Vandaag is het Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Uiteraard wordt dit fenomeen alweer breed uitgemeten in de media en mengen ook de criticasters zich in de strijd. Later in deze blog laat ik zien of mensen ook écht negatiever zijn op deze dag. Hoe dan ook, Blue Monday wordt vooral gezien als een geschenk voor de reisbranche omdat mensen massaal vakanties gaan boeken op deze dag. Is dat wel zo?

Dit gastblog is geschreven door Rens Dietz, marketing manager bij Coosto

Ik neem de proef op de som met Coosto-data. Omdat ik natuurlijk wat vooruit loop op de feiten (Blue Monday is pas op de helft) zal ik morgen de informatie updaten.

Tijd om vakanties te boeken

Het is geen geheim dat in deze tijd van het jaar veel vakanties worden geboekt. Als ik in Coosto kijk naar mensen die hierover berichten op social media, zie ik de afgelopen weken een enorme toename aan de hoeveelheid berichten. Zie de volgende grafiek:

bluemonday3
Online activiteit van ‘vakantie boeken’, per dag weergegeven (t/m 20 januari)

Vorig jaar was precies dezelfde trend zichtbaar. Toen was de dag waarop het vaakst werd gedeeld dat er een reis is geboekt maandag 16 januari. Inderdaad, Blue Monday.

bluemonday1
Online activiteit van ‘vakantie boeken’ in 2012, per dag weergegeven (t/m 20 januari)

Wat doet de reisbranche ermee?

De cijfers bevestigen dat mensen in deze tijd van het jaar (en op Blue Monday in het bijzonder) vaak een reis boeken en daarover praten online. Net als bij een eerdere blog die ik schreef, kan ook hier worden geconstateerd dat er volop kansen liggen voor reisorganisaties. Wat te denken al die mensen die zich online hardop afvragen waar ze naartoe gaan deze zomer? Of van andere mensen die op één of andere manier graag iets leuks gaan doen in deze -kennelijk- sombere periode van het jaar? Specifieke Blue Monday-acties heb ik nog niet voorbij zien komen, terwijl ik de reisorganisaties ook nog opvallend rustig vind online.

Ik heb zelf een testje gedaan, zouden er reisorganisaties reageren?

Schermafbeelding 2013-01-21 om 11.32.57

Update

Er waren drie reisorganisaties die reageerden op mijn bericht: ArkeEliza was here en Belvilla. Daarbij tipte Annelies Hulshof mij dat ArkeFly wel degelijk een Blue Monday-actie heeft gedaan. Chapeau!

Zijn we wel negatief op Blue Monday?

Vorig jaar was hier geen enkele trend in te vinden. Als ik nu kijk naar het sentiment van de afgelopen maanden op alle social media bronnen, zie ik duidelijk dat we op Blue Monday iets minder positief zijn en iets meer negatief zijn dan de rest van januari. Helemaal in vergelijking met de zomer. De verschillen zijn echter klein.

bluemonday41

Sentiment van alle berichten die op het Nederlands sociale web zijn verschenen de afgelopen maanden.

Blue Monday 2013: meer vakanties geboekt?

Een snelle conclusie op basis van de bovenstaande informatie zou zijn dat we gisteren, op Blue Monday 2013, écht een stuk minder vrolijk waren dan normaal. Het heeft echter niet geleid tot meer mensen die online delen dat ze een vakantie hebben geboekt. Zie de volgende grafiek:

bluemonday5-1

Online activiteit van ‘vakantie boeken’ in 2013, per dag weergegeven (t/m 21 januari)

De statistiek van vorig jaar kan wel eens een toevalstreffer zijn geweest, dit jaar lag de piek duidelijk hoger in de periode voor Blue Monday. Zou 2014 opheldering bieden?

Dit blog is geschreven door Rens Dietz. Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.