• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Affiliate Marketing in de reisbranche

30 november 2009 door Patrick Mulder

De laatste jaren neemt affiliate marketing een steeds grotere positie in als het gaat om internet marketing. Vooral de reisbranche maakt veel gebruik van affiliate programma’s. Deze zijn uitermate geschikt om zowel het volledige productassortiment als korte en langlopende acties extra aandacht te geven. De websitebeheerder (affiliate) plaatst de producten of de actie op zijn site. Door alleen beloningen bij een verkoop te geven ontstaat een aantrekkelijk, performance based, verkoop kanaal.

Van Merchant naar Affiliate
Reisbedrijven (merchants) verkopen hun eigen producten, via affiliates maar ook rechtstreeks of bijvoorbeeld via Google Adwords. Door naast het eigen productassortiment ook gerelateerde artikelen aan te bieden kan er meer omzet gegenereerd worden. Als deze artikelen via affiliate marketing worden aangeboden zijn er geen orderkosten omdat de order niet zelf hoeft te worden afgehandeld. Een boeking levert hierdoor een hogere marge; de ROI van de website bezoekers stijgt!
Zo kan het zijn dat GoGo tours via cross-sale zonnebrillen, handdoeken en zwembroeken verkoopt aan jongeren op haar website nadat die een vliegvakantie naar Spanje hebben geboekt. GoGo tours ontvangt van de zwembroekverkoper een percentage van deze verkoop.

Steeds meer toegepast
Afgelopen week liet Tickets.nl, een grote online ticketverkoper, weten zelf geen producten meer in te kopen maar deze rechtstreeks aan te bieden via affiliate marketing. Inmiddels zijn KLM, Cheaptickets.nl en NS Hispeed toegevoegd als aanbieder op Tickets.nl.
Tickets.nl is hiermee een van de eerste bedrijven die met de verkoop van hun eigen ticketproduct een hogere marge realiseert door affiliate marketing te gebruiken.

Conversie & Gebruiksvriendelijkheid eerst
Conversie staat voorop. Een bezoeker moet eerst de eigen producten kopen, ofwel converteren. Daarom is het aan te raden de cross-sale pas aan te bieden nadat de eigen conversie is gerealiseerd. Daarna is er een mogelijkheid gerelateerde producten aan te bieden en extra marge te verdienen aan klanten.

Gerelateerde Berichten

  • Affiliate marketing en de reiswereld.

    Affiliate marketing is het plaatsen van een (link)advertentie op een website waarbij je commissie krijgt…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Reismanagers op Affiliate Dag

    Affiliate Dag 2010: Waar gaan we heen en wat heeft het ons gebracht Na 10…

Categorie: Affiliate marketing, Marketing Tags: conversie, cross-sale, ROI, Trends & Ontwikkelingen

Over Patrick Mulder

Patrick Mulder van AdFiliate bv uit Amsterdam is gespecialiseerd in online marketing voor travel. Jarenlange ervaring met klanten uit de travel en health sector. Door het inzetten van SEO, SEA, Social Media en conversie optimalisatie weet hij meer omzet te realiseren voor zijn klanten. Op zijn eigen blog patjem.nl en op TravelNext deelt Patrick zijn online marketing kennis en ervaringen van reizen. Ook is hij co-owner van Verkeersbureaus.info. Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    1 december 2009 om 17:55

    Hi Patrick, welkom als blogger op Reismanagers.nl. Leuk dat je je kennis, ideeen en expertise op dit blog wil delen.

    Zag inderdaad dat http://www.tickets.nl (wat zou het domeinnaam alleen al waard zijn?) de affiliatiekant volledig heeft ingezet. Gaan we volgen. …

    • Tsuduki zegt

      29 november 2012 om 15:14

      Mooie foto’s en supertof om dit zo te kenunn volgen. Dat ziet er lekker uit die Japanse fret’. Vanmorgen tent gezet en materiaal gehaald voor verjaardagsfeestje Tim. Straks naar trouw Mara. Bonen out.Tot lezensxxxx

  2. Patrick Mulder zegt

    1 december 2009 om 18:12

    Dank voor het welkom!

  3. andre van den Berge zegt

    16 mei 2016 om 20:42

    Onlangs heb ik de mogelijkheid om een Franse reisorganisatie in Nederland te promoten. Hiervoor wil ik zelf een website laten bouwen en hun parken/appartementen kenbaar te maken.
    Is affiliate dan een mogelijkheid? Of moet ik dit met de Franse reisorganisatie afstemmen. Afspraak is dat ik voor elke boeking een commissie ontvang. Klant betaald de factuur aan mij en ik stuur het bedrag door minus mijn commissie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook TUI destinatiemarketing reizen onderzoek Social Media NHTV KLM reviews TripAdvisor Airbnb mobiel Expedia Booking.com hotels travel technologie Google instagram Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring