Mocht je het gemist hebben? Airbnb heeft haar app en site een nieuw uiterlijk gegeven. Direct ontstond de ophef over het nieuwe logo en waren op internet wat afzichtelijke plaatjes te vinden over waar het al dan niet aan zou doen denken. Zo niet mee eens. Wat ik er zelf van vond? Eigenlijk niks totdat ik het verhaal las om me er een mening over te vormen. Het nieuwe logo is fantastisch!

Een unieke online brand identiteit creëren begint met het belang om je product te verkopen. Een brand identitiy is een ‘speedy manner’ en een techniek om je potentiële klanten jouw identiteit over te brengen. Als je alles wat je online business is, wilt uitstralen in enkele seconden dan moet je kiezen voor de juiste symbolen, zinnen, kleuren en afbeeldingen.

Vóór de introductie van de Bélo ( het nieuwe logo) was Airbnb geen merk zoals Airbnb het zelf voelde. Het merk was – naar eigen zeggen – meer technologie gericht dan mensgericht ondanks de grote engagement met de community. Ik las de blogs, ik zag de afbeeldingen en concludeerde dat world leading brands als de grote inspiratiebronnen hebben gefungeerd. 5 argumenten waarom het logo wél werkt.

1. Logo flexibility

Het begint met adapting the brands design. In iedere kleur, in iedere vorm blijft het design van de Bélo herkenbaar. Waarom? Omdat een kind het getekend zou kunnen hebben. Dus of de ondergrond nu geel of rood is, het logo groen of roze, het logo is utliem flexibel. Universeel te customizen! En ja, dat hebben bepaalde dirty minds al gedaan met het logo, enkele grove verbasteringen in grovere plaatjes. De mooie kant: ik zie WK’s, Koningsdagen en alle andere gebeurtenissen al mee veranderen in het logo. Ik noem het maar even de Google adaptabitily. Voor het voorbeeld een donut. Maar het had net zo goed een voetbal, of een zomerparasol kunnen zijn; een flexibel logo in tijd en context dus!google donut

airbnb donut

2. Woman will be like

Roze! Roze is de ultieme verleiding voor vrouwen. Net als hartjes trouwens (als je het logo omkeert). Het logo (in zijn basis) heeft een roze ondergrond met het frisse witte logo tegen de achtergrond. Slim over nagedacht want als vrouwen je hoofddoelgroep zijn dan moet je daar iets mee. Een aantal andere sterke logo’ s in roze zijn die van Barbie, maar ook die van Pink Ribbon. In beide gevallen zijn het de merkletters die roze zijn en niet de ondergrond, wat Airbnb juist weer doet opvallen. Over een tijdje gaan we de roze kleur ook afzonderlijk herkennen als de Airbnb kleur. Kijk maar eens.

belo pink

airbnb logo pink

Dat is ook bij Starbucks het geval. Airbnb heeft voor een sterke en onderscheidende pantone kleur gekozen.hint pantonehint pantone 2

Natuurlijk zijn er naast de sterke kleur roze, nog meer vrouwelijke elementen te herkennen in het logo van Airbnb (daar waar de grappen over gemaakt zijn). Intentioneel of niet, de rondingen in het logo zijn meer vrouwelijk dan mannelijk, de lijnen zijn zacht en verbonden met elkaar. Daarnaast staat roze in designerlanguage voor ‘sweet en sexy’. What woman will be like lijkt dus een duidelijk gekozen strategie in zowel kleur als beeldvorming. Als vrouwen het logo en de kleur associeren met warm en huiselijk en mannen met sexiness, dan hebben ze volgens mij juist wel de exacte tone gevonden.

3. Design language

People, places &  love is het fundament van het logo.  Een combinatie van 3 gelukzalige onderdelen, haast basisbehoften van iemands leven, is gebruikt. Het logo, dat wat wegheeft van een huisje of een dakje kan makkelijk ingezet worden in slogans. Dit zie ik wel voor me, een dubbele betekenis, love en het werkwoord Airbnb’en.

I iloveairbnb Airbnb ( I love Airbnb)

iloveairbnb my new house (I Airbnb my new house)

Opnieuw moest ik denken aan Pink Ribbon, waar het logo ook wat van wegheeft. Beide symbolen staan voor twee dezelfde dingen: people en love. Bij de een speld je het logo in de vorm van een broche op (Pink Ribbon) bij de ander hang je het logo in de vorm van een hanger (Airbnb Bélo) aan je sleutels. People, places en love krijgt zo een andere betekenis. Het draait nu niet meer om de love tussen de verhuurder en zijn huis, waar jij – gelukkig geprezen- gebruik van mag maken. Maar om de love tussen huurder en verhuurder; mi casa es su casa. I care about you, dus ik geef je mijn huis. Geniet van mijn huis. Een logo wordt daarmee ineens een gemeenschappelijk gekend symbool.

airbnb_rebrand_designboom_12

PeoplePlacesLoveAirbnb

4. Communiceer in momenten

Het gaat bij het nieuwe design allemaal om het moment, het moment van weggaan en thuiskomen. Wat er daartussen gebeurt? Daar heeft het merk weinig mee van doen, naar mijn idee. Het logo brengt je in contact en in een staat van herkenbaarheid, een thrill vooraf en achteraf.

Onderstaande afbeelding van Airbnb zelf, laat duidelijk zien dat dat de bedoeling ook weleens zou kunnen zijn. Je stapt de trein in, onderweg naar je nieuwe huis. Iedereen kent en doet het weleens, het is vochtig in je bus, tram, metro of auto en zo’n blank vochtig raam lonkt. Je tekent daar waar je hoofd zit. Zonnetje, hartje, regenwolk, huisje of nu ook de Bélo. Een en al sentiment in het moment. Het is makkelijk te herproduceren voor iedereen. Kom je in je nieuwe huis en hangt daar een poster met de Bélo, dan weet je dat je thuis bent. In je nieuwe thuis, waar je voor een paar dagen gebruik van mag maken.

weggaan en thuiskomen

5. Your ID

Personalisering in travel. Een vraag, die je terug laat gaan naar je roots en wie je eigenlijk bent, die komt zo ontzettend sterk terug in de Airbnb create tool.  Een tool die speciaal gemaakt is om als Airbnb’er je huis of je merchandising (enveloppen, stickers, visitekaartjes) te personaliseren.

Voordat je verder kunt om een beetje te stuntelen met het Bélo logo willen ze weten hoe jij heet en waar jij vandaan komt. Ingevuld? In 2 zinnen krijg je een aangename confrontatie met jezelf. Dat geeft ongemerkt toch richting aan hoe je denkt je logo te designen, want, heel gek, je krijgt associaties met jezelf en met je stad. De lieve kleine Bélo is in handen van jou als klant (Airbnb-er) en die mag hem verder gaan vormgeven. Namen zijn leuk. Namen zijn waardevol en Airbnb heeft dat begrepen.

Waarom het logo Bélo heet: omdat -it belongs- to you!name airbnb

Het principe doet me denken aan NikeID dat al jaren probeert jouw eigen identiteit op hun producten te laten komen. Je naam even op een op een schoen zien staan. Zelf nog nooit die schoenen gekocht, wel vaak geprobeerd want: customizen is leuk.

Conclusie: wanneer we naar de grote retailmerken kijken is het beter te snappen waarom Airbnb bepaalde keuzes heeft gemaakt. De verwachtingen zijn positief. Hoe het zal uitpakken zal binnen nu en een halfjaar al zichtbaar zijn. Deze zomer ga ik zelf met Airbnb op vakantie. Ik wilde een foto posten maar zag dat er nog een oud logo op stond. Gek dacht ik nog, hoe snel je aan nieuwe dingen went.

Doen de online PR en branding van Airbnb je aan nog meer bekende voorbeelden denken? Benieuwd naar jouw associaties.