• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Azië is de belangrijkste opkomende markt voor Schiphol

30 mei 2012 door Annelies Hulshof

Het aantal Aziatische toeristen dat via Schiphol naar Nederland komt of vertrekt vanuit Nederland is fors aan het groeien. Schiphol ziet deze markt dan ook als veruit de belangrijkste markt op dit moment. Jacques Hoendervangers van Amsterdam Airport Schiphol vertelde over deze trend en meer interessante ontwikkelingen tijdens de Holland Hospitality Outlook 2012 op 29 mei.

Aantal passagiers groeit

Schiphol verwacht dit jaar een stijging van 1% van de spenderingen door de vertrekkende passagier. Geen enorme stijging, maar gezien dit bovenop de 10% stijging van 2011 komt zijn ze er bij Schiphol zeker niet ontevreden over. Schiphol verwacht daarmee dat er dit jaar 50 miljoen passagiers via Schiphol hun weg naar of van het buitenland zullen vinden.

Aziatische toeristen

In de top 10 van de relatieve stijgers van de passagiers die hun weg via Schiphol van en naar het buitenland vinden, zijn Aziatische landen goed vertegenwoordigd. De eerste plaats wordt ingenomen door Taiwan met een stijging van 45%, op de voet gevolgd door Maleisië met 43% meer passagiers via Schiphol.

Maar liefst 230.000 Chinezen zijn in 2011 door de poorten van Schiphol gekomen. Ook dit aantal blijft in 2012 groeien met zo’n bijna 35%. Deze opkomst is sterk en zal alleen maar doorzetten.

Spenderingen op Schiphol

Nederlanders houden ook bij Schiphol de hand op de knip, ze hebben een gemiddelde besteding van €16,60. Dit is minder dan voorgaande jaren en deze trend lijkt te komen door de daling van de koopkracht en het consumentenvertrouwen.

Naast het feit dat Aziaten met velen naar Schiphol komen, geven zij ook veel meer uit op het vliegveld. Alle 230.000 Chinezen spenderen namelijk net zoveel als alle 7 miljoen passerende Nederlanders.

Ontwikkelingen in de retail van Schiphol

  • Shop & Collect: De gekochte goederen staan klaar als de reiziger na de reis terug komt op Schiphol, zo hoeft hij of zij dit niet overal mee naartoe te nemen als dit niet nodig is.
  • Shop & Deliver: Hierbij kan de reiziger tegen een kleine vergoeding de gekochte producten thuis laten bezorgen.
  • Shopping on arrival: ook bij thuiskomst mag de reiziger tax-free shoppen.

Uiteraard zijn deze ontwikkelingen erop uit om de koopkracht van de reiziger via Schiphol toe te laten nemen.

Facebook deal

Schiphol is benaderd door Facebook om een deal te openen. Schiphol beloofde Facebookgebruikers een tweede kop koffie gratis bij Starbucks. Na een statusupdate van Schiphol op Facebook konden gebruikers de deal downloaden. Na een dag hadden al 1 miljoen gebruikers de deal gedownload. Zij, Starbucks en Facebook wist niet wat hen overkwam. Na twee dagen was de actie al zo overweldigend dat ze met 1,8 miljoen deals besloten hebben de actie te stoppen.

Download hier de hele presentatie van Jacques.

Gerelateerde Berichten

  • Schiphol: 47,8 miljoen passagiers in 2007

    Het afgelopen jaar hebben volgens Schiphol 47,8 miljoen passagiers gebruik gemaakt van de luchthaven. Een…

  • Relaxed vliegen vanaf Schiphol

    Wil je voortaan helemaal ontspannen het vliegtuig instappen. Ga dan een uurtje eerder naar Schiphol…

  • Schiphol: 47,8 miljoen passagiers in 2007

    Het afgelopen jaar hebben volgens Schiphol 47,8 miljoen passagiers gebruik gemaakt van de luchthaven. Een…

Categorie: Customer service, E-commerce Tags: luchtvaart, retail, Schiphol

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Kim van Velzen zegt

    30 mei 2012 om 13:50

    Is er bekend wat de conversie op de Facebook deal van Schiphol/Starbucks is geweest? Is er door het vrij snel stoppen van de actie nog een ‘negatief’ sentiment ontstaan?

  2. Annelies Hulshof zegt

    30 mei 2012 om 14:54

    Hey Kim. Goede vraag! Dat ga ik eens eens even navragen. Hoop snel bij je terug te komen! 🙂

  3. Lars Sang Mo Boom zegt

    5 juni 2012 om 21:10

    Ik ben erg benieuwd naar de toekomst en de invulling ervan van Schiphol tov Parijs CDG. In hoeverre kan Schiphol nog groeien met een moeder die de focus heeft op Parijs CDG en het Franse deel van de ‘samenwerking’? Wordt Schiphol dan niet gewoon een soort extra terminal voor Schiphol? En de werkgelegenheid in de regio? Ok, misschien wat teveel allemaal, maar als we het hier eens een keertje met Jacques kunnen over kunnen hebben dan ben ik aanwezig :-).

Trackbacks

  1. Holland Hospitality Outlook 2012 | schreef:
    30 mei 2012 om 14:06

    […] Wat schrijven anderen over de Holland Hospitality Outlook: Hoe staat de Nederlandse Gastvrijheidbranche er voor? – Pretwerk.nl Fors meer toeristen uit China en Brazilië dit jaar – Misset Horeca Lodewijk van der Grinten (KHN) somber over consumentenvertrouwen – Misset Horeca NBTC: “schaf betalen voor wifi in hotels af” – Misset Horeca Azië is de belangrijkste opkomende markt voor Schiphol – TravelNext […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook technologie TUI Airbnb Expedia hotels travel destinatiemarketing reizen KLM TripAdvisor Vakantiebeurs mobiel reviews onderzoek Google NHTV Booking.com Social Media instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring