• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Behavorial Targetting in Travel

18 oktober 2007 door Martin van Kranenburg

Behavorial Targetting is dé nieuwe marketingterm voor het tonen van aanbod op maat op basis van je surfgedrag. Het is de droom van iedere marketeer. Website bezoekers worden aan de hand van hun klik- en surfgedrag in kaart gebracht en het aanbod wat hier het beste bij past wordt prominent in beeld getoond. Omdat het aanbod relevanter wordt voor de bezoeker zou dit toch moeten resulteren in een hogere conversie van zoeker naar boeker.
 

Vooral ingezet door uitgevers en adverteerders
Behavorial Targetting is nu nog voornamelijk een techniek die wordt toegepast door (online) uitgevers en adverteerders. Met het enige doel om het effect (relevantie) van hun advertentie campagnes te verhogen. De adverteerders moeten ook wel omdat men steeds meer wordt afgerekend op basis van leads dan het aantal views van een advertentie. Behavorial Targetting kan een op zich zelf staande “tool” zijn, maar ook andere vormen van informatie kan aan het systeem worden toegevoegd zoals geografische of demografische gegevens.

Volgens een recent onderzoek van JupiterResearch zal één op vier adverteerders volgend jaar gebruik maken van behavioral targeting.

Een fictief voorbeeld of realiteit?
Op de website van de KLM komt een nieuwe bezoeker. Aan de hand van de Behavorial Targetting software wordt het eerdere surfgedrag van de bezoeker geanalyseerd. Toevallig komt deze bezoeker net van de website van Easyjet waar hij heeft gezocht naar een vliegticket voor 2 personen van Amsterdam naar Milaan, vertrek op 24 november en retour op 27 november voor een prijs van 220 euro totaal. De homepage van KLM past zich aan de hand van deze gegevens razendsnel aan en er verschijnt een nieuwe dagaanbieding “Shoppen in Milaan nu voor 210,- voor 2 personen in de maand november”.

Fictie of realiteit? Meer weten over Behavorial Targetting? Bekijk dan deze presentatie die een goed beeld geeft van de stand van zaken met enkele succes cases


Gerelateerde Berichten

  • Booking.com en behavioral targetting

    Op de website van Max.be staat een interessant artikel hoe Booking.com het gedrag van haar…

  • Nieuwe cursus voor marketeers: Behavorial Targeting

    Van Behavorial Taregeting voel je dat je met deze techniek grote conversieslagen kan maken. Maar…

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

Categorie: Marketing Tags: Behavorial Targetting, Easyjet, KLM

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    18 oktober 2007 om 13:33

    In Nederland zijn er nog weinig succesverhalen bekend. In een recente Emerce update over lead generation, gaf Ivon Merkmans van KLM wel te kennen dat de luchtvaartmaatschappij actief is op het gebied van behavioral targeting.

    Als voorbeeld gaf ze de case waarin een bewoner van Edinburgh relevante aanbiedingen krijgt op de KLM site (aanbiedingen met als vertrekplaats Edinburgh, en niet bijvoorbeeld London). Daarnaast wordt na herhaald bezoek de vertrekplaats Edinburgh vooringevuld in de bookingsengine.

  2. Peter Franken zegt

    18 oktober 2007 om 17:39

    Ik weet dat vooruitstrevende hotelketens dit ‘gedragssurfen’ omarmen.
    In mijn beleving (niet meetbaar) een zeer effectief element in travel 2.0
    Luisteren er herbergiers mee….

  3. Peter Franken zegt

    18 oktober 2007 om 17:47

    GedragSurf ik toevallig langs het Official Google blog vind ik dit….

    bestaat toeval..?

    http://googleblog.blogspot.com/2007/10/helpful-suggestions-around-globe.html

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews mobiel Social Media Vakantiebeurs technologie TripAdvisor Facebook destinatiemarketing Google hotels Booking.com travel KLM NHTV Airbnb TUI instagram Expedia reizen onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext