KLM heeft een boete van 200 duizend euro ontvangen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor onjuiste prijsvermelding. De ACM controleert reisbedrijven al sinds eind vorig jaar strenger op het prijsbeleid. Tot september waren er echter nog geen boetes uitgedeeld.
Maximaal 450 duizend euro
Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke ‘misleiding’ staat op maximaal 450 duizend euro.
Onderzoek naar prijsvermelding
KLM is een van de eerste partijen uit de reisbranche die een boete krijgt opgelegd. Een woordvoerder van de ACM liet in september aan Twinkle weten dat er toen nog geen boetes waren uitgedeeld. ‘Wij hebben geconstateerd dat het (prijsbeleid, red.) nu heel veel beter gaat’, aldus de woordvoerder destijds. ‘Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.’
Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.
2 reacties
Happy Birthday :-#
Inderdaad, dat zijn zomaar weer 506 verkochte tickets die direct de boete kunnen afbetalen. Gisteren vertelde ACM tijdens #etravelsummit dat de regeltjes niet zo moeilijk zijn, maar er wel bepaalde bedrijven (bij meerdere klachten) extra in de schijnwerpers komen te staan. Het is dus nog altijd (en het wordt alleen maar meer) van belang om aantrekkelijke traffic ads af te wegen tegen boetes. De boetes worden overigens bepaald op de grootte van het bedrijf, en de mate van overtreding. Kan dus zijn dat eenzelfde overtreding bij kleinere partijen ook veel minder is.We gaan het zien!