• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ANVR Congres 2012: Think Digital, deliver analog

14 november 2012 door Marenna van Reijsen

Versnelling en verandering zijn kenmerkende ontwikkelingen voor de reisbranche in de afgelopen jaren. De online technologie veroorzaakt de nodige opschudding. De rol van Google riep 3 jaar geleden vergelijkbare reacties op als nu de opkomst van Google news in die zo getroffen media. Maar de reisbranche leeft en overleeft, misschien wel voorbeeldig. De on- en off line wereld groeien naar elkaar toe en gaan elkaar versterken. Dat werd maar al te duidelijk op het ANVR Congres 2012 in Istanbul, een verslag.

ANVR Congres

De reisbranche was afgelopen dagen verenigd in Instanbul voor het ANVR congres. Het thema ‘focus op de klant, focus op verandering’ is door sprekers vanuit verschillende invalshoeken belicht. Een conclusie voor de reisbranche is meer samen te gaan werken met die inline world citizen die 48/7 aanwezig is, zoals Tessa aan de Stegge van PR- en Trendbureau Cherry Picker, aangaf in haar trendpresentatie.

No guts, no glory

Hans Holterman, directeur VakantieXperts nam de laatste dag de deelnemers mee in de wereld van het reisbureau anno 2012. Schaalvergroting en aanpassing aan de behoefte van de klant maken dat het aantal fysieke reisbureaus van VakantieXperts de 250 overschrijdt. Het merk overtreft daarmee concurenten als D-Reizen, Arke, Toerkoop en Globe.

Het is een opvallende groei in de retailmarkt waar de totale omzet dalende is, volgens de cijfers van Holterman.  De markt van touroperators is gegroeid in de afgelopen 8 jaar dankzij de verkoop van pakketreizen aangeboden door ondermeer Sundio, Correndon en TUI. De wisseling in de top 40 van touroperators komt vooral door de groei van nieuwe online aanbieders.

Holterman signaleert dat de retail afhankelijk wordt van het aanbod van een steeds kleiner aantal partijen.  Consolidatie leidt tot een toenemende verschraling. VakantieXperts kijkt dus naar het buitenland en werkt al samen in in een Duitse alliantie. Is het toeval dat het ANVR congres volgend jaar in Dresden wordt gehouden?

Speldenprikmarketing

VakantieXperts werkt met een prachtige missie: ‘VakantieXperts verschaft mensen de mooiste ervaringen, de beste verhalen en fijnste herinneringen van hun leven’.

Deze missie sluit aan bij de boodschap van ‘Conversation guru’ Steven van Belleghem. Volgens van Belleghem biedt elke klantinteractie potentieel voor marketing. Heel praktisch raadt hij aan elk overleg te beginnen met het bespreken van een aantal klantervaringen. Het zijn de eerste stappen van een cultuurverandering naar een ‘people centric company culture’. Vervolgens die klantervaringen, die verhalen verzamelen en gebruiken bij de inzet van social media, als speldenprikmarketing.

De praktijkcase die hierop aansluit is van Centerparcs. Paul Geraeds, directeur marketing laat zien dat de nieuwe Centerparcsbrochure is gemaakt samen met de gasten. Centerparcs heeft met een oproep op Facebook gasten uitgenodigd hun verhaal te vertellen. Binnen 2 weken reageerden 600 families. Een groep hiervan is uitgenodigd voor ‘editing weekends’ in het park. Vanaf dat moment was de ontwikkeling van de brochure zichtbaar voor iedereen; met filmpjes op Youtube werden de volgers geïnformeerd en opgewarmd. Uiteindelijk is ook de keuze van de cover aan de gasten overgelaten.

Geraerds vertelt dat dit proces van ‘storytelling’ misschien niet bijdraagt aan de boeking, maar zeker wel aan branding. Een indirecte bijdrage aan boekingen dus. De trend ‘storytelling’  zet de vereiste overgang van transactie naar interactie in gang.

Creativiteit in het aanbod

Maar er is meer; na interactie komt de relatie met de klant. Na de boeking begint het pas. Het gaat dan om klantgerichtheid, terug te zien in het gedrag van alle medewerkers.  Het is meer dan klantvriendelijkheid, dat zoals Cees Min aangaf, slechts een houding is.

Klanten betrekken bij de ontwikkeling van het aanbod; collaboration volgens Van Belleghem. Zoals gasten al meedenken in menu keuzes in restaurant, zo zou de touroperator, wellicht samen met de klantkennis van het reisbureau hier meer mee moeten doen.

Yarin Kimor, specialist in creatief denken, triggerde de deelnemers met het bestaan van een dimensie die we niet zien. Ons denken als mens is teveel geprogrammeerd door onze ervaringen en kennis. Hij riep op creatief te zijn in het uitvinden van nieuwe ervaringen. Verras de klanten. De traveltrends van Tessa aan de Stegge vormen daarbij een goede inspiratiebron om het aanbod te vernieuwen.

Anders denken geldt ook voor de retailers. Ibrahim Ibrahim, managing director van Portland, een Londons designbureau, toont indrukwekkende voorbeelden van nieuwe winkels. Het gaat volgens hem om: “ideas, engagement, senses, surprises, newness, smile per vierkante meter. Niet meer om sales”.

Reizen is voor de klant geen product maar een ervaring. Een ervaring die je je herinnert, vergelijkbaar met een ziekenhuisbezoek. Die ervaring kan niet vroeg genoeg beginnen. Zijn advies luidt: “making entertainment shopable, en niet andersom”.

In het Modern Museum in Istanbul staat een prachtige jurk tentoongesteld. De jurk beeldt Istanbul uit; een stad gevestigd op het Europese en Aziatische continent, verbonden door de Bosporus. De sfeer in ieder deel is anders en eigen, samen is het een aantrekkelijke stad voor heel veel reizigers. Het is een mooi en toepasselijke beeld voor de reisbranche.

 

 

Gerelateerde Berichten

  • ANVR Congres 2012 | Focus op interactie

    Het centrale onderwerp dit jaar op het ANVR Congres is interactie. Interactie met de klant…

  • ANVR Congres 2012: Van technologie naar informatie, wie pakt die kansen in de reisbranche?

    Het gaat niet om technologie, het gaat om informatie. Deze informatie moet beschikbaar en toegankelijk…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

Categorie: Customer service, E-commerce, Social media Tags: ANVR Congres 2012, Cees Min, Centerparcs, cherry picker, Ibrahim Ibrahim, VakantieXperts, Yarin Kimor

Over Marenna van Reijsen

Marenna van Reijsen gelooft in 'digital branding'. Ze is tekstschrijver, adviseur & opleider bij MareRedactie en begeleidt bedrijven (profit en non-profit) bij de inzet van
marketingcommunicatie en content. Ze is auteur van het boek Interactieve Marketing, eindredacteur van de Online Scorecard 3.0 ( 2014, Pearson Education Benelux) en als lector e-business en docent bij Hogeschool Tio 8 jaar actief geweest. Ze blogt bij Travelnext sinds 2011.

Lees Interacties

Reacties

  1. frank oostdam zegt

    14 november 2012 om 16:25

    Marenna, bedankt voor een mooie samenvatting van een geslaagd ANVR congres. Ik ben blij dat de toon van je verslag ook precies de teneur van de 4 congresdagen weergeeft; ondernemend, creatief en een grote ontvankelijkheid voor nieuwe dingen. Dat maakt deze sector, ook in economisch lastige tijd, ook zo sterk.

  2. Jitske roos zegt

    14 november 2012 om 20:50

    Een mooie korte samenvatting Marenna, leuk voor de thuisblijvers!

  3. Isabel Mosk zegt

    15 november 2012 om 09:22

    Leuk en interessant artikel Marenna!

  4. Tessa aan de Stegge zegt

    15 november 2012 om 11:41

    Mooie wrap-up van een geslaagd congres. Zelf ook veel inspiratie opgedaan 🙂 Wie meer wil nalezen over mijn trendpresentatie “Enrichment Travel” op het congres vindt hier o.a. een link naar de samenvatting: http://www.cherrypicker.nl/anvrcongres

  5. Patrick Mulder zegt

    19 november 2012 om 17:28

    leuk artikel!

  6. Nanneke Christiaanse zegt

    20 november 2012 om 11:05

    Leuk artikel Marenna!
    Het creatief denken en vernieuwingen doorvoeren, doen!

Trackbacks

  1. Think Digital, deliver analoge | MARE redactie schreef:
    22 november 2012 om 11:37

    […] Dit artikel is ook gepubliceerd op Travelnext.nl […]

  2. Think digital, deliver analog | mareredactie schreef:
    24 februari 2014 om 15:23

    […] Lees verder op Travelnext.nl […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Google TripAdvisor travel Social Media NHTV TUI reizen instagram hotels KLM Booking.com Facebook Vakantiebeurs mobiel Airbnb onderzoek destinatiemarketing reviews technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring