Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma’s op de Vakantiebeurs Vakdagen: Bloggers en de reiswereld. Een bomvolle zaal waar geen persoon meer bij paste was het resultaat! Zelfs na afloop werd er bij de meet & greet nog volop doorgekletst en werden bloggers, marketeers en eindbeslissers vele malen wijzer van elkaar door gesprekken en discussies. Bloggen is aan! In één overzicht de high-lights en natuurlijk de presentaties van Melvin Böcher (Traveldudes), Lenneke Loman (DFDS Seaways) en Edward Suares (CTBE).
Martin van Kranenburg nam zijn rol als dagvoorzitter serieus. Hij begon met de vraag: ‘wie zit er allemaal op Twitter’? Gelukkig, het merendeel van die handen ging omhoog! Omdat er maar liefst een serie van drie keynotes, een break-out sessie en een meet & greet op het programma stond, was er geen tijd te verliezen. Dankzij Travel Writers Manifest, Verkeersbureau.info en Travelbloggers.nl hebben we aandachtig genoten van een zeer dynamische ochtend!
Melvin Böcher
Melvin is oprichter van Traveldudes. Zijn passie en enthousiasme ligt in het samenbrengen van goede reisbloggers, marketeers en eindbeslissers. ROI is zijn expertisegebied en volgens hem zetten eindbeslissers nog teveel van hun budgetten in op print en niet op online engagement.
Bloggen wordt volgens Melvin nog teveel gezien als een goedkoop alternatief voor exposure. Maar de werkdruk van een fulltime reisblogger is vergelijkbaar met die van een persoon die een groot magazine runt! Het gaat bij online engagement zowel om de immediate maar ook juist om de long-term value; print campagnes verdwijnen tussen het oud papier terwijl blogs eeuwig online blijven. Tenminste, als reisbloggers er door hun opdrachtgevers wel normaal voor betaald worden. Hij laat aan de hand van een aantal reisblogger cases zien dat de mediawaarde van een blogcampagne zelfs 2 miljoen zou zijn, als je het zou vertalen naar printopbrengsten.
Lenneke Loman
Lenneke is e-commerce manager bij DFDS Seaways. DFDS Seaways is enorm actief binnen de bloggerswereld, sponsort blogger events en werkt nauw samen met ze om hun merk bekender te maken bij vakantiegangers. Ze begon haar presentatie met drie redenen waarom je zou samenwerken met bloggers: want, we moeten in de industrie van selling naar telling, van push naar pull en van fake naar real.
In de prachtige video waarin een aantal Nederlandse travelbloggers hun blogs zullen herkennen, zie je wat het samenwerken met travelblogs en bloggers, DFDS Seaways aan exposure en content heeft opgeleverd. Een interessant en verrassend kijkje in de keuken met cijfers van (indirecte) boekingen die bloggers voor DFDS hebben binnengehaald.
Edward Suares
Edward Suares is Marketing Director van het CTBE. Er is de afgelopen jaren veel samengewerkt met bloggers om een unieke #mijncuracao belevenis neer te zetten. Lifestyle experience, in plaats van vakantie, daar gaat het om! Inmiddels zijn er 14.000 gezinnen ‘onderhouden’ en de doelstelling is om te groeien naar 15.000, 16.000 of misschien wel 20.000 gezinnen.
Bekende bloggers zoals Monique van Loon (Culy.nl) en Anna Nooshin (NSMBL) hebben gewerkt aan campagnes voor Curaçao. ”Een merk is namelijk al lang niet meer wat we de klant zeggen dat het is, het is wat de klant zegt wat het is”. En wat content schrijven betreft: als het uit je hart komt is het goed.
Foto credits: Verkeersbureau.info (Twitter)
Het was echt een top ochtend. Nogmaals dank aan alle sprekers, deelnemers, dagvoorzitter, organisatoren en hosts! U all did a great job. Gaaf om erbij te mogen zijn. #nevernotblogging #travel
Top uitwerking en samenvatting Lobke!
Het was zeker een inspirerende, gezellig ochtend! Goed samengevat!
Ik kon er helaas niet bij zijn Lobke, maar dank voor deze fijne samenvatting! Volgens mij was het een zeer geslaagde ochtend 🙂
Mooie ochtend. Bedankt!
Ging het trouwens niet om het kunnen “onderhouden” van 14.000 gezinnen (of meer) op Curacao?
Oh is that so? Thanks Laurens. Ik had bereik in mijn aantekeningen. Maar als ik dat fout had moet dat natuurlijk even aangepast worden. Laat maar weten 🙂
Wat Laurens zegt klopt volgens mij ook.
Absoluut een goed event. Wat mij betreft mag dit wel vaker worden georganiseerd. Je merkte gisteren namelijk ook weer dat er nog best veel onwetendheid is bij bedrijven die met bloggers zouden willen werken. Vooral de break out sessies en de presentatie van Traveldudes vond ik als blogger erg waardevol.
Leuk om er bij geweest te zijn en nu maar hopen op een soort kentering. Bewustwording bij bedrijven is in elk geval stap 1. Daar heeft deze ochtend vast een beetje bij geholpen. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik blog al meer dan 11 jaar en het is mooi te zien dat het nog steeds helemaal hot is (steeds meer zelfs).
Fijn ook dat de sheets hier nog weer terug te zien zijn, ook voor wie er niet bij was.
Het was een erg boeiende ochtend, waarbij vooral de twee eerste presentaties mij erg aanspraken. Het napraten na afloop met andere bloggers en met marketeers was ook erg geslaagd. De ochtend vloog voorbij en is wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Het was een topochtend! Goed programma en gezellig bijgekletst 🙂 Ben erg blij met deze samenvatting en de slides. Bedankt Lobke!
Mooie samenvatting Lobke. Was een feest om te mogen presenteren en voorzitten.
Bedankt voor jullie aanwezigheid en Martin bedankt, als dagvoorzitter was je weer top! Wij hebben zojuist een persbericht verspreid over het succesvolle evenement http://verkeersbureaus.info/nieuws/2015/01/18/57010-verkeersbureaus-info-vakantiebeurs-kijken-terug-op-succesvol-bloggersevent/