Sasa Radovic (National Tourism Organisation of Montenegro), Kirsi Hyvaerinen (National Tourism Organisation of Montenegro) en Dr. Dennis Huerten (Trendscope) hebben op 7 maart 2012 in dit ITB panel laten zien op welke manieren Montenegro veranderingsmanagement heeft toegepast.

Masterplan Montenegro Tourism 2020
Na een aantal crisis jaren heeft Montenegro verandering gewild. Men heeft gekeken naar goede en slechte praktijkvoorbeelden van andere bestemmingen en wilde hiervan profiteren. Het is snel duidelijk geweest dat hiervoor leiderschap en een strategie uiterst belangrijke ingrediënten zijn. Men heeft vervolgens zijn doelen en visies geformuleerd in een Masterplan Montenegro Tourism 2020.

Dit heeft veranderingen met zich gebracht. Als bestemming heeft Montenegro geïnvesteerd in de luchthavens, de infrastructuur en water- en stroomverzorging. Bij hotels in Montenegro heeft vroeger “all-inclusive” betekend stroom of warm water als facilitaire voorzieningen, inmiddels is het stroom en warm water heeft de heer Radovic met een glimlach bekent.

Montenegro als nummer 1 bestemming in de Mediterraan
Hoofddoel is het geweest een product te vormen en het vervolgens te verkopen en een brand te creëren. In toekomst wil Montenegro de nummer 1 bestemming worden in de Mediterraan. Sustainable tourism speelt hierbij voor Montenegro een uiterst belangrijke rol. Men wil dat de natuur geen schade neemt door het toerisme.

Uniek is de “soul of a destination”
Het is nu al een positief effect te zien. Montenegro behoort tot de 50 places of a lifetime van National Geografic, men motiveert mensen echt hun eigen passie te volgen. Het belangrijkste voor een bestemming is: “Soul of the destination” en dit is ook niet te kopiëren.

How to sell a destination?
Kijkend naar het marketing is het belangrijk de volgende vragen te stellen: waar boeken mensen en kom daarachter, hoe zal het ideale product uitzien en wat is de prijs? Aan de hand van de Trendscope Traveller Types is men erachter gekomen welke doelgroepen relevant zijn voor Montenegro. Dit zijn voornamelijk: de calm encounter-seeker en de informed adventurer.

Wat maakt een bestemming uniek?
Wat een bestemming zo uniek maakt zijn de feel-good momenten met de lokale bevolking en/of ook reisverhalen van andere reizigers. “Act always so to increase the number of choices!” werd geroepen als slotstatement.
Ik ben benieuwd wat jullie van het voorbeeld Montenegro vinden en luister graag naar andere referentievoorbeelden op veranderingsmanagement vlak in de toeristische sector!

Credits headerafbeelding: Raymond Zoller