Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als daar ook fysieke meetings uit komen kan ik me voorstellen dat je gelukkig wordt. Zo verging het mij wel met de blogtrippers.nl campagne die we onlangs enkel via social zijn gestart met een aantal grote Nederlandse partijen.
Social en tools
De blogtrippers.nl campagne is het gevolg van connecties via Twitter. Door met de juiste mensen en tools te werken is het gelukt om mooie Nederlandse bedrijven bij elkaar te brengen zonder dat er ook maar 1 gezamenlijke fysieke meeting is geweest. Twitter en Google docs bleken daarbij de belangrijkste middelen.
Maar ik hoor je denken, “wat is blogtrippers.nl?” Eindhoven Airport had als doel om meer Nederlanders te laten kennismaken met de bestemmingen waar je vanaf dit vliegveld low-cost naartoe kunt vliegen. Dat dit meer dan 75 bestemmingen zijn is bij veel Nederlanders onbekend. Na een toevallige ontmoeting met Eli, de marketingmanager bij het citizenM hotel in Amsterdam bleek dat we met onze doelstellingen om hiervoor bloggers in te zetten, op dezelfde lijn zaten.
We zochten meer partners
Samen met Eli besloten we dat er meer partijen nodig waren voor onze samenwerking. Om de hoofdprijswinnnaar zijn prijs uit te loven (die 2 weken op reis wordt gestuurd door Europa) hadden we tickets, een verblijf, een city guide, mobiel internet en zakgeld nodig. Ik benaderde mijn sociale netwerk om te zoeken naar de juiste mensen, om te kijken of het zou lukken partijen bij elkaar te brengen zonder te bellen of mailen. En dat lukte. Via DM’s werd Ruud van T-mobile warm gemaakt voor het idee, via een andere DM kwamen we in contact met Hanny van Bed&Breakfast.eu en Ido van GWK Travelex kreeg wel een telefoontje, omdat zij al samenwerkten met ons. Ook enkele van de 90 bestemmingen die gepromoot worden zoals Groot-Brittannië, Griekenland, Porto en Turijn werden of telefonisch of via Twitter benaderd. Iedereen reageerde enthousiast en wilde meewerken. Met 1 bestemming was het zelfs binnen 30 minuten rond! Ook de travelbloggers van Verkeersbureaus.info werden via Twitter en de online community betrokken bij het project. Vier van hen gaan de hoofdprijswinnaar vergezellen op een 14-daagse reis naar 6 bestemmingen, kris-kras door Europa.
Digitaal contacten
Door het opzetten van een Google doc waarin alle partijen hun input kwijt konden werd er snel geschakeld en stond het plan, binnen 1 maand na de initiële online meeting. Het resultaat zie op je op de website www.blogtrippers.nl.
Oh ja, we hebben 1 keer een Google Hangout gedaan omdat iedereen op verschillende locaties zat. Dit was super effectief. We gaan elkaar fysiek ontmoeten tijdens de feestelijke prijsuitreiking op vrijdag 27 maart op Eindhoven Airport.
Onze ervaringen:
- Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met netwerken
- Onderhoud je netwerk en relaties
- Zet de juiste tools in om effectief samen te werken
- Fysiek afspreken blijft belangrijk voor het juiste ‘gevoel’
Hoe pak jij samenwerkingen op? Laat het weten in de comments!
Redactie: Leuk! We blijven de campagne volgen. Ook een TravelNexter doet mee aan de Blogtrippers challenge, volg haar op Sanne Bakker
Tof om te zien hoe deze campagne tot stand is gekomen. Netwerken is inderdaad erg waardevol. Ik ben een kanshebbers kandidaat (http://www.blogtrippers.nl/inzendingen/na-elke-reis-stiekem-weer-blij-om-in-mijn-eigen-den-haag-te-zijn/?i=7) en zie dat ook hier het netwerk van groot belang is om veel stemmen te krijgen. Niet alleen ‘zomaar’ zenden, maar ook de persoonlijke benadering is belangrijk, zowel online als offline. Erg spannend wie er gaat winnen. Maar sowieso props voor de initiatiefnemers!
Leuk artikel Patrick, te gek dat dit zo snel van de grond is gekomen en dat er zoveel enthousiaste respons is. Succes Renée!
Dit artikel geeft energie en hernieuwd inzicht in hoe krachtig met name Twitter kan zijn. Omdat ik deelneem aan de wedstrijd (http://www.blogtrippers.nl/inzendingen/zo-dichtbij-een-eigen-blog-was-ik-nog-nooit—/?i=24) ben ik na jaren inactiviteit teruggekeerd naar Twitter. Twitter hielp me niet alleen snel bekendheid voor mijn inzending te krijgen, maar gaf direct een impuls aan mijn netwerk. Zo koppelde ik binnen een uur een chefkok uit London aan een chefkok in Den Haag – de één zocht een locatie voor een pop-up restaurant en de ander heeft een pop-up restaurant. De zaterdag erna kwam Justin naar den Haag en binnenkort komt ie koken!
Super om te horen hoe achter de schermen deze wedstrijd tot stand gekomen is – gaaf geregeld!