VisitBrabant lanceerde vanmiddag de splinternieuwe campagne waarvoor zo’n 100 influencers worden ingezet, getarget wordt op zo’n 10 miljoen online campagne impressies via Facebook en Instagram en waar via de website op internationale exposure ingezet gaat worden in onder andere steden als Antwerpen en Keulen.

BrabantNacht is een grootschalig initiatief van VisitBrabant in samenwerking met de Efteling, Safaripark de Beekse Bergen (Libéma), Van Gogh Brabant, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Eindhoven, Nationaal Park de Biesboch en Provincie Noord-Brabant. Hiermee heeft de DMO een steeds grotere rol voor zowel ondernemers, als toeristische producten en de services om toeristen met deze producten en ondernemers te verbinden.

Het flagship VisitBrabant: een toeristisch startpunt

Waar de destinatiemarketing organisatie al enige tijd bezig is met een 360graden transformatie, is de nieuwste campagne die vandaag van start is gegaan er een van ‘stepping the game up’. Visit Brabant als bindend platform voor toeristen die Brabant willen bezoeken en moeten daar tevens direct alles moeten kunnen regelen. Er wordt via de website verwezen naar tripjes, uitjes en overnachtingen in steden en naar Brabantse ondernemers die zich graag aansluiten bij het platform.

De nieuwste campagne BrabantNacht op 17 september, is een campagne voor de langere termijn, die daar nog een paar stapjes verder ingaat. Tijdens deze eerste editie van BrabantNacht werken de acht iconen uit Brabant samen om Brabant nationaal en internationaal op de kaart te zetten. Een unieke samenwerking waarbij de magie van de nacht het bestaande hoogwaardige vrijetijdsaanbod op een verrassende nieuwe manier presenteert. De Nacht is ook gekozen om meerdaags verblijf te stimuleren.

Die partners hebben op eigen initiatief en vanuit eigen financiering, ieder een bijzonder arrangement samengesteld, met een exclusief aantal plekken. Zo kunnen 250 mensen De Efteling in het donker bezoeken, 35 personen een nacht overnachten in de Biesbosch, 60 mensen meedoen aan een foto-expeditie door Breda en ga zo nog maar even door. De gehele campagne moet de website VisitBrabant algemeen bekend maken, als het startpunt voor een toeristisch uitje naar het zuiden.

Data verzameling: e-mail adressen

Het uitgebreide vrijetijdsaanbod wordt via de eigen kanalen, de partners en paid media onder de aandacht gebracht. Met als doel: Brabant nationaal en internationaal op de kaart zetten. Vanaf vandaag kunnen mensen zich via de campagnepagina aanmelden (met e-mail adres) waarin zij aangeven interesse te hebben. Uit alle aanmeldingen wordt dan een select gezelschap gekozen, om binnen de complexe en bijzondere nacht-experiences van BrabantNacht, een bijzondere nacht te beleven.

De dag-versies van deze experiences, zullen na 17 september door de partners, een jaar lang worden aangeboden.

Door het eigen land, onder andere in Utrecht, maar ook over de grenzen in Noordrijn Westfalen en België toeren deze zomermaanden zes opvallende rood-wit geblokte huisjes. Al deze huisjes worden in diverse steden als Brabants ‘ontdekkingsdorpje’ bij elkaar opgesteld, om BrabantNacht te activeren. Tevens draait het hier ook om data te verzamelen, oftewel, data om te achterhalen welke mensen geïnteresseerd zijn in een bezoekje aan Brabant.

Nieuwe social tool voor genereren data: Shoutagram

Een van die manieren om op een creatieve manier data (e-mail adressen) te verzamelen, is via Shoutagram. In een van de rondreizende huisjes tijdens de BrabantNacht campagne in juli en augustus, is een Shoutagram tool toegevoegd. De Shoutagram is een photobooth waar je voor je foto moet werken. Deze photobooth schiet namelijk pas een foto van jou als je schreeuwt. En dat is niet even een kleine gil, maar 5 seconde lang uit volle borst schreeuwen! ”BRABANTNACHTTTTTTTTT’.

brabantnacht

Bij voldoende longinhoud en uithoudingsvermogen schreeuwen bezoekers zichzelf het web op en kunnen een e-mail adres achterlaten om de foto te ontvangen. Een mooie tool om op een leuke manier in elke stad waardevolle data (mogelijke toeristen voor Brabant) te genereren. De eerste resultaten komen tevens direct online via shoutagram.com. Sommige foto’s zijn getransformeerd naar GIFjes; korte bewegende beelden.

Influencers voor een lange termijn visie

Diverse influencers (zo’n 100) die actief zijn binnen een bepaalde niche en passen binnen de BrabantNacht belevenissen, zijn deze periode benaderd om deel te nemen aan de speciale kick-off nacht op 17 september om Brabant op de kaart te zetten door een unieke experience te beleven. Social stories zijn een belangrijk element binnen deze campagne, waar nauwkeurig uitgekozen bloggers, vloggers en Instagrammers aan bij zullen dragen. Ook hier wordt gekozen voor niche influencers om uiteindelijk de gehele belevenissen van de Brabantse vrijetijdssector samen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Daar horen bijvoorbeeld ook natuurliefhebbers bij. De focus ligt vooral op bewegende en visuele verhalen; beelden, video, vloggers, Instagrammers en micro-blogs.

Een social team zal tijdens de BrabantNacht aangesteld worden om alle berichten die verschijnen te monitoren en op te halen, om vervolgens via een nauwkeurig opgezet contentplan alle gecreëerde content weer terug de wereld in te sturen om blijvende awareness en mooie Brabantse verhalen te delen. Ook sentiment wordt gemeten om passende content te ontwikkelen.

Internationalisering: consument bereiken via platform

De campagne is grootschalig opgezet en het internationale karakter kenmerkt deze campagne. Vanmiddag kregen alle genodigde Brabantse ondernemers tips en uitleg (tools), over hoe zij hun Brabantse uniciteit (en services of producten) nu verder over de bühne kunnen brengen, dan alleen in Nederland. Kijkend naar Duitsland en België, worden bijvoorbeeld Duitse toeristen (consumenten) voortaan in hun eigen taal aangesproken zullen worden met toeristische producten via visitbrabant.com, zie hieronder.

Duits

Mede daardoor wordt verwacht dat er de komende tijd meer Brabantse ondernemers zich melden om ook internationaal ‘hun Brabant’ op de kaart te zetten en daar zelf de graantjes van mee te kunnen pikken. De internationaliseringsslag wordt in die zin gefaciliteerd door een DMO en dat is een mooie ontwikkeling die via het platform kan plaatsvinden.