• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Ole Ruch: Airbnb en het belang voor de lokale economie

29 november 2012 door Jeroen Beelen

Ole Ruch is gastspreker voor Airbnb op het TravelNext congres. Vrijwel de volledige zaal reageert positief op de vraag of ze Airbnb kennen. Slechts 3 mensen hebben echter ook daadwerkelijk geboekt via Airbnb. Ole Ruch laat ons kennismaken met de explosieve groei van Airbnb.

Het bedrijf

Het bedrijf heeft zijn hoofkantoor in San Francisco. Van de ca. 500 werknemers zitten er 200 in San Francisco en de rest is verspreid over de wereld. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de organisatie zijn ‘engineering & productontwikkeling’ en ‘klantenservice’.
Airbnb heeft kantoren in 10 landen, t.w. Londen, San Francisco, Parijs, Barcelona, Sao Paolo, Kopenhagen, Moskou, Hamburg, Berlijn en Milaan. Het aanbod van Airbnb is ca. 200.000 lokaties groot en verschilt van simpele kamers tot kastelen, iglo’s en zelf een research station.

In Nederland zullen er in 2013 naar verwachting zo’n 250.000 nachten geboekt worden. Het aantal boekingen laat een indrukwekkende groei van 400% zien. Het gemiddelde aantal nachten van een boeking is 4 nachten. Op wereldniveau verblijven per nacht ca. 60.000 gasten via Airbnb in accommodaties.

Ole Ruch

Ole Ruch is de Managing Director Northern Europe van Airbnb. Hij werkt vanuit Kopenhagen en Londen. Ole heeft zelf geen eigen appartement, hij reist veel en verblijft continue in Airbnb accommodaties.

Essentie

De essentie van Airbnb is via Ole Ruch de ‘trusted community’; een omgeving waarin men elkaar kent en vertrouwt.

De start

Joe Gebbia en Brian Chesky, twee van de oprichters van Airbnb woonden in augustus 2007 samen in San Francisco. De huurbaas had ze laten weten dat de huur met 20% omhoog zou gaan. Op hetzelfde moment was er een congres in de stad en zaten alle hotels vol. Joe en Brian besloten een aantal luchtmatrassen op te blazen en die te verhuren. Dat weekend hebben ze drie betalende gasten, verdienen ze $1.000, hebben ze gasten die vragen wanneer ze opnieuw kunnen boeken en voila: een nieuw businessidee is geboren. Hier ligt de start van Airbnb (airmatrass bed & breakfast).

Hosts

Er is een  aantal redenen waarom hosts zich aanmelden voor het verhuren van ruimten. Het kan simpelweg gaan om de eigen lasten te verlagen bij het betalen van de huur of de hypotheek. Andere hosts geven aan dat ze sparen voor een bruiloft, om zelf te reizen, talen te oefenen, nieuwe mensen te ontmoeten of gewoonweg andere reizigers een unieke ervaring te willen bieden.

Groen en Lokaal

Ole Ruch claimt in zijn presentatie ook de ‘groene’ aspiraties van Airbnb. Ze werken immers me bestaande ruimten. Daarmee wordt in zijn ogen op een zeer efficiënte manier gebruik van de beschikbare ‘resources’.

Ook laat Airbnb zien dat ze bijdragen aan de lokale economie: onafhankelijk onderzoek laat zien dat reizigers 67% van hun bestedingen doen bij lokale ondernemers.

Via een aantal slides laat Ole zien hoe de ‘dekkingsgraad’ van Airbnb is gegroeid in een stad als Amsterdam en hoe steeds meer wijken door bezoekers worden ontdekt.

Succes

Het succes van Airbnb kent volgens Ole twee gronden: de veranderde manier waarop we consumeren en de groei van SoLoMo.

We consumeren anders: het gaat minder om geld en meer om reputatie, er is een verschuiving van adverteren naar ‘delen via communities’, van ‘individueel eigendom’ naar ‘gedeelde toegang’ en van ‘hyper consumeren’ naar ‘gezamenlijk consumeren’.

Airbnb wil graag dat mensen niet alleen online maar ook offline samenwerken,  door elkaar te ontmoeten, kennis te maken, transacties te doen.

Vertrouwen en Veiligheid

Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijk voor Airbnb. Zij hebben uit eerdere lessen geleerd en er is nu een garantie van $700.000 voor eventuele schade bij de host. Daarnaast zorgt Airbnb voor een platform voor veilige betalingen.

Zo’n 3.000 freelance fotografen zorgen voor ‘gecontroleerde fotografie’, die gratis foto’s maken van de verschillende lokaties die worden aangeboden (dit is gratis voor de host). Ook biedt Airbnb 24/7 klantenservice.

Opkomst van SoLoMo

De link met SoLoMo (sociaal, lokaal, mobiel) bestaat voor Airbnb uit:

  • een profiel op Airbnb en daarmee deel uitmaken van een community.
  • een sociale connectie: verbinding via bestaande sociale netwerken.
  • delen: via Airbnb eenvoudig je ervaringen delen.
  • wenslijst: de mogelijkheid om wensenlijst te maken en te delen van toekomstige reizen.

In het kader van SoLoMo is het belangrijk dat 26% van de traffic op dit moment via mobiel is (en dit groeit snel!).

Lokale economische effecten

Onderzoek toont aan dat klanten van Airbnb niet alleen meer besteden tijdens een verblijf dan hotelgasten, maar vooral ook meer geld uitgeven in de omgeving waar ze verblijven.

