• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ACM: boete voor KLM om onjuiste prijsvermelding

8 oktober 2014 door Redactie Twinkle

KLM heeft een boete van 200 duizend euro ontvangen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor onjuiste prijsvermelding. De ACM controleert reisbedrijven al sinds eind vorig jaar strenger op het prijsbeleid. Tot september waren er echter nog geen boetes uitgedeeld.

KLM toonde vliegtickets op zijn website waarbij 10 euro boekingskosten stonden vermeld. Deze kosten bleken in het boekingsproces niet per volledige aankoop te zijn, maar per besteld ticket. ‘Dat maakte de kosten voorzienbaar en onvermijdbaar’, meldt de ACM in een persbericht. De lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100, berekent de 10 euro inmiddels over de totale boeking.

Maximaal 450 duizend euro

Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke ‘misleiding’ staat op maximaal 450 duizend euro.

Onderzoek naar prijsvermelding

KLM is een van de eerste partijen uit de reisbranche die een boete krijgt opgelegd. Een woordvoerder van de ACM liet in september aan Twinkle weten dat er toen nog geen boetes waren uitgedeeld. ‘Wij hebben geconstateerd dat het (prijsbeleid, red.) nu heel veel beter gaat’, aldus de woordvoerder destijds. ‘Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.’

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.

Gerelateerde Berichten

  • Top 30 travelsites zetten 3,2 miljard euro om in 2011

    Vandaag verschijnt de Twinkle100 2012-editie, een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers…

  • Lessen online marketing KLM #OM033

    Online reputatie management en social vs. commerce in de online marketing KLM. Jochem van Drimmelen…

  • Inpakken en Wegwezen en KLM presenteren praktijkcases

    Volgende maand, 10 september om precies te zijn, presenteren Marcel Beemsterboer (Inpakken en Wegwezen) en…

  • Top 30 travelsites zetten 3,2 miljard euro om in 2011

    Vandaag verschijnt de Twinkle100 2012-editie, een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers…

  • Lessen online marketing KLM #OM033

    Online reputatie management en social vs. commerce in de online marketing KLM. Jochem van Drimmelen…

  • Inpakken en Wegwezen en KLM presenteren praktijkcases

    Volgende maand, 10 september om precies te zijn, presenteren Marcel Beemsterboer (Inpakken en Wegwezen) en…

Categorie: E-commerce, Online advertising Tags: acm, KLM

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars Sang Mo Boom zegt

    9 oktober 2014 om 14:15

    Happy Birthday :-#

  2. Lobke Elbers zegt

    9 oktober 2014 om 14:25

    Inderdaad, dat zijn zomaar weer 506 verkochte tickets die direct de boete kunnen afbetalen. Gisteren vertelde ACM tijdens #etravelsummit dat de regeltjes niet zo moeilijk zijn, maar er wel bepaalde bedrijven (bij meerdere klachten) extra in de schijnwerpers komen te staan. Het is dus nog altijd (en het wordt alleen maar meer) van belang om aantrekkelijke traffic ads af te wegen tegen boetes. De boetes worden overigens bepaald op de grootte van het bedrijf, en de mate van overtreding. Kan dus zijn dat eenzelfde overtreding bij kleinere partijen ook veel minder is.We gaan het zien!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia reviews hotels instagram travel Airbnb reizen technologie Booking.com onderzoek destinatiemarketing Google mobiel NHTV TUI TripAdvisor Vakantiebeurs KLM Facebook Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring