• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Waarom het niet kon uitblijven: het eerste robot hotel in 2015

9 februari 2015 door Lobke Elbers

Op 17 juli wordt in Japan het allereerste robot hotel geopend: Henn na (wat in het Japans vreemd hotel betekent). Er is een grote rol voor hen weggelegd in standaard ‘hospitality handelingen’. Huis Ten Bosch (een themapark geïnspireerd op Nederland) is de locatie waar het hotel zich zal vestigen.

Robots nemen arbeidsintensieve taken over

Drie robots zullen worden ingezet als receptionisten en kunnen dus gesprekken voeren met gasten. Daarnaast zullen er robots worden ingezet als portiers en als schoonmakers. Directeur Hideo Sawada zegt tegen CNN dat hij hoopt dat de robots ongeveer 90% van het hotel zullen beheren.

Deze robots die ondersteund worden met geavanceerde mobiele services, moet Hen na het meest futuristische low-cost hotel ooit maken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er nog eens 1.000 van deze hotels wereldwijd opgezet worden, aldus Sawada.

Ondersteuning met geavanceerde technologie

Naast robots zullen mobiele services de overhand hebben in het Henn na hotel. Eten en andere zaken kunnen besteld worden via tablets. De hotelkamer deuren openen op basis van gezichtsherkenning, body heat detection reguleert automatisch de temperatuur op de kamer en er wordt gebruik gemaakt van kostenbesparende zonne-energie.

De strategie van Henn na past binnen de trends geschetst in ‘The Future of Travel’ uitgegeven in een recent rapport van Skyscanner. Dat betekent dat er een intuïtieve en geïntegreerde technologie tot je beschikking komt zodra je je hotelkamer binnenstapt:

De eerste voorbeelden van geavanceerde technologie in hotels zijn onder andere al te zien in Hongkong; tablets worden gebruikt om licht, de gordijnen, temperatuur en televisie te bedienen. Overigens doet CitizenM dit al langer met een remote controller. Ook de Conrad Conciërge app van het Hilton maakt gebruik van gepersonaliseerde technologie, waar je zelf je shampoo en douchegel kunt kiezen of je ontbijt kunt bestellen via je smartphone.

Mobiele conciërges vervangen conciërges

Slimme technologische services zijn ineens krachtige machines die ingezet worden om vakantiegangers een unieke en vooral snelle ervaring te leveren. Met behulp van een mobiele conciërge, kan een hotel voor de klant vanaf het moment van boeken tot ver na verblijf continu relevant zijn. En daardoor dus ook bepalen, welke momenten van de customer journey het meest interessant zijn voor een hoge customer engagement.

Mobiliteit en mobiel zijn de toekomst voor hospitality

Mobiliteit in hospitality is meer dan het gebruik van apps die dienen als verlengstuk van de website. Een goed geprogrammeerde robot ondersteund met een mobiele conciërge kan, zoals Kim van Velzen in dit blog ook al schreef, de game changer zijn voor de toekomstige digitale strategie voor hotels. En die strategie moet ontwikkeld worden door mensen: ‘digital first mensen’. Er is een verschuiving nodig die digitale marketing van hotels uit de buurt houdt van het web en verplaatst naar mobiel en technologie. De evolutie van de hospitality strategie gaat door Henn na eindelijk echt beginnen.

Gerelateerde Berichten

  • Top 5 trends in hotel technologie [infographic]

    eRevMax heeft een infographic ontwikkeld die overzichtelijk weergeeft welke trends er zijn in hotel technologie. Het…

  • Evolutie in robotica: een tweede robot-hotel voor Japan

    Het is toch wel een gek idee, een hotel instappen en volledig door robots geholpen…

  • Hotels.com lanceert mobiele boekingssite

    Hotels.com heeft een mobiele website geopend waarop reizigers hotelkamerovernachtingen kunnen boeken. Bij het ontwerp van…

  • Top 5 trends in hotel technologie [infographic]

    eRevMax heeft een infographic ontwikkeld die overzichtelijk weergeeft welke trends er zijn in hotel technologie. Het…

  • Evolutie in robotica: een tweede robot-hotel voor Japan

    Het is toch wel een gek idee, een hotel instappen en volledig door robots geholpen…

  • Hotels.com lanceert mobiele boekingssite

    Hotels.com heeft een mobiele website geopend waarop reizigers hotelkamerovernachtingen kunnen boeken. Bij het ontwerp van…

Categorie: Technologie Tags: Hen na, hospitality trends, hotelnieuws, Japan, nieuws, robot hotel

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Roger Langhout zegt

    15 maart 2016 om 11:01

    Het allereerste hotel in de wereld met een Humanoid robot was in juni 2015 het Ghent Marriott Hotel in Gent Belgie. De robot was vorige week aanwezig op ITB in Berlijn afgelopen week met een keynote sessie op de Hospitality Day met als thema Future, Hospitality, Marketing. Wij gebruiken de robot als assitent van ons team om de beleving van onze gasten te prikkelen. Het Henn na hotel is een attractie. Ik ben er niet zo stellig in dat robots op korte termijn de dienstverleing grotendeels gaan overnemen in hotels. De complexiteit en empathie en oprechtheid in serviceverlening zijn zaken die we (nog) niet kunnen overlaten aan machines. Mario staat dagelijks aan de recpetie van het hotel of wordt ingezet in onze M&E afdeling tot groot genoegen van onze gasten. https://youtu.be/JQcT-ONoCls

Trackbacks

  1. Welkom SPENCER: een diepere kennismaking met de eerste robot op Schiphol | TravelNext schreef:
    10 december 2015 om 08:25

    […] programmering van robots is op het moment al dusdanig ver dat robots (ook en vooral in hospitality) sociaal bewust worden, maar toch is er nog te weinig bekend of robots daadwerkelijk sociale […]

  2. Zo haal je grote digitale trends offline en vertaal je ze naar reizen & hospitality | TravelNext schreef:
    3 februari 2016 om 13:55

    […] ook het eerste robot hotel is in afgelopen juli in Japan gelanceerd. De plannen van het Henn na hotel waren er al langer, nu is de gehele experience als een soort van pretpark doorgevoerd in het hotel. […]

  3. Robots: kans of bedreiging voor de hotellerie? #ITB2016 | TravelNext schreef:
    11 maart 2016 om 08:48

    […] ingezet, bijvoorbeeld bij de receptie of room service. Een aanvullend voorbeeld is het Henn na hotel in Japan, dat ook robots inzet om gasten te […]

  4. De customer experience voorspellen met technologie en disruptie | TravelNext schreef:
    3 augustus 2016 om 14:39

    […] businessmodellen in de reis- en hospitalitybranche natuurlijk van bijvoorbeeld Citizen M. Maar ook het eerste robothotel ter wereld maakte in 2015 haar entree met een nieuw perspectief op ‘self […]

  5. Evolutie in robotica: een tweede robot-hotel voor Japan | TravelNext schreef:
    15 augustus 2016 om 09:01

    […] hotel, maar het werkt en het is succesvol. In een eerder geschreven blog werd al aangegeven dat de directeur van het Henn-na hotel heeft verteld dat er bij succes van het Henn-na hotel nog eens 1.000 hotels […]

  6. Digitale trends en transformatie in de reisbranche | TravelNext schreef:
    23 januari 2017 om 13:00

    […] Japan is er het Henn-na robothotel, waar de robot letterlijk je gastheer is. We zien al steeds meer hotels en hostels met minder […]

  7. Wat brengen de technologische trends de zakenreiziger en de millenial nu echt in een digitale transformatie fase? | TravelNext schreef:
    12 mei 2017 om 08:15

    […] van technologie sneller aan de klantbehoefte willen doen. Een extreem voorbeeld blijft het Henn-na hotel, waarbij alles gerobotiseerd is. Dat kon ook niet […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook TUI travel Vakantiebeurs mobiel TripAdvisor reizen technologie hotels instagram destinatiemarketing reviews Booking.com onderzoek Airbnb Social Media Expedia KLM NHTV Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext