Het aantal Aziatische toeristen dat via Schiphol naar Nederland komt of vertrekt vanuit Nederland is fors aan het groeien. Schiphol ziet deze markt dan ook als veruit de belangrijkste markt op dit moment. Jacques Hoendervangers van Amsterdam Airport Schiphol vertelde over deze trend en meer interessante ontwikkelingen tijdens de Holland Hospitality Outlook 2012 op 29 mei.

Aantal passagiers groeit

Schiphol verwacht dit jaar een stijging van 1% van de spenderingen door de vertrekkende passagier. Geen enorme stijging, maar gezien dit bovenop de 10% stijging van 2011 komt zijn ze er bij Schiphol zeker niet ontevreden over. Schiphol verwacht daarmee dat er dit jaar 50 miljoen passagiers via Schiphol hun weg naar of van het buitenland zullen vinden.

Aziatische toeristen

In de top 10 van de relatieve stijgers van de passagiers die hun weg via Schiphol van en naar het buitenland vinden, zijn Aziatische landen goed vertegenwoordigd. De eerste plaats wordt ingenomen door Taiwan met een stijging van 45%, op de voet gevolgd door Maleisië met 43% meer passagiers via Schiphol.

Maar liefst 230.000 Chinezen zijn in 2011 door de poorten van Schiphol gekomen. Ook dit aantal blijft in 2012 groeien met zo’n bijna 35%. Deze opkomst is sterk en zal alleen maar doorzetten.

Spenderingen op Schiphol

Nederlanders houden ook bij Schiphol de hand op de knip, ze hebben een gemiddelde besteding van €16,60. Dit is minder dan voorgaande jaren en deze trend lijkt te komen door de daling van de koopkracht en het consumentenvertrouwen.

Naast het feit dat Aziaten met velen naar Schiphol komen, geven zij ook veel meer uit op het vliegveld. Alle 230.000 Chinezen spenderen namelijk net zoveel als alle 7 miljoen passerende Nederlanders.

Ontwikkelingen in de retail van Schiphol

  • Shop & Collect: De gekochte goederen staan klaar als de reiziger na de reis terug komt op Schiphol, zo hoeft hij of zij dit niet overal mee naartoe te nemen als dit niet nodig is.
  • Shop & Deliver: Hierbij kan de reiziger tegen een kleine vergoeding de gekochte producten thuis laten bezorgen.
  • Shopping on arrival: ook bij thuiskomst mag de reiziger tax-free shoppen.

Uiteraard zijn deze ontwikkelingen erop uit om de koopkracht van de reiziger via Schiphol toe te laten nemen.

Facebook deal

Schiphol is benaderd door Facebook om een deal te openen. Schiphol beloofde Facebookgebruikers een tweede kop koffie gratis bij Starbucks. Na een statusupdate van Schiphol op Facebook konden gebruikers de deal downloaden. Na een dag hadden al 1 miljoen gebruikers de deal gedownload. Zij, Starbucks en Facebook wist niet wat hen overkwam. Na twee dagen was de actie al zo overweldigend dat ze met 1,8 miljoen deals besloten hebben de actie te stoppen.

Download hier de hele presentatie van Jacques.