Van donderdag 21 t/m dinsdag 26 januari 2016 wordt de Caravana, de ultieme kampeerbeurs, in het WTC Expo in Leeuwarden georganiseerd. De Caravana pakt dit jaar uit met caravan- en camperprimeurs, tenten, kampeeraccessoires en ruim 200 campings uit heel Europa. Op deze vakdag wordt ook een bloggersevent georganiseerd en hier lees je de ins en outs.

Voor de vakdag op maandag 25 januari zal Pleasureworld een inhoudelijk programma presteren waarin de vraag: ” Hoe bereik je de gast?” centraal staat. Een keynote workshop zal de Blogsessie bij Flower Campings zijn. Hierin wordt ingegaan hoe je kan samenwerken met bloggers en vloggers, wat de meerwaarde is voor campings en vakantieparken én… kan je via Flower Campings een reis naar Frankrijk winnen. Influencers zijn zoals eerder gebleken tijdens het grootste bloggersevent ooit op de Vakantiebeurs Vakdagen, ook interessant voor de kampeerindustrie.

Wat zijn de trends en uitdagingen in de campingwereld?

De hedendaagse kampeerder gaat weer langer op kampeervakantie, maar verwacht wel meer luxe en comfort. De onstuimige groei in luxe accommodaties, oftewel glamping, gaat onverminderd voort. Daarnaast is het voor campings steeds lastiger om in dit segment de gasten te verleiden en de campingbaas heeft moeite om alle online trends en ontwikkelingen op de voet bij te houden.

Bijspijkeren

Daarom is op de vakdag van de Caravana het uitgelezen moment om weer even bij te spijkeren. Daarnaast is het ook een goed moment voor reisbloggers die geïnteresseerd zijn in de kampeer en campingmarkt, om zichzelf te profileren bij opdrachtgevers.

Influencers vanuit de familie/camping hoek

Hans van Leeuwen, directeur van Pleasureworld en tevens organisator van de vakdag zegt: “Het is erg belangrijk dat ook op de Caravana aandacht wordt gegeven aan het belang van influencers in deze markt.” Van Leeuwen vindt dat bloggers van enorme meerwaarde kunnen zijn voor een camping of kampeerproduct. “Daarom zijn we ook enorm trots dat Flower campings ons event versterkt met wedstrijd om een blogreis te winnen, waar we alle bloggers die gespecialiseerd zijn in familievakanties of campingvakanties graag voor uitnodigen!”

Hoe bereik je de gast?

Naast de Flower blogwedstrijd en blogsessie, zijn er nog tal van andere workshops tijdens de Caravana. Zo is er een inloopsessie over wereldtrends waarin een beknopt overzicht wordt gegeven van de allernieuwste ontwikkelingen, innovaties en trends in de vrijetijdsindustrie, zoals nieuwe vormen van waterpretparken en de opkomst van nieuwe consumentenplatforms w.o. AirBnB, GoBoony.

Daarnaast is er ook een workshop over de opkomst van de Camper. De markt van campers blijft groeien en er ontstaan kansen voor bestaande vakantieparken om voor deze doelgroep specifieke camperpark voorzieningen te realiseren. Er zijn bijna 100.000 campers in ons land op de weg en een verdubbeling laat slechts enkele jaren op zich wachten.

Voor veel campings is het op dit moment lastig om onderscheidend te zijn. In de ogen van de consument ‘lijken ze allemaal op elkaar’. Het is daarom in deze branche ook van groot belang dat men inziet welke ontwikkelingen er zijn, waar op men kan inspelen.

Inschrijven voor deze workshops kan via de website van Pleasureworld. Hier is ook het volledige programma van de vakdag terug te vinden.

Blog over kamperen

Flower campings heeft een prijsvraag uitgeschreven met als hoofdprijs een week op reis in Frankrijk. Bloggers die mee willen doen kunnen dit doen door zich aan de melden via de #flowercamping waarin ze omschrijven wat voor hen het Flower-gevoel zou beteken en waarom zij uit zien naar een vakantie op de camping in Frankrijk. De aangesloten campings zijn kleine campings met een groen imago op gevarieerde locaties door heel Frankrijk; campings aan zee, in de bergen of op het platteland.

Aanloop op social

Via social media kan de blog online worden gedeeld met de #flowercamping. Hiermee wordt op social media al het moment gepakt om diverse doelgroepen te bereiken. Na alle inzendingen zal op 1 maart bepaald worden wie de winnaar wordt van de blogreis. Na afloop zullen de resultaten van de zoektocht naar influencers met deze campagne voor de campingindustrie, gedeeld worden.

De blogger verblijft op glamping-achtige wijze in een SweetFlower tent op Flower Camping Bel-Air op het eiland Ile-de-Ré voor de westkust van Frankrijk.

Sweetflower
De SweetFlower tent op Camping Bel-Air op Ile-de-Ré, Frankrijk

De voorbereidingen voor de reis; wat moet je bieden

Er geldt een vergoeding voor de reis en een vergoeding voor eten en drinken ter plaatse. Uit eerdere discussies en vanuit verschillende bloggersevents zoals het Storymakers Symposium (waar onderzoek werd gedaan naar het profiel van een travelblogger) is gebleken dat dit erg belangrijk wordt gevonden door steeds meer bloggers. Het is immers hun werk. Daarom wordt ook bewust een periode van 7 nachten gehanteerd, om de camping echt goed te leren kennen en is de blogger vrij om te reizen in een periode van 26 maart tot 2 juli. Net voor het hoogseizoen, maar wel met genoeg flexibiliteit in het voorjaar.

En dus ook, de kampeerindustrie is door dit event en deze aanpak meer dan ooit een plek waar influencers en reiswereld dichterbij elkaar kunnen komen.