E-mailmarketing is na zoekmachine marketing een van de belangrijkste middelen om bezoekers naar je website te trekken. Veel bedrijven besteden dan ook veel tijd en geld aan het werven van nieuwe nieuwsbriefabonnees. Maar wat doen de meeste bedrijven als iemand zich wil afmelden voor een nieuwsbrief? Hoe graag willen ze je als klant behouden? Zijn ze geïnteresseerd waarom je jezelf wilt afmelden?

Schrijf u nu in en win
Het aanmelden voor een nieuwsbrief gaat eenvoudig. Vaak wordt je “gelokt” met het feit dat je een leuke prijs kan winnen, en ach ja waarom ook niet. Een mooi voorbeeld hiervan is iets dat ik enkele jaren geleden op de Vakantiebeurs meemaakte. Het bedrijf Inpakken en Wegwezen (780.000 abonnees) had een kleine stand, maar een groot rad van fortuin. Iedere bezoeker van de beurs maakte kans op een leuke prijs. Het enige wat de bezoeker moest doen was zijn gegevens (e-mailadres was verplicht) achter te laten.

Als je eenmaal geabonneerd bent op een nieuwsbrief dan blijft dat in de regel ook wel een tijdje zo. Vaak neem je niet de moeite om je af te melden en sommige bedrijven maken je het ook wel erg moeilijk door een eerder aangegeven gebruikersnaam of wachtwoord bij afmelding verplicht te moeten vermelden. Wat mij ook wel is overkomen is dat er een 404-foutmeldingspagina verscheen toen ik me wilde afmelden. Hmm, ja, en dan….. Je irriteert je enorm, maar hebt ook weer geen zin om er nog meer tijd aan te besteden, dus dan maar weer wegklikken die spam.

Waarom gaat iemand zich afmelden?
Afmelden doe je vaak niet zomaar. Vaak is er een reden voor in de vorm van een klacht of een slechte ervaring. Dan neem je wel de moeite om je af te melden. Juist daarom is het van belang om bij het afmelden de dialoog aan te gaan. In de praktijk echter gaat het vaak anders. Je meldt je af voor een nieuwsbrief die je soms al tijden ontvangt en wat je te zien krijgt is een pagina “Bedankt voor uw afmelding”. In sommige gevallen vragen ze je nog (vaak onnodig) of je het zeker weet, maar kun je jezelf alsnog afmelden.

Niemand wil kennelijk de reden van de afmelding weten. Waarom niet? Juist dan kan het bedrijf zich onderscheiden van de rest, juist dan kun je laten zien waarom je het belangrijk vindt dat klanten, klanten blijven. Het is een kleine moeite, het enige wat je hoeft te doen is te vragen waarom klanten zich willen afmelden, zodat je hier wat mee kan, de service wil verbeteren, betere nieuwsbrieven wil maken. Juist dan moet je de dialoog aangaan en zodra je weet wat de reden voor de afmelding is, kun je er wat aan doen. De klant behouden bijvoorbeeld of in ieder geval de klant het gevoel geven dat je het oprecht jammer vindt dat hij zich afmeldt voor de nieuwsbrief. Je moet het maar eens proberen.

Column Twinkle magazine | februari 2010