De rol van Instagram in een bewustwordingscampagne voor de reiswereld

Social media wordt al vele jaren ingezet voor vele campagnes. Facebook leent zich goed voor allerlei campagnes, van liefdadigheid tot marketing en bewustwording. Maar hoe gebruik je Instagram, – een platform dat elk jaar steeds populairder wordt – voor een bewustwordingscampagne?

Instagram wordt vooral als een “mooi weer” platform gezien; mooie foto’s, vrolijke momenten worden hier op de foto vastgelegd en gepubliceerd. Eelco Roos, bekend op Instagram als Croyable, is Nederlands grootste Instagrammer en weet als geen ander hoe je een bestemming goed op de foto kan zetten. 

Wat is de case?

Wereldwijd zijn er ruim 168 miljoen kinderen die in barre omstandigheden werken. Volgens het internationaal recht is dit verboden; elk kind heeft recht op goed en formeel onderwijs en het recht om te spelen. Zo ook in Oeganda, waar vele kinderen in de goudmijnen werken. Goud wat gebruikt wordt door grote elektronicabedrijven zoals Samsung en Apple. Vele consumenten die gebruik maken van onder andere hun producten weten niet dat er ook in hun laptop, telefoon en tablet goud zit dat gewonnen is door jonge kinderen in goudmijnen. Hierover wilde Hivos meer bewustwording creëren onder de bevolking door de campagne “Goud in handen”.

Instagram in een bewustwordingscampagne

Het doel van Hivos was om een totaal nieuwe doelgroep aan te spreken. Hiervoor wilde zij een nieuw medium gebruiken, want op Facebook valt deze campagne waarschijnlijk in het niets tussen de andere campagnes. Ook de manier waarop zij de doelgroep benaderde moest anders. De boodschap die Hivos overbracht, moet de nieuwe doelgroep aan het denken zetten oftewel, bewust laten worden.

Hoe pakten zij het aan?

Door samen te werken met influencers komt de boodschap sneller over dan via bijvoorbeeld traditionele campagnes. Hier bereik je een nieuwe, specifiekere doelgroep mee, een doelgroep die je voorheen niet of amper kon bereiken. Hivos koos als influencer Eelco Roos. Waarom kozen zij voor Eelco Roos?

Beeld zegt meer dan woorden en Hivos wenste een aanpak die buiten de gebaande paden ging. De insteek was om de volgers van Eelco Roos te laten zien dat hij in Oeganda was en daar prachtige wildlife foto’s schoot en deze deelde op Instagram. En dan ineens de harde realiteit. Want Oeganda is niet alleen prachtig wildlife in de National Parks. In Oeganda werken vele kinderen in de goudmijnen als arbeiders. Hij legt het leven van deze kinderen vast op de gevoelige plaat.

Doordat bij elke foto een verhaal hoorde, kon hij via Instagram aan zijn ruim 460.000 volgers vertellen dat de kinderen in erbarmelijke omstandigheden wonen. Zij moeten van jongs af aan keihard werken om te kunnen leven of om hun familie te helpen met het onderhouden van het gezin.

Eelco’s volgers op Instagram reageerden hierop, waarop hij de interactie aanging. Hierdoor ontstond interactie op het platform over dit serieuze onderwerp waar Hivos en Eelco samenwerken. De volgers van Croyable (en voor Hivos een nieuwe doelgroep) zijn aangesproken en bewust gemaakt van het feit dat ook zij goud in hun devices hebben zitten dat gewonnen is door kinderarbeid.

Een social media platform gebruiken voor een bewustwordingscampagne?

Als je een doelgroep bewust wil laten worden van een bepaald feit of situatie, denk dan goed na hoe je dit gaat aanpakken. De samenwerking tussen Hivos en Eelco Roos was erg goed bedacht.

Instagram is een app die op bijna elke telefoon en tablet geïnstalleerd staat. Devices waar waarschijnlijk ook stukjes goud inzitten.

De 5C’s zijn een goede basis voor het bedenken en organiseren van een campagne.

  1. Content

Zorg voor relevante content, zoals video’s, afbeeldingen en dialogen, die je kunt inzetten voor het opwekken van meer engagement op social media.

  1. Context

Zorg voor de juiste context door de juiste combinatie van content en channels in te zetten.

  1. Channels 

De channels gaan over de keuze van sociale-mediakanalen en ook over het beheer hiervan. Zo kun je Twitter inzetten voor social-media-care en Instagram voor het (laten) delen van belevingen.

  1. Conversatie

Conversatie (en care) is proactief en reactief omgaan met de sociale-mediarelaties en andere vormen die openlijke betrokkenheid en interactie bevorderen. Na het delen van de juiste content op het juiste kanaal dient de context een vorm van conversatie op te wekken.

  1. Conversie 

Conversie is het managen van doelen en het beoogde resultaat. Zorg dat je regelmatig je campagne evalueert aan de hand van de doelstellingen.

Tot slot

Deze case werd natuurlijk ook op de Vakantiebeurs Vakdagen met een doel gegeven. Naast het informatieve karakter over hoe je Instagram kunt inzetten als medium in een bewustwordings-campagne over de andere kant van reizen en landen waar consumenten naartoe reizen.

Auteur: Talitha Berger, e-mail en contentmarketing (Ensanne)

Dit blog verscheen naar aanleiding van een sessie op de Vakantiebeurs Vakdagen; een casepresentatie van Hivos in samenwerking met Eelco Roos. Alle inzichten, marktontwikkelingen en trends die gepresenteerd zijn, kun je in dit rapport gratis downloaden.

Travel Trends 2017: Alleen maar winnaars – Tessa aan de Stegge

2017 gaat een bijzonder jaar worden. De reisbranche zal groeien; er is veel ruimte voor iedereen om een graantje mee te pikken. Niet alleen voor de branche zelf, maar ook voor locals en reizigers. We zien de laatste jaren veel turbulentie en veel ruimte voor nieuwe initiatieven. En toch knaagt er iets: men vraagt zich af of het allemaal wel fair gaat en of het toerisme wel duurzaam genoeg is. Het is dus tijd om eens te kijken naar niet zozeer People, Planet, Profit, maar naar People, Planet, Purpose. Er zijn talloze initiatieven die daarop inhaken. Tessa aan de Stegge presenteert haar jaarlijkse Travel Trends tijdens de #vakantiebeurs.

De fundering van nieuwe initiatieven

Tessa blikt eerst met ons terug om de context te schetsen waarbinnen nieuwe initiatieven zich verder zullen ontwikkelen.

  • Ten eerste: het gevoel van veiligheid en het feit dat mensen daar hun vakantiegedrag op aanpassen.
  • Ten tweede bestaat er de nieuwe norm van nu waarin we alles direct tot onze beschikking willen hebben: instant gratification, een trend met een groot effect op vakantiegedrag.
  • Ten derde noemt ze het ‘ontspullen’ waarmee ze bedoelt dat ervaringen officieel bezittingen gaan vervangen. Dit betekent veel voor de reisbranche omdat deze vorm van hedonisme een uiting of een bodem vindt in reizen.
  • Als vierde punt is er de fitheidsnorm die bijna onlosmakelijk gekoppeld lijkt aan vakantievieren. Vervolgens benoemt ze de 50-plusser van vandaag: de perennial. Vertaald naar het Nederlands is een perennial een altijd bloeiende plant wat aangeeft hoe fit en levendig deze groep is. De perennials gaan het maken, samen met de millennial.

Men moet stoppen met het segmenteren van mensen op basis van leeftijd en juist te segmenteren op passie en levensvreugde. Mensen zoeken naar een betekenisvolle invulling van hun tijd en stellen belang in het verschil dat zij zelf kunnen maken of de betekenis die ze kunnen geven. Uiteraard blijft het verlangen bestaan naar plezier en rust met name door de hectiek in de samenleving. Tot slot is co-creatie van belang, de behoefte van mensen om onderdeel uit te willen maken van een groter geheel; meedoen, participeren.

Het nieuwe toerisme

Op basis van de genoemde ontwikkelingen signaleert Tessa een aantal trends voor 2017. Er zijn vijf clusters gemaakt op basis van onderzoek met onder meer de ANVR. Een korte reflectie op de trends: Cocoon, Fix, Speel, Karma en Instant Graticifation.

Cocoon: biedt het antwoord op de zoektocht naar veiligheid, safe travels, het home away from home gevoel. Mensen gaan graag met hun eigen huisje op pad. Ze blijven met plezier dichtbij, het gevoel van veiligheid en geborgenheid zegeviert. Mensen die het verder weg zoeken, willen graag een totaal beleving. Tessa presenteert cocoon opties van campers en slaapzakken tot all-inclusive cruises (Morp-cruiseship).

Fix: speelt in op het idee dat vakantie vieren overal een oplossing voor lijkt te bieden. Heb je een burn-out of wil je aan je sportiviteit werken: vakantie. De ‘fix-trend’ biedt tevens een antwoord op het verlangen naar zingeving en instant gratification: ’als ik terug kom van vakantie is alles anders’. Als voorbeelden noemt ze onder meer de sport trips, zen-vakanties en de no-kids vakantie.

Speel: dit cluster gaat over naar buiten gaan, actief bezig zijn, hedonisme en ‘ontspullen’. Vakantie is een algemeen goed geworden dat hoort bij het leven van iedereen.  Als voorbeeld noemt Tessa Bamping: het basic kamperen of overlevingskamperen. Wat ook onder deze trend valt is de working nomad, die werkt-waar-de-wifi is. Werken en vakantie vieren worden bijna spelenderwijs gecombineerd. Wanderbrief, een groeiende groep professionals die reizend werken, is het sprekende voorbeeld hierbij: www.wanderbrief.com.

Karma: speelt in op purpose, op de drang naar fair play en duurzaamheid. Het karma cluster is betekenisvol per se. Het gaat in op het goed zijn voor elkaar, de locals en de omgeving. Belangrijk is het participeren en het bijdragen aan iets goeds. Een bezoek aan weeshuizen bijvoorbeeld wordt bekritiseerd omdat getwijfeld wordt aan de wederzijdse benefits. WWOOF (world wide opportunities on organic farms, www.wwoof.net)  is daarentegen een initiatief dat voor zowel voor host als guest betekenisvol is. Dit initiatief is niet nieuw, maar nog steeds succesvol en geheel passend binnen de huidige tijdsgeest.

Tessa besteedt even extra aandacht aan de Nederlandse stichting Reis met je Hart (www.reismetjehart.nl) die mensen met een financiële dip toch een vakantie biedt. Dit initiatief is gestoeld op nomineren, doneren en inspireren.

Tot slot: de instant vakantie. Deze trend speelt in op het verlangen naar instant gratification en het werken-waar-de-wifi-is; snel en direct. Japan wordt als voorbeeld aangehaald. Betalen met fingerprints, robot-hotels en een instant tourism office: een mobiele bus die naar de gasten toe gaat in plaats van andersom. Een ander initiatief, los van Japan, is de overnight app die alleen maar beschikbaarheid heeft op de dag zelf en die mensen de gelegenheid geeft bij locals te overnachten www.joinovernight.com.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een sessie tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen. Lees hier meer over de whitepaper die TravelNext binnenkort publiceert en meld je aan!

Auteur: Esther Groenendaal, lecturer international leisure and tourism Studies (NHTV Breda University of Applied Sciences) 

De verandering van destinatiemarketing: Elke Dens Toerisme Vlaanderen #vakantiebeurs

“Hoe promoten wij Vlaanderen in het buitenland?” vormde de centrale vraag tijdens de presentatie van marketing directeur Toerisme Vlaanderen, Elke Dens op de eerste vakantiebeurs vakdag. Elke begon met de liefde tussen Nederland en Vlaanderen, die het afgelopen jaar verder is opgebloeid. Eerst was er vorig jaar februari de viering van het Cultureel Verdrag tussen beide buurlanden. Daarna was er de massale steun aan de Rode Duivels tijdens het EK van 2016.

“Waarvoor dank,” aldus Toerisme Vlaanderen. Zeker na de afschuwelijke aanslag in Brussel in maart 2016, kon Vlaanderen de steun van de Nederlandse toerist enorm appreciëren. In totaal was de Nederlandse markt goed voor 3,3 miljoen overnachtingen in Vlaanderen.

Toerisme Vlaanderen heeft internationale kantoren in onder meer Japan, China, de VS en India. Vlaanderen, Flanders in het Engels, wordt in Engelstalige landen echter al snel geassocieerd met Ned Flanders van de Simpsons. Een lastige associatie waar Toerisme Vlaanderen handig op in is gaan spelen: “OMG what have I done? Let’s do it again!” is de focus bij de creatie van persoonlijke, memorabele ervaringen in Vlaanderen. De inspiratie voor deze slogan vormde het fragment Stupid Sexy Flanders! waarin Homer Simpson samen met Ned Flanders gaat skiën: 

Wintersport is alleen nu net niet de type vakantie die bij Vlaanderen past. Want als je je als destinatie gaat richten op ervaringen, dan moeten deze wel:

1)     Matchen met het DNA van de bestemming.

2)     Van hoge kwaliteit zijn.

3)     Markt specifiek zijn (niet alleen geografisch).

4)     Voort komen uit co-creatie met de toeristische sector.

Een voorbeeld is Suffering Flanders – absoluut wel sexy, maar zeker niet stupid – een State of the Art Experience. Het doel van Suffering Flanders is om Vlaanderen op de internationale bucket list te krijgen.

Vlaanderen is een gebied waar vele koersen worden gereden, veelal beruchte zoals die van Parijs naar Roubaix. Deze koers gaat voor een deel over de glibberige kasseienstroken in Vlaanderen. Koersen in Vlaanderen zou op de bucket list van gepassioneerde coureurs moeten komen te staan. Niet alleen van coureurs uit Nederland, maar ook uit Engeland en zelfs Amerika. En dan niet alleen tijdens het wielerseizoen, maar “jaarrond”.

MAMIL is de persona waar Toerisme Vlaanderen zich op richt: Middle Aged Man in Lycra. Deze man is op zoek is naar een sportieve uitdaging, maar wil na de koers ook kunnen genieten van een Belgisch biertje. Om die reden is Toerisme Vlaanderen bij de creatie van persoonlijke, memorabele belevingen op zoek gegaan naar cross overs. De ambitie is om hierbij ook over de grens te kijken, want het koersen stopt immers niet bij een landsgrens. Een voorbeeld van een internationale samenwerking op cultureel vlak is de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland met Flemish & Dutch Old Masters – Rubens en Rembrandt.    

Naast persona’s als MAMIL, vormen ook communities of niches belangrijke doelgroepen bij het creëren van persoonlijke, memorabele ervaringen. Leeftijd speelt bij deze doelgroepen geen rol, aldus Toerisme Vlaanderen. Het gaat erom dat de doelgroep gepassioneerd en verbonden is. Denk hierbij aan de WOI herdenkingsplekken. Niet alleen bezoeken Amerikaanse veteranen deze plekken, ook jonge schoolkinderen komen naar deze plekken om hun voorvaderen te gedenken. De Facebook pagina Flanders Fields 14-18 wordt door meer dan 113.000 mensen gevolgd, mensen van verschillende leeftijden met eenzelfde passie die via deze weg verbinding vinden.

Toerisme Vlaanderen is zich op ervaringen gaan richten, omdat:

1)     Toeristen willen ervaren. Vooral millennials willen “reizen en beleven”.

2)     De toegevoegde waarde zit ‘m in het creëren van experiences

3)     Ervaringen is een manier om je destinatie te onderscheiden en positioneren in een wereld waar bestemmingen steeds meer op elkaar gaan lijken.

4)     Ervaringen stimuleren mond-tot-mond reclame.

5)     Toerisme draait per definitie om ervaringen.

De conclusie van Toerisme Vlaanderen is dat het in de marketingmix moet gaan voor de creatie van State of the Art Experiences die bij het DNA van Vlaanderen passen. Deze ervaringen maken Vlaanderen immers uniek en zullen er voor zorgen dat bezoekers hun persoonlijke, memorabele ervaringen met hun omgeving zullen gaan delen. Met als gevolg: nog meer internationale bezoekers voor Flanders.

Speed up, slow down: Masterclass NHTV en Reiswerk 2017

Reiswerk en NHTV internationaal hoger onderwijs Breda hebben inmiddels een eer hoog te houden op de vakdag van de Vakantiebeurs, namelijk om een inspirerende start te geven aan het nieuwe jaar en de opening van de grootste toeristische beurs in Nederland. Dit jaar is het thema ‘speed up, slow down’ met een heuse predikant op het podium die de zaal maande tot bezinning in deze haastige tijden.

Practice what you preach

Na eerdere topsprekers als Adjiedj Bakas, Steven van Belleghem, Guy van Liemt en Tom Palmaerts, staat dit jaar een heuse predikant op het programma: Ruben van Zwieten. Van Zwieten is dominee en vooral bekend van de stichting Zingeving Zuidas, waarbij hij zich richt op zakenmensen die werken aan de Zuid-as in Amsterdam. De Nieuwe poort, zoals het project heet, is hij in 2008 begonnen. “Ik wilde een tegenwicht bieden aan de krachten van economie en politiek die zo vaak de boventoon voeren.” Van Zwieten wil het juist opnemen voor de zachte krachten zoals verbeelding, inlevingsvermogen en broederschap en het is zijn overtuiging dat die ons juist menselijker en rijker maken.

Door de Volkskrant werd hij 2014 uitgeroepen tot de top-5 meest invloedrijke mensen voor de toekomst. Eenzelfde eerbetoon kreeg hij van NRC Handelsblad die hem één van de tien beloftes voor de komende tien jaar noemde. Ook was hij twee jaar geleden al één van de sprekers op het ANVR congres in Abu Dhabi. De verwachtingen waren hierdoor hooggespannen. Wat zou een dominee het publiek van de vakdag van de Vakantiebeurs kunnen bijbrengen in deze gehaaste wereld?

Een keynote als een zondagse mis

Van Zwieten is een verhalenverteller. Wie bij deze masterclass een Powerpoint en een puntenlijstje met nieuwe inzichten had verwacht, komt bedrogen uit. Van Zwieten predikt, vertelt, dicht, en prikkelt daarmee de zaal. Hij bouwt zijn presentatie op als zijnde het de mis op zondag is: compleet met het schetsen van de ellende, de verlossing en de dankbaarheid. Hij spoort de zaal vol met travelprofessionals aan om in deze haastige tijden te zoeken naar de verbeelding en te zorgen dat je door middel van taal jezelf kan inleven in een ander.

Van Zwieten zelf komt niet in eerste instantie over als een dominee. Het is een jonge vent, strak in het pak, informeel, een vlotte babbel en een lichte ‘rrrr’ in zijn stem. In zekere zin had hij zelf door kunnen gaan voor een zakenbankier of jurist. Toch is hij na een studie rechten en theologie in Leiden en een korte carriere als recruiter, uiteindelijk predikant geworden. Maar dan wel een predikant in een nieuwe jasje met ondernemersmentaliteit.

Opereren in het hol van de leeuw

Hij begint zijn verhaal door uit te leggen waarom hij juist op de Amsterdamse Zuid-As is begonnen met een plek voor zingeving. Hij omschrijft het zelf als ‘opereren in het hol van de leeuw’. “Wat het oplevert is dat de bankiers, juristen, mensen van de overheid en consultants die hier zitten, op een andere manier naar de toekomst kijken.” Hij ziet de Zuid-As als een nieuwe vorm van Babylon, met torens die reiken tot de hemel en zelfs met vormen van Babylonische spraakverwarring tussen afdelingen binnen bedrijven die elkaar niet meer begrijpen en niet meer goed met elkaar communiceren. “Het motto op de Zuid-As is nog veelal: eerst ik, dan jij niet, dan ik weer.”

Van Zwieten pleit daarom voor het feit dat we niet allemaal de taal van het management moeten spreken. “Ik hoor zelfs mensen tegenwoordig zeggen dat ze hun kinderen ge-outsourced hebben.” De taal van de economie en politiek voert naar zijn mening te vaak de boventoon. Mensen denken te veel in termen van deals en targets. Juist in deze snelle en digitale tijd is een plek van verbeelding en zingeving waardevol. Dit kan door verhalen te vertellen. “Verhalen kunnen ons raken, troosten, richting geven. Het Beloofde Land is geen stip op de landkaart, maar een metafoor van alles waar we samen naar toe willen.” Juist het toerisme kan deze verbeelding bieden door te ontsnappen aan de drukte van alle dag.

Hij stelt daarop de zaal de vraag: “Waar is het je allemaal om te doen?” Wat houdt je bezig? Wie zijn de mensen die jouw werkelijk hebben geïnspireerd en besteed je ook voldoende tijd aan deze mensen?” Echte levensvragen dus. Abstracte vragen ook en daardoor voor velen moeilijk te beantwoorden. Het sluit in zekere zin aan bij wat Guy van Liemt eerder heeft aangedragen tijdens een vorige NHTV en Reiswerk Masterclaass over de Golden Circle van Simon Sinek. Hij stelde toen ook al dat je moet beginnen bij de Why. Waarom doe je wat je doet? Waarom kom je uit je bed elke ochtend?

Managementtaal

Van Zwieten vertelde het verhaal van Willem en Sabine die hij ooit zou gaan trouwen. Willem was een vriend van hem die hem voor deze plechtigheid had gevraagd. Willem was een persoon die vooral in managementtaal sprak. In termen van lean&mean, targets en de stip aan de horizon. Een succesvol type die vooral dacht met zijn rechter hersenhelft. Toen Van Zwieten probeerde om de bruidegom beter te leren kennen, vroeg hij vrienden van Willem om hem te omschrijven. “Willen is echt de excelkoning. Echt iemand die alles efficiënt kan maken.” “Dat ging dus nog een hele uitdaging worden om deze meneer te trouwen.”

“Waarom ga jij eigenlijk met Sabine trouwen?” probeerde Van Zwieten het gesprek op gang te helpen. “Sabine is de logische volgende stap in mijn leven.” was het antwoord. “Hij hield van haar om vijf redenen, a, b, t/m e. Met een stappenplan en bulletpoints kun je iemand niet de liefde verklaren, daar heb je beeldtaal voor nodig.”

Het verhaal van Willem bleek een verhaal dat over ons allemaal had kunnen gaan. We gebruiken te vaak de taal als instrument om van A naar B te komen, terwijl je taal ook kan gebruiken om tot verbeelding en inlevingsvermogen te komen. Zaken als verlies, rouw, maar ook liefde en blijdschap laten zich vaak niet ‘managen’.

Benutten van de zachte krachten

Ook stelt Van Zwieten dat je door jezelf te verbeelden, een wereld kan creëren die er nog niet is. En juist dat is de kracht van taal. Door te dromen van een wereld die er niet is, maar wel kan zijn, kun je komen tot een nieuwe werkelijkheid. “De woorden die je gebruikt, is de wereld die je schept.” Want dat de wereld is zoals die is, wil nog niet zeggen dat deze zo moet zijn. Van Zwieten pleit dus vooral voor het benutten van de zachte krachten die er zijn. Juist in de wereld waarin de president-elect van de Verenigde Staten zijn mening in 140 tekens de wereld in slingert, is het belangrijk om te zorgen voor een tegengeluid van broederschap, verbeelding en inlevingsvermogen.

Juist de toeristische sector heeft de kracht om een verhaal te vertellen en juist ver weg te blijven van de bedrijfstaal. Van Zwieten nodigde de zaal uit om hier over na te denken. “Welk boek heb jij voor het laatst gelezen?” was zijn vraag. En dan natuurlijk niet de biografie van Steve Jobs of een of ander managementboek, maar juist een roman. Een fictie boek, een verhaal dat verzonnen is. Zodoende raak je zelf geïnspireerd en kan je ook zelf een verhaal maken en zo anderen inspireren.

Want we leven in een tijd waarin verhalen belangrijker zijn dan ooit. Welke verhalen ken jij in de reisbranche? En vind jij ook dat de is de reisbranche er wel wat meer ‘slow down’ mag worden toegepast? Ik ben benieuwd naar jullie mening. Was je bij de masterclass en heb je aanvullingen? Laat ze achter in de comments.

Vijf jaren plan

Tot slot, een gedicht dat Van Zwieten voordroeg en waarmee hij de zaal tot bezinning aanzette. Het is een gedicht van Herman de Coninck genaamd: vijf jaren plan.

“Ik hou van jou. Hou jij van wat niet kan. Hou jij van je capaciteiten, ik van je gebreken. Jij van je trots, en ik van hoe die zacht kan breken in mijn armen. Jij van je moed. Ik van je zwakte nu en dan. Hou jij van de toekomst. Ik van wat voorbij is gegaan. Hou jij van de honderd levens die je wilde leven. Ik hou van dat ene dat is overgebleven en van hoe je daarom zo ver weg kunt zijn dicht tegen me aan. Ik hou van wat is. Jij van wat zou. Hou jij van mij. Ik hou van jou.”

Het gedicht maakt meer woorden overbodig. Het was een bijzondere masterclass en een uniek begin van de Vakantiebeurs met deze bevlogen dominee 2.0.

Masterclass speed up slow down: in tijden van snelle technologie mensen aan je verbinden

Geïnspireerd en vol energie het nieuwe jaar beginnen? Reiswerk en NHTV internationaal hoger onderwijs Breda zorgen al jaren voor een prikkelende masterclass als start van de Vakdag op de Vakantiebeurs. Top sprekers als Adjiedj Bakas, Steven van Belleghem en Tom Palmaers wisten de zaal voorgaande jaren al plat te krijgen, dit jaar zoeken ze het in iets andere hoek. Met een beetje geluk (s)preek jij hier nog tijden over!

Speed up, slow down!

Ruben van Zwieten is door de Volkskrant benoemd in de top-5 meest invloedrijke mensen voor de toekomst, is ondernemer in hart en nieren en tevens dominee op de Amsterdamse Zuidas. Hij scoorde eerder al hoge ogen tijdens het ANVR-congres in Abu Dhabi. Zijn vernieuwende ideeën over leiderschap en zingeving in een snel veranderende wereld vormen een interessante mix. Aan de hand van metaforen en pakkende voorbeelden laat Ruben zien hoe je in de tijd van snel veranderende technologie erin slaagt mensen aan je te verbinden en inspirerend te zijn in je leiderschapsstijl.

Aanmelden en afmelden

Om zeker te zijn van een plaats, werkt deze Masterclass met een aanmeld-systeem, want vol = vol. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een persoonlijk profiel dat je snel en eenvoudig kunt aanmaken via Reiswerk. Het kost je maar een paar minuten. Heb je al een profiel? Dan kun je na inloggen jezelf direct registreren. Nog geen profiel? Na deze stappen te hebben gevolgd kun je je vervolgens aanmelden voor de Masterclass.

Programma

09:30 – 10:00 Ontvangst met koffie en thee
10:00 – 11:15 Masterclass ‘Speed up, slow down’
11.30 – 12.00 Netwerkgelegenheid met jouw collega reisprofessionals

Praktisch

Datum: 10 januari 2017
Tijd: 9:30 – 12:00
Locatie: Progresszaal Supernova (Jaarbeurs, Utrecht), bovenaan de roltrappen direct rechtdoor
Garderobe: Er is een garderobe beschikbaar tussen de roltrappen

Let op: Toegang Vakantiebeurs

Om tijdens de Vakdag toegang te krijgen tot de Jaarbeurs moet je jezelf registreren als vakbezoeker. Klik hier om dit gelijk te regelen.

Twitter alvast mee via: #speedupslowdown