KLM heeft een boete van 200 duizend euro ontvangen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor onjuiste prijsvermelding. De ACM controleert reisbedrijven al sinds eind vorig jaar strenger op het prijsbeleid. Tot september waren er echter nog geen boetes uitgedeeld.

KLM toonde vliegtickets op zijn website waarbij 10 euro boekingskosten stonden vermeld. Deze kosten bleken in het boekingsproces niet per volledige aankoop te zijn, maar per besteld ticket. ‘Dat maakte de kosten voorzienbaar en onvermijdbaar’, meldt de ACM in een persbericht. De lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100, berekent de 10 euro inmiddels over de totale boeking.

Maximaal 450 duizend euro

Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke ‘misleiding’ staat op maximaal 450 duizend euro.

Onderzoek naar prijsvermelding

KLM is een van de eerste partijen uit de reisbranche die een boete krijgt opgelegd. Een woordvoerder van de ACM liet in september aan Twinkle weten dat er toen nog geen boetes waren uitgedeeld. ‘Wij hebben geconstateerd dat het (prijsbeleid, red.) nu heel veel beter gaat’, aldus de woordvoerder destijds. ‘Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.’

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.