Hotelgasten geven gemiddeld tijdens een verblijf $740 uit, waarvan $310 dollar voor de hotelovernachting en $530 dollar voor overige bestedingen. Een gast van Airbnb besteed gemiddeld $1.100 dollar, waarvan #360 dollar voor het verblijf en $740 aan lokale bestedingen.

De toekomst

Airbnb is o.a. druk met het uitwerken van hun idee over ‘environments’, waarbij niet zozeer de accommodatie, maar eerder de belevenis centraal staat. Zij beseffen dat dit belangrijk is en dat het aansluit bij de manier waarop de gebruikers accommodaties zoekt. Bovendien willen ze werken aan middelen die de host helpt om waarde toe te voegen aan zijn bestemming. Daarvoor worden pilots gehouden in San Francisco, die mogelijk op een later moment ook voor bestemmingen elders beschikbaar komen.

De presentatie


Gerelateerde Berichten

  • Bevestigd: Airbnb spreekt op het TravelNext Congres

    Gisteren heeft Ole Ruch van Airbnb bevestigd, hij komt spreken op het TravelNext Congres. Ik…

  • Travelnext congres kick-off

    Martin van Kranenburg doet de aftrap op het TravelNext Congres. Gedurende de dag zullen er…

  • Ontdek de geheimen van online succes op het TravelNext congres

    TravelNext, organiseert op 29 november het TravelNext Congres in Meeting Plaza Maarssen. Als je bent…

Categorie: Customer service, E-commerce, Social media, TravelNext Congres Tags: Airbnb, ole ruch, social traveling, travelnext congres

Over Jeroen Beelen

Jeroen Beelen is destinatiemarketeer en mede-eigenaar van LocalSecret: een destinatiemarketing bureau dat klanten helpt, via innovatieve en moderne marketinginspanningen, hun unieke locatie beter zichtbaar te maken. LocalSecret biedt organisatieadvies op strategisch en uitvoerend niveau, marketingstategieen, campagneideeen, luisteronderzoek, trainingen en workshops. LocalSecret werkt voor DMO's (citymarketing en regiomarketing organisaties), VVV's (gastheerschap), provincies, gemeenten, accommodatieverschaffers en andere toeristische en leisure ondernemingen. Jeroen verkent met passie de toekomst van destinatiemarketing onder invloed van nieuwe technologieën, internet en social media. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Kentie zegt

    1 december 2012 om 01:25

    Geweldige case. Wat mij blijft verbazen is dat Airbnb haar mobiele apps beperkt tot een iPhone app. Maar geen zicht op een iPad app en juist dat hoort bij de SoLoMo strategie. Vreemde keuze qua tools dus.

  2. Michiel zegt

    6 december 2012 om 09:19

    Het is een fantastisch concept, maar waar komt de grens te liggen dat particuliere ‘accommodaties’ aan dezelfde eisen als een hotel of b&b dienen te voldoen? Denk aan wetgeving, vergunningen, brandveiligheid, btw afdracht, toerismebelasting…. Allemaal kosten die op dit moment nog niet aan een AirBnB boeker doorbelast hoeven te worden en waardoor er misschien een oneerlijke concurrentie ontstaat?

    • Annelies Hulshof zegt

      6 december 2012 om 10:25

      Dag Michiel,

      dit is inderdaad een interessante kwestie, die geluiden komen ook van de KHN. Die komen ook terug in dit blog: https://www.travelnext.nl/social-travel-een-grote-trend-ook-een-bedreiging-2.html

Trackbacks

  1. Travelnext; Is Big brother watching us? schreef:
    4 december 2012 om 10:46

    […] van Ole Ruch op Travelnext.nl James van […]

  2. #TravelNext Congres: een terugblik - TravelNext schreef:
    6 december 2012 om 16:11

    […] had een overdonderend verhaal over de start en het succes van deze ‘marktplaats voor unieke ruimtes’, hij liet ons zien dat […]

  3. A Unique Travel Experience with Airbnb – Lipstiq.com | Your Best Kept Secret schreef:
    21 december 2012 om 10:20

    […] Ole Ruch (Image) […]

  4. Travelnext Congres: Nu weet je het wat, maar nu nog het hoe schreef:
    2 januari 2013 om 09:54

    […] travel marketeers geïnspireerd door de vele sprekers en experts die acte de présence gaven. Airbnb, Google Travel en Think! Social Media trokken volle zalen en een aandachtig luisterend publiek. Na […]

  5. Adjiedj Bakas: Outsiders veranderen iedere branche, óók de reisbranche - TravelNext schreef:
    8 januari 2013 om 17:15

    […] op. We kennen de voorbeelden van Ikea dat hotels gaat bouwen en initiatieven als couchsurfing en AirBnB. “De hele gastvrijheidsindustrie wordt veranderd door buitenstaanders”, aldus Bakas. Er […]

  6. Steven van Belleghem: Elke sector zal veranderen, elk bedrijf zal MOETEN veranderen - TravelNext schreef:
    15 januari 2014 om 09:37

    […] het feit dat mensen staan te popelen om in een groep of in het openbaar te vertellen dat ze bij Airbnb hebben geboekt, of Uber hebben gebruikt. Maar het daar tegenover niet belangrijk vinden om te […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel Expedia Facebook Google TUI TripAdvisor Social Media instagram reviews Booking.com Vakantiebeurs reizen travel KLM NHTV onderzoek technologie hotels destinatiemarketing Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring