Een veelvoud aan factoren bepalen of een website succesvol is of niet. Het succes wordt vooral bepaalt door de vindbaarheid. Is bij de bouw rekening gehouden hoe zoekmachines werken? Hier komen zaken als techniek, content en linkbuilding om de hoek kijken. Een zoekmachine robot moet alle pagina’s makkelijk kunnen ‘doorlopen’. Een website zal veel unieke content moeten hebben over de dienst of het product dat je levert. Hoe meer relevante unieke content (landingspagina’s) hoe liever.

Vindbaar zijn is niet voldoende
In eerste instantie zal je van een zoeker een bezoeker moeten maken. En dan komt het erop aan wat je uit je bezoekers haalt. Hoe maak je van passanten trouwe klanten. Bedien je ook de klanten die gebruik maken van Firefox 2.0? Worden de webpagina’s snel getoond, binnen de 5 seconden? Hoe eenvoudig zijn de (boekings)formulieren? Kunnen bezoekers zonder vragen door de formulieren of zijn hier nog obstakels?

In de dagelijkse praktijk onderzoeken we bij LibraLab.nl veel websites en hierbij hanteren we ondermeer de onderstaande criteria. En tijdens de Online Marketing Trainingen die ik geef bij bij Lectric worden veel ervaringen gedeeld en de goede en slechte voorbeelden met elkaar besproken.

In de volgende columns in de Reisrevue zal ik een aantal reissites – zowel nationaal als internationaal – eens kritisch onder de loep nemen middels deze beoordelingscriteria. Het doel? Op een positieve manier de goede voorbeelden in kaart te brengen waar iedereen weer kennis en inspiratie uit kan putten.

Overzicht van de criteria:

1 Vindbaarheid 
2 Toegankelijkheid 
3 Performance 
4 Actualiteit  
5 Betrouwbaarheid  
6 Kwaliteit van informatie
7 Gebruikersvriendelijkheid
8 Layout en design
9 Call to action (conversie)
10 Upselling en crossselling
11 Service en community building
12 Kwaliteit van formulieren

Mocht je suggesties hebben voor website(s) die je beoordeelt zou willen zien? Laat dan je reactie achter op het Reisrevue Weblog of stuur een mail naar martin@libralab.nl