• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Change management in destinations: For example Montenegro

18 maart 2012 door Alexander Lamprecht

Sasa Radovic (National Tourism Organisation of Montenegro), Kirsi Hyvaerinen (National Tourism Organisation of Montenegro) en Dr. Dennis Huerten (Trendscope) hebben op 7 maart 2012 in dit ITB panel laten zien op welke manieren Montenegro veranderingsmanagement heeft toegepast.

Masterplan Montenegro Tourism 2020
Na een aantal crisis jaren heeft Montenegro verandering gewild. Men heeft gekeken naar goede en slechte praktijkvoorbeelden van andere bestemmingen en wilde hiervan profiteren. Het is snel duidelijk geweest dat hiervoor leiderschap en een strategie uiterst belangrijke ingrediënten zijn. Men heeft vervolgens zijn doelen en visies geformuleerd in een Masterplan Montenegro Tourism 2020.

Dit heeft veranderingen met zich gebracht. Als bestemming heeft Montenegro geïnvesteerd in de luchthavens, de infrastructuur en water- en stroomverzorging. Bij hotels in Montenegro heeft vroeger “all-inclusive” betekend stroom of warm water als facilitaire voorzieningen, inmiddels is het stroom en warm water heeft de heer Radovic met een glimlach bekent.

Montenegro als nummer 1 bestemming in de Mediterraan
Hoofddoel is het geweest een product te vormen en het vervolgens te verkopen en een brand te creëren. In toekomst wil Montenegro de nummer 1 bestemming worden in de Mediterraan. Sustainable tourism speelt hierbij voor Montenegro een uiterst belangrijke rol. Men wil dat de natuur geen schade neemt door het toerisme.

Uniek is de “soul of a destination”
Het is nu al een positief effect te zien. Montenegro behoort tot de 50 places of a lifetime van National Geografic, men motiveert mensen echt hun eigen passie te volgen. Het belangrijkste voor een bestemming is: “Soul of the destination” en dit is ook niet te kopiëren.

How to sell a destination?
Kijkend naar het marketing is het belangrijk de volgende vragen te stellen: waar boeken mensen en kom daarachter, hoe zal het ideale product uitzien en wat is de prijs? Aan de hand van de Trendscope Traveller Types is men erachter gekomen welke doelgroepen relevant zijn voor Montenegro. Dit zijn voornamelijk: de calm encounter-seeker en de informed adventurer.

Wat maakt een bestemming uniek?
Wat een bestemming zo uniek maakt zijn de feel-good momenten met de lokale bevolking en/of ook reisverhalen van andere reizigers. “Act always so to increase the number of choices!” werd geroepen als slotstatement.
Ik ben benieuwd wat jullie van het voorbeeld Montenegro vinden en luister graag naar andere referentievoorbeelden op veranderingsmanagement vlak in de toeristische sector!

Credits headerafbeelding: Raymond Zoller

Gerelateerde Berichten

  • Weblogs for dummies

    Een erg leuk filmpje op YouTube die de geschiedenis en de populariteit van blogs laat…

  • De waarde van social media campagnes #Momondo #EyeforTravel2015

    Het Eye for Travel congres is in volle gang met veel onderwerpen en veel sprekers,…

  • Social Media: What's In It For Me And My Friends?

    De cruciale vraag is volgens Sytse Kooistra "What's in it for me" en "what's in…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: destination management, ITB Berlijn, masterplan tourism, Mediterraan, montenegro

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek NHTV hotels destinatiemarketing Airbnb Google TripAdvisor Booking.com reviews KLM reizen instagram technologie Vakantiebeurs TUI Facebook travel mobiel Social Media Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext