Destinatiemarketeers komen voor het promoten van hun stad om in het werk! Ze hebben een dagtaak aan het coördineren en organiseren van lokale samenwerkingsprojecten, het opstarten van nieuwe initiatieven, het verwerken van aanvragen, opzetten van succesvolle campagnes en onderzoeken doen van en naar hun inwoners en bezoekers. De inzet van social media staat daardoor vaak niet op het prioriteitenlijstje. Zonde!

Met deze negen tips bied ik destinatiemarketeers praktische handgrepen om hun community management te optimaliseren. Het doel? De effectiviteit van hun social media inzet te vergroten!

1: Maak keuzes!

Heb je weinig tijd voor social media, probeer dan niet alle social media kanalen ‘een beetje’ te onderhouden. Maak keuzes en kies voor het medium dat het beste aansluit bij jouw primaire doelgroep. Kwaliteit boven kwantiteit!

2: Maak een contentplan!
Een contentplan bestaat uit een maandelijks overzicht van uiteenlopende rubrieken en thema’s. Bijvoorbeeld gebaseerd op de actualiteit: Koningsdag, EK, WK, nationale feestdagen en bijzondere gelegenheden van de destinatie. Ze geven structuur aan je community management, zorgen ervoor dat fans en toekomstige bezoekers geboeid worden en blijven, door ze een interessante variatie aan informatie voor te schotelen. En het geeft jou – als destinatiemarketeer – rust. Lees: niet meer aan het einde van de dag nog bedenken welk bericht je vandaag op Facebook moet zetten!

3: Bedenk eigen thema’s!

Destinatiemarketeers gebruiken in hun contentplan vaak vaste thema’s, zoals ‘nightlife’, ‘shoppen’, ‘cultuur’, ‘natuur’, etc. Maar wat maakt jouw destinatie anders dan de rest? Zoom hier op in en besteed hier maandelijks of wekelijks aandacht aan. Een goed voorbeeld is het eigen thema dat gekozen is door Leiden Marketing: #LeidseTaal.

ontdekleiden

4: Maak een eigen bibliotheek!

Reserveer een vrijdagmiddag met het (destinatie)marketing team en duik gezamenlijk in de bak online content én offline artikelen over jouw bestemming; archieven, folders, gidsen, boeken, interviews, kaarten, infographics, lokale media. Maar ook infographics, YouTube filmpjes, Instagram posts, Twitter/tweets, een zoekterm via Google, blogs en andere media vormen een schat aan informatie, die de moeite waard is om te delen met jouw fans en toekomstige bezoekers.

5: Luister naar je fans!

Sociale media worden nog te vaak gebruikt voor het enkel zenden van informatie. Ga het gesprek aan en stel vragen! Ontdek waarom fans fan zijn van jouw bestemming en vraag ze welke onderwerpen ze vaker willen zien. Hun antwoorden zijn concrete aanwijzingen, die je direct kan omzetten in waardevolle en succesvolle social media content!

6: Vraag om foto’s!

Tegenwoordig waant iedereen zich een fotograaf met zijn smartphone en vooral door apps als Instagram. Speel hier op in en vraag fans om hun mooiste foto’s met jou te delen. Deel op jouw beurt de mooiste inzendingen op een vaste dag met de rest van de fans.

Het mes snijdt aan twee kanten! Allereerst bouw je na verloop van tijd relaties op met lokale amateurfotografen, die graag hun werk ter beschikking stellen in ruil voor het vermelden van hun naam. Kortom, gratis content waar je geen moeite voor hoeft te doen. Ten tweede is de mooiste vorm van destinatie/stadsmarketing één waarbij niet het verkeersbureau, maar de fans van de bestemming actief bijdragen aan de promotie!

7: Zet vragen online!

Heeft jouw verkeersbureau een VVV kantoor of een bezoekers balie? Vraag dan eens aan de dames en heren achter de toonbank, welke vragen zij allemaal krijgen. Vertaal de vragen die aan de balie gesteld worden naar leuke tips voor je social media community.

8: Check TripAdvisor!

Wanneer heb je voor het laatst jouw bestemming en/of lokale hoogtepunten opgezocht op TripAdvisor? Op de grootste reviewsite ter wereld staan meer dan 170 miljoen reviews. Reizigers van over de hele wereld wisselen hier ervaringen met elkaar uit en beantwoorden elkaars vragen. Doe hier inspiratie op voor interessante onderwerpen, die relevant zijn voor jouw community management!

9: Ga de straat op! 

Het is een eenmalige investering, maar daar pluk je nog lang de vruchten. Ga de straat op en stel vragen aan voorbijgangers! Vraag ze wat ze leuk vinden aan jouw bestemming/stad, wat hun favoriete plekken zijn, hoe ze de bestemming zouden beschrijven aan iemand die er nog nooit is geweest, enzovoort. Zet deze feedback om in social media berichten of vraag toestemming om de voorbijgangers te quoten met een mooie foto erbij, zoals de beroemde Facebook pagina Humans of NY doet.

Heb je nog meer tips of aanvullingen? Laat die dan achter in een comment! Ik ben benieuwd naar jullie voorbeelden.

Credits header afbeelding: Sebastien Wiertz (CC)