Op 17 juli wordt in Japan het allereerste robot hotel geopend: Henn na (wat in het Japans vreemd hotel betekent). Er is een grote rol voor hen weggelegd in standaard ‘hospitality handelingen’. Huis Ten Bosch (een themapark geïnspireerd op Nederland) is de locatie waar het hotel zich zal vestigen.

Robots nemen arbeidsintensieve taken over

Drie robots zullen worden ingezet als receptionisten en kunnen dus gesprekken voeren met gasten. Daarnaast zullen er robots worden ingezet als portiers en als schoonmakers. Directeur Hideo Sawada zegt tegen CNN dat hij hoopt dat de robots ongeveer 90% van het hotel zullen beheren.

Deze robots die ondersteund worden met geavanceerde mobiele services, moet Hen na het meest futuristische low-cost hotel ooit maken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er nog eens 1.000 van deze hotels wereldwijd opgezet worden, aldus Sawada.

Ondersteuning met geavanceerde technologie

Naast robots zullen mobiele services de overhand hebben in het Henn na hotel. Eten en andere zaken kunnen besteld worden via tablets. De hotelkamer deuren openen op basis van gezichtsherkenning, body heat detection reguleert automatisch de temperatuur op de kamer en er wordt gebruik gemaakt van kostenbesparende zonne-energie.

De strategie van Henn na past binnen de trends geschetst in ‘The Future of Travel’ uitgegeven in een recent rapport van Skyscanner. Dat betekent dat er een intuïtieve en geïntegreerde technologie tot je beschikking komt zodra je je hotelkamer binnenstapt:

De eerste voorbeelden van geavanceerde technologie in hotels zijn onder andere al te zien in Hongkong; tablets worden gebruikt om licht, de gordijnen, temperatuur en televisie te bedienen. Overigens doet CitizenM dit al langer met een remote controller. Ook de Conrad Conciërge app van het Hilton maakt gebruik van gepersonaliseerde technologie, waar je zelf je shampoo en douchegel kunt kiezen of je ontbijt kunt bestellen via je smartphone.

Mobiele conciërges vervangen conciërges

Slimme technologische services zijn ineens krachtige machines die ingezet worden om vakantiegangers een unieke en vooral snelle ervaring te leveren. Met behulp van een mobiele conciërge, kan een hotel voor de klant vanaf het moment van boeken tot ver na verblijf continu relevant zijn. En daardoor dus ook bepalen, welke momenten van de customer journey het meest interessant zijn voor een hoge customer engagement.

Mobiliteit en mobiel zijn de toekomst voor hospitality

Mobiliteit in hospitality is meer dan het gebruik van apps die dienen als verlengstuk van de website. Een goed geprogrammeerde robot ondersteund met een mobiele conciërge kan, zoals Kim van Velzen in dit blog ook al schreef, de game changer zijn voor de toekomstige digitale strategie voor hotels. En die strategie moet ontwikkeld worden door mensen: ‘digital first mensen’. Er is een verschuiving nodig die digitale marketing van hotels uit de buurt houdt van het web en verplaatst naar mobiel en technologie. De evolutie van de hospitality strategie gaat door Henn na eindelijk echt beginnen.