• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Blue Monday: een geschenk voor de reisbranche

21 januari 2013 door Gastblogger

Vandaag is het Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Uiteraard wordt dit fenomeen alweer breed uitgemeten in de media en mengen ook de criticasters zich in de strijd. Later in deze blog laat ik zien of mensen ook écht negatiever zijn op deze dag. Hoe dan ook, Blue Monday wordt vooral gezien als een geschenk voor de reisbranche omdat mensen massaal vakanties gaan boeken op deze dag. Is dat wel zo?

Dit gastblog is geschreven door Rens Dietz, marketing manager bij Coosto. 

Ik neem de proef op de som met Coosto-data. Omdat ik natuurlijk wat vooruit loop op de feiten (Blue Monday is pas op de helft) zal ik morgen de informatie updaten.

Tijd om vakanties te boeken

Het is geen geheim dat in deze tijd van het jaar veel vakanties worden geboekt. Als ik in Coosto kijk naar mensen die hierover berichten op social media, zie ik de afgelopen weken een enorme toename aan de hoeveelheid berichten. Zie de volgende grafiek:

bluemonday3
Online activiteit van ‘vakantie boeken’, per dag weergegeven (t/m 20 januari)

Vorig jaar was precies dezelfde trend zichtbaar. Toen was de dag waarop het vaakst werd gedeeld dat er een reis is geboekt maandag 16 januari. Inderdaad, Blue Monday.

bluemonday1
Online activiteit van ‘vakantie boeken’ in 2012, per dag weergegeven (t/m 20 januari)

Wat doet de reisbranche ermee?

De cijfers bevestigen dat mensen in deze tijd van het jaar (en op Blue Monday in het bijzonder) vaak een reis boeken en daarover praten online. Net als bij een eerdere blog die ik schreef, kan ook hier worden geconstateerd dat er volop kansen liggen voor reisorganisaties. Wat te denken al die mensen die zich online hardop afvragen waar ze naartoe gaan deze zomer? Of van andere mensen die op één of andere manier graag iets leuks gaan doen in deze -kennelijk- sombere periode van het jaar? Specifieke Blue Monday-acties heb ik nog niet voorbij zien komen, terwijl ik de reisorganisaties ook nog opvallend rustig vind online.

Ik heb zelf een testje gedaan, zouden er reisorganisaties reageren?

Schermafbeelding 2013-01-21 om 11.32.57

Update

Er waren drie reisorganisaties die reageerden op mijn bericht: Arke, Eliza was here en Belvilla. Daarbij tipte Annelies Hulshof mij dat ArkeFly wel degelijk een Blue Monday-actie heeft gedaan. Chapeau!

Zijn we wel negatief op Blue Monday?

Vorig jaar was hier geen enkele trend in te vinden. Als ik nu kijk naar het sentiment van de afgelopen maanden op alle social media bronnen, zie ik duidelijk dat we op Blue Monday iets minder positief zijn en iets meer negatief zijn dan de rest van januari. Helemaal in vergelijking met de zomer. De verschillen zijn echter klein.

bluemonday41

Sentiment van alle berichten die op het Nederlands sociale web zijn verschenen de afgelopen maanden.

Blue Monday 2013: meer vakanties geboekt?

Een snelle conclusie op basis van de bovenstaande informatie zou zijn dat we gisteren, op Blue Monday 2013, écht een stuk minder vrolijk waren dan normaal. Het heeft echter niet geleid tot meer mensen die online delen dat ze een vakantie hebben geboekt. Zie de volgende grafiek:

bluemonday5-1

Online activiteit van ‘vakantie boeken’ in 2013, per dag weergegeven (t/m 21 januari)

De statistiek van vorig jaar kan wel eens een toevalstreffer zijn geweest, dit jaar lag de piek duidelijk hoger in de periode voor Blue Monday. Zou 2014 opheldering bieden?

—

Dit blog is geschreven door Rens Dietz. Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Gerelateerde Berichten

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Online speler uit de reisbranche zoekt Social Media Expert

    Zie net op Newpeople een zeer interessante vacature. Social Media Expert bij "een grote on-liner…

  • Twittergids Reisbranche live!

    Lijstjes, lijstjes dat maakt iedereen nieuwsgierig. Iedereen wil weten waar hij staat in de lijst.…

Categorie: Destinatiemarketing, E-commerce, Webanalytics Tags: blue monday, coosto

Over Gastblogger

Lees Interacties

Reacties

  1. Rens Dietz zegt

    21 januari 2013 om 16:20

    Arke komt positief uit mijn test: zij waren de eerste (en voorlopig enige) die reageerden 🙂

    https://twitter.com/Arke/status/293309507617034240

  2. Annelies Hulshof zegt

    22 januari 2013 om 10:12

    Dit blog is ge-update op 22 januari om 10:15 uur met de resultaten van de volledige Blue Monday.. 🙂

Trackbacks

  1. Coosto blog – Blue Monday: een geschenk voor de reisbranche schreef:
    29 januari 2013 om 14:52

    […] Deze blog verscheen ook op TravelNext. […]

  2. Een blog vol tips om je Instagram strategie te fine-tunen: maandelijkse checklist | TravelNext schreef:
    26 februari 2016 om 00:49

    […] De voorjaarsvakantie is typisch zo’n vakantie die niet in Nederland overal gelijk is. Terwijl de ene helft van het land carnaval viert of de piste op gaat, is de andere helft gewoon nog aan het werk. Het internet houdt ervan om deze ‘plaatselijke’ vakanties te vieren. Maar ook dagen als nationale broer en zussen dag, internationale vrouwendag en nationale pannenkoekdag, doen het doorgaans erg leuk op social. In sommige gevallen worden ze zelfs bestempeld als een geschenk voor de reisbranche, zoals met blue monday. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie travel TUI Vakantiebeurs Google TripAdvisor Booking.com destinatiemarketing hotels instagram mobiel Facebook reizen Expedia onderzoek NHTV reviews Airbnb KLM Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring