Ole Ruch is gastspreker voor Airbnb op het TravelNext congres. Vrijwel de volledige zaal reageert positief op de vraag of ze Airbnb kennen. Slechts 3 mensen hebben echter ook daadwerkelijk geboekt via Airbnb. Ole Ruch laat ons kennismaken met de explosieve groei van Airbnb.

Het bedrijf

Het bedrijf heeft zijn hoofkantoor in San Francisco. Van de ca. 500 werknemers zitten er 200 in San Francisco en de rest is verspreid over de wereld. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de organisatie zijn ‘engineering & productontwikkeling’ en ‘klantenservice’.
Airbnb heeft kantoren in 10 landen, t.w. Londen, San Francisco, Parijs, Barcelona, Sao Paolo, Kopenhagen, Moskou, Hamburg, Berlijn en Milaan. Het aanbod van Airbnb is ca. 200.000 lokaties groot en verschilt van simpele kamers tot kastelen, iglo’s en zelf een research station.

In Nederland zullen er in 2013 naar verwachting zo’n 250.000 nachten geboekt worden. Het aantal boekingen laat een indrukwekkende groei van 400% zien. Het gemiddelde aantal nachten van een boeking is 4 nachten. Op wereldniveau verblijven per nacht ca. 60.000 gasten via Airbnb in accommodaties.

Ole Ruch

Ole Ruch is de Managing Director Northern Europe van Airbnb. Hij werkt vanuit Kopenhagen en Londen. Ole heeft zelf geen eigen appartement, hij reist veel en verblijft continue in Airbnb accommodaties.

Essentie

De essentie van Airbnb is via Ole Ruch de ‘trusted community’; een omgeving waarin men elkaar kent en vertrouwt.

De start

Joe Gebbia en Brian Chesky, twee van de oprichters van Airbnb woonden in augustus 2007 samen in San Francisco. De huurbaas had ze laten weten dat de huur met 20% omhoog zou gaan. Op hetzelfde moment was er een congres in de stad en zaten alle hotels vol. Joe en Brian besloten een aantal luchtmatrassen op te blazen en die te verhuren. Dat weekend hebben ze drie betalende gasten, verdienen ze $1.000, hebben ze gasten die vragen wanneer ze opnieuw kunnen boeken en voila: een nieuw businessidee is geboren. Hier ligt de start van Airbnb (airmatrass bed & breakfast).

Hosts

Er is een  aantal redenen waarom hosts zich aanmelden voor het verhuren van ruimten. Het kan simpelweg gaan om de eigen lasten te verlagen bij het betalen van de huur of de hypotheek. Andere hosts geven aan dat ze sparen voor een bruiloft, om zelf te reizen, talen te oefenen, nieuwe mensen te ontmoeten of gewoonweg andere reizigers een unieke ervaring te willen bieden.

Groen en Lokaal

Ole Ruch claimt in zijn presentatie ook de ‘groene’ aspiraties van Airbnb. Ze werken immers me bestaande ruimten. Daarmee wordt in zijn ogen op een zeer efficiënte manier gebruik van de beschikbare ‘resources’.

Ook laat Airbnb zien dat ze bijdragen aan de lokale economie: onafhankelijk onderzoek laat zien dat reizigers 67% van hun bestedingen doen bij lokale ondernemers.

Via een aantal slides laat Ole zien hoe de ‘dekkingsgraad’ van Airbnb is gegroeid in een stad als Amsterdam en hoe steeds meer wijken door bezoekers worden ontdekt.

Succes

Het succes van Airbnb kent volgens Ole twee gronden: de veranderde manier waarop we consumeren en de groei van SoLoMo.

We consumeren anders: het gaat minder om geld en meer om reputatie, er is een verschuiving van adverteren naar ‘delen via communities’, van ‘individueel eigendom’ naar ‘gedeelde toegang’ en van ‘hyper consumeren’ naar ‘gezamenlijk consumeren’.

Airbnb wil graag dat mensen niet alleen online maar ook offline samenwerken,  door elkaar te ontmoeten, kennis te maken, transacties te doen.

Vertrouwen en Veiligheid

Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijk voor Airbnb. Zij hebben uit eerdere lessen geleerd en er is nu een garantie van $700.000 voor eventuele schade bij de host. Daarnaast zorgt Airbnb voor een platform voor veilige betalingen.

Zo’n 3.000 freelance fotografen zorgen voor ‘gecontroleerde fotografie’, die gratis foto’s maken van de verschillende lokaties die worden aangeboden (dit is gratis voor de host). Ook biedt Airbnb 24/7 klantenservice.

Opkomst van SoLoMo

De link met SoLoMo (sociaal, lokaal, mobiel) bestaat voor Airbnb uit:

  • een profiel op Airbnb en daarmee deel uitmaken van een community.
  • een sociale connectie: verbinding via bestaande sociale netwerken.
  • delen: via Airbnb eenvoudig je ervaringen delen.
  • wenslijst: de mogelijkheid om wensenlijst te maken en te delen van toekomstige reizen.

In het kader van SoLoMo is het belangrijk dat 26% van de traffic op dit moment via mobiel is (en dit groeit snel!).

Lokale economische effecten

Onderzoek toont aan dat klanten van Airbnb niet alleen meer besteden tijdens een verblijf dan hotelgasten, maar vooral ook meer geld uitgeven in de omgeving waar ze verblijven.

Hotelgasten geven gemiddeld tijdens een verblijf $740 uit, waarvan $310 dollar voor de hotelovernachting en $530 dollar voor overige bestedingen. Een gast van Airbnb besteed gemiddeld $1.100 dollar, waarvan #360 dollar voor het verblijf en $740 aan lokale bestedingen.

De toekomst

Airbnb is o.a. druk met het uitwerken van hun idee over ‘environments’, waarbij niet zozeer de accommodatie, maar eerder de belevenis centraal staat. Zij beseffen dat dit belangrijk is en dat het aansluit bij de manier waarop de gebruikers accommodaties zoekt. Bovendien willen ze werken aan middelen die de host helpt om waarde toe te voegen aan zijn bestemming. Daarvoor worden pilots gehouden in San Francisco, die mogelijk op een later moment ook voor bestemmingen elders beschikbaar komen.

De presentatie

[slideshare id=15423457&doc=airbnbtravelnext20121129toshare-121130025709-phpapp01]