelen. Hun verhaal is immers veel authentieker en eerlijker dan dat van de destinatie marketeer. (Lees hier het blog van William Bakker over waarom Social Media activiteiten buiten je eigen kanalen veel belangrijker is).

Je verhaal moet vervolgens wel kloppen en daarom is het alleen maar goed dat destinaties niet meer alles proberen te zijn, maar zich richten tot bepaalde niches. Het succes van ‘Fashion & Antwerpen’ waarmee de stad van een 42ste plek in de top 50 modesteden sprong naar een 9de plek is daar een goed voorbeeld van. Social media spelen hierin een centrale rol en moeten door alle DMO’s omarmd worden. Tot slot refereerde hij naar het ‘durven doen’ in de verhalen Chris Chambers en William Price, en eindigde met een quote van de Orla Carroll aan het begin van deze les: “There’s never a perfect time to start something. You just have to do it.”

william

Gerelateerde Berichten

  • 10 Social media tips voor effectieve destinatie marketing #SoMeT14EU

    Vrijwel elke Destinatie Marketing Organisatie (DMO) zet één of meerdere social mediakanalen in om hun…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: bloggen, somet14eu, steven de jong, strategy, Think! Social Media

Over Steven de Jong

Steven de Jong heeft zijn eigen social media bureau, Olifant Media. Hij helpt bedrijven en organisaties (binnen en buiten toerisme & travel) met het behalen van hun marketingdoelstellingen via een creatief-effectieve social media aanpak. Opdrachtgevers waren o.a. KLM, Leiden Marketing, Nationale Nederlanden en Het Scheepvaartmuseum. Hiervoor was Steven social media marketeer bij Think! Amsterdam, webredacteur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en schreef hij het boek ‘Aan mijn jongere ik’.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram TripAdvisor reviews onderzoek Facebook Google hotels Vakantiebeurs TUI destinatiemarketing Airbnb Booking.com KLM travel NHTV Social Media technologie Expedia mobiel reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext