• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Beoordelingscriteria voor websites

10 april 2008 door Martin van Kranenburg

Een veelvoud aan factoren bepalen of een website succesvol is of niet. Het succes wordt vooral bepaalt door de vindbaarheid. Is bij de bouw rekening gehouden hoe zoekmachines werken? Hier komen zaken als techniek, content en linkbuilding om de hoek kijken. Een zoekmachine robot moet alle pagina’s makkelijk kunnen ‘doorlopen’. Een website zal veel unieke content moeten hebben over de dienst of het product dat je levert. Hoe meer relevante unieke content (landingspagina’s) hoe liever.

Vindbaar zijn is niet voldoende
In eerste instantie zal je van een zoeker een bezoeker moeten maken. En dan komt het erop aan wat je uit je bezoekers haalt. Hoe maak je van passanten trouwe klanten. Bedien je ook de klanten die gebruik maken van Firefox 2.0? Worden de webpagina’s snel getoond, binnen de 5 seconden? Hoe eenvoudig zijn de (boekings)formulieren? Kunnen bezoekers zonder vragen door de formulieren of zijn hier nog obstakels?

In de dagelijkse praktijk onderzoeken we bij LibraLab.nl veel websites en hierbij hanteren we ondermeer de onderstaande criteria. En tijdens de Online Marketing Trainingen die ik geef bij bij Lectric worden veel ervaringen gedeeld en de goede en slechte voorbeelden met elkaar besproken.

In de volgende columns in de Reisrevue zal ik een aantal reissites – zowel nationaal als internationaal – eens kritisch onder de loep nemen middels deze beoordelingscriteria. Het doel? Op een positieve manier de goede voorbeelden in kaart te brengen waar iedereen weer kennis en inspiratie uit kan putten.

Overzicht van de criteria:

1 Vindbaarheid 
2 Toegankelijkheid 
3 Performance 
4 Actualiteit  
5 Betrouwbaarheid  
6 Kwaliteit van informatie
7 Gebruikersvriendelijkheid
8 Layout en design
9 Call to action (conversie)
10 Upselling en crossselling
11 Service en community building
12 Kwaliteit van formulieren

Mocht je suggesties hebben voor website(s) die je beoordeelt zou willen zien? Laat dan je reactie achter op het Reisrevue Weblog of stuur een mail naar martin@libralab.nl

 

Gerelateerde Berichten

  • Times Online's top 100 travel websites

    Times Magazine heeft een Top 100 gemaakt van de beste Travel websites. In deze Top100…

  • 10 Conversie Killers voor websites

    Veel zelfstudie, website analyses bij klanten en docent ervaring vanuit de trainingen van de leergang…

  • The future of airline websites
    Hoe zien toekomstige airline websites eruit?

    Ben je online marketeer bij een airline? Dan is deze case study een must read.…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: Beoordelingscriteria websites

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. ReisMee weblogs zegt

    16 april 2008 om 21:36

    Als het goed is heb je mail van mij ontvangen hiervoor Martin.
    Ben erg benieuwd naar dit artikel!

    Mvg,

    Laurens

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Social Media Expedia reizen NHTV instagram reviews hotels technologie Booking.com Google destinatiemarketing Vakantiebeurs mobiel travel TUI KLM onderzoek Airbnb Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring