Behavorial Targetting is dé nieuwe marketingterm voor het tonen van aanbod op maat op basis van je surfgedrag. Het is de droom van iedere marketeer. Website bezoekers worden aan de hand van hun klik- en surfgedrag in kaart gebracht en het aanbod wat hier het beste bij past wordt prominent in beeld getoond. Omdat het aanbod relevanter wordt voor de bezoeker zou dit toch moeten resulteren in een hogere conversie van zoeker naar boeker.
 

Vooral ingezet door uitgevers en adverteerders
Behavorial Targetting is nu nog voornamelijk een techniek die wordt toegepast door (online) uitgevers en adverteerders. Met het enige doel om het effect (relevantie) van hun advertentie campagnes te verhogen. De adverteerders moeten ook wel omdat men steeds meer wordt afgerekend op basis van leads dan het aantal views van een advertentie. Behavorial Targetting kan een op zich zelf staande “tool” zijn, maar ook andere vormen van informatie kan aan het systeem worden toegevoegd zoals geografische of demografische gegevens.

Volgens een recent onderzoek van JupiterResearch zal één op vier adverteerders volgend jaar gebruik maken van behavioral targeting.

Een fictief voorbeeld of realiteit?
Op de website van de KLM komt een nieuwe bezoeker. Aan de hand van de Behavorial Targetting software wordt het eerdere surfgedrag van de bezoeker geanalyseerd. Toevallig komt deze bezoeker net van de website van Easyjet waar hij heeft gezocht naar een vliegticket voor 2 personen van Amsterdam naar Milaan, vertrek op 24 november en retour op 27 november voor een prijs van 220 euro totaal. De homepage van KLM past zich aan de hand van deze gegevens razendsnel aan en er verschijnt een nieuwe dagaanbieding “Shoppen in Milaan nu voor 210,- voor 2 personen in de maand november”.

Fictie of realiteit? Meer weten over Behavorial Targetting? Bekijk dan deze presentatie die een goed beeld geeft van de stand van zaken met enkele succes cases

[slideshare id=111806&doc=the-state-of-behavioral-targeting4044&w=425]