Wat brengen de technologische trends de zakenreiziger en de millenial nu echt in een digitale transformatie fase?

321

Hoe ik wil communiceren met hotels als hotelgast, is in de loop der jaren wel wat veranderd. Waar ik vroeger minder belang hechte aan comfort en luxe en de mogelijkheid tot zelfstandig en on demand mijn behoeftes te kiezen, is dat, doordat ik vaker zakelijk op reis ga dan privé, 180 graden gedraaid.

Mijn eigen device zoals mijn tablet of smartphone, diende voorheen vooral als mijn maatje op mijn hotelkamer en daar buiten. Wat ik wilde doen en ondernemen, zocht ik daarop op, vaak via Google waarna ik vervolgens weer op blogs of reviewsites terecht kwam.

Er is een tussenweg tussen robotcommunicatie en de traditionele receptie

Waar ik eerst nog neigde naar een gesprek te voeren en tips te vragen via de hotelreceptie, is die behoefte er ook steeds minder. Dit gegeven maakt ons als reizigers alleen maar zelfstandiger en onafhankelijker, ook ten aanzien van het contact en de communicatie met het hotel zelf. Terwijl hotels op hun beurt door integratie van technologie sneller aan de klantbehoefte willen doen. Een extreem voorbeeld blijft het Henn-na hotel, waarbij alles gerobotiseerd is. Dat kon ook niet uitblijven.

Maar naar mijn idee zitten we op dit moment vooral nog in een tussenfase, waarbij het nog wel even duurt voordat robots in hospitality daadwerkelijk een prominente functie zullen krijgen. De human touch, daar is nog steeds wel behoefte aan, al wordt er op dit moment wel geëxpirementeerd met het digitaliseren van prestaties van hospitality personeel. Belangrijker is dat de hotelgast zo zelfstandig mogelijk zijn of haar verblijf kan vormgeven.

Wie is de zelfstandige hotelgast?

De zelfstandige hotelgast, zoals de zakenreiziger en veelal behorend tot generation Y, is bij uitstek een reiziger die het belangrijk vindt dat de minimale luxe die zij thuis gewend zijn, aansluit bij wat een hotelkamer te bieden heeft.

Door technologische ontwikkelingen zijn we in ons privé leven gewend geraakt aan het hebben van 3 of 4 devices zoals een smartphone, tablet en laptop, waarmee we snel kunnen downloaden, uploaden en informatie opvragen. Het is de nieuwe standaard en we zijn daarnaast gewend geraakt aan high level full service apps, devices en technologische oplossingen die ons individueel kunnen ondersteunen bij ongeveer elke behoefte.

Op reis wordt die behoefte niet minder en daardoor is er een tweeledige behoefte ontstaan; een moderne hotelkamer die aansluit bij de laatste lifestyle trends, ondersteund met hidden of seamless technologie om ons verblijf zo persoonlijk mogelijk te kunnen ervaren. Tot mijn grote plezier zijn er hotels die zonder vergaande robotica, op een iets realistischere manier naar deze huidige fase van transformatie kijken.

Business travel en business tools

Bij het Dorint Hotel in Oberursel (op korte afstand van metropool Frankfurt en vliegveld Frankfurt), waar ik ben uitgenodigd, komen er dagelijks zakelijke klanten inchecken die individueel of als onderdeel van een business bezoek in dit hotel komen overnachten. Dat maakt dit hotel tot een interessante case waaraan een moderne hotelkamer moet voldoen.

Eigen smartphone kun je even wegleggen

Het moet aansluiten bij de digitale transformatie waarin onze samenleving zich bevindt, waarbij digitale afhankelijkheid steeds minder als uitdaging en meer als gemak wordt ervaren. De hotelreceptie van dit hotel blijft het eerste contact, je kunt en mag daar alles vragen, via 1 device. In feite kun je je eigen smartphone even wegleggen, want veel basics en meer die op je smartphone staan, zijn pre-installed op het device (telefoon met touchscreen), een zogeheten Maxwell 10, ontwikkeld door Gigaset Pro.

Het device staat in de vorm van een tablet op de hotelkamer en biedt toegang tot internet en alle moderne apps die je gewend bent. De ‘’24/7 on demand’’ mentaliteit staat centraal en daagt wel uit om wat te gaan proberen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn direct te boeken hotelarrangementen zoals beauty behandelingen in de spa, of een tafeltje tijdens het diner. Ook de roomservice opties en het menu zijn digitaal te bekijken, net als de openingstijden van het restaurant voor ontbijt, lunch en diner. Het hotel kan via het device ook push notificaties naar je zenden als er eventuele aanbiedingen zijn.

Video callen moet ook gewoon in een hotelkamer kunnen

Daarnaast zijn er tabs opgenomen waar je actuele informatie van de omgeving kunt opvragen: tips voor lokale restaurants, hike routes in de natuur en shopping adresjes die je vervolgens naar jezelf kunt mailen. Een optie om te bellen met de receptie is er ook nog, dit kan met de hoorn naast het touchscreen. Ook de gemakken van zelf een wekker kunnen instellen (in plaats van een wake-up call), zelf een taxi kunnen bestellen en een video conference starten met zakelijke relaties of het thuisfront, zijn in het menu van de tablet aanwezig. De taal van het device is zelf in te stellen.

Alles bij elkaar doet het me een klein beetje denken aan de toekomst van hotels volgens CitizenM, maar toch is het weer heel anders.

Algemene indruk: review van ‘thuisdevices’ in hotelkamer

Doordat rekening is gehouden met de standaarden die moderne reizigers thuis gewend zijn, voelt het comfortabel om support en aandacht via technologie dichtbij te hebben. Doordat de telefoon en het scherm geïntegreerd zijn, heb je als hotelgast in de hotelkamer eigenlijk je eigen smartphone niet meer nodig.

Je kunt via de tabs inloggen op al je eigen accounts zoals Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare en je mail. Ook mode & lifestyle websites voor mannen en vrouwen en internationale nieuwswebsites zijn direct gelinkt via het touchscreen.

Alle tabs in combinatie met de directe hotel connectie en omgevingsinformatie op 1 scherm ervaar je op dit moment als gebruiker als een 2 tot 3 clicks oplossing voor elke vraag of behoefte die je hebt. Zo voelt het wel alsof je een persoonlijke internetguide bij de hand hebt voor je gehele verblijf op de desbetreffende locatie én de destinatie.

DELEN
Vorig artikelSnelst groeiende Nederlandse startup zit in travel: Tiqets over marketing en groei
Volgend artikelDisneyficatie in cruises: cruises met en zonder Disney thema maar vol beleving
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER