Cheaptickets.nl heeft zijn website geoptimaliseerd voor zoekmachines en gebruiksvriendelijker gemaakt voor zoekers en boekers. De huiskleuren van het merk komen nadrukkelijker naar voren in het boekingsproces en overzichten van vluchten en prijzen gingen op de schop.

Boekingsengine

Na een testperiode is Cheaptickets.nl afgelopen week helemaal omgegaan naar de nieuwe omgeving. ‘We tonen nu in één overzicht alle mogelijke vertrektijden voor een bepaald tarief’, wijst brand manager Lieke Fransen op een belangrijke wijziging in de boekingsengine, die net als de vorige werd gebouwd door Gateway. Lieke geeft aan: ‘De reden van deze omgang is voornamelijk een conversieoptimalisatie, maar ook door feedback van onze klanten hebben we besloten deze optimalisatie door te voeren’.

Cheaptickets

Met de nieuwe site is het mogelijk om op basis van meer criteria vluchten te vergelijken, waaronder stoelafstand, stiptheid en de kortste reistijd. ‘De cijferbeoordelingen zijn van onze eigen klanten afkomstig’, zegt Fransen.

Cheaptickets

Gebruikers van het nieuwe Cheaptickets.nl kunnen voortaan in één oogopslag zien welke van de vluchtopties respectievelijk het goedkoopst, het snelst en het best gewaardeerd is:

Cheaptickets

De pagina voor het invullen van reizigersgegevens en klantgegevens is beknopter en daardoor overzichtelijker geworden, noemt Fransen nog een verbetering aan de usability. ‘Ook het inloggen met het eigen profiel is gemakkelijker gemaakt.’ Dan samenvattend: ‘Het belangrijkste doel van alle wijzigingen is het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en het aanbieden van verbeterde content. Ook kunnen we nu sneller en flexibeler banners en teksten aanpassen in het CMS voor marketingdoeleinden.’

Pakketreizen en auto’s

Cheaptickets.nl, dat onlangs een boekingsoptie toevoegde aan zijn iPhone-app, is de nummer 7 uit de Travel Top 30 van de Twinkle100 (met 161 miljoen euro omzet in 2010). Behalve tickets biedt de Travix-dochter onder de noemer CheapVacations pakketreizen aan, voortaan in samenwerking met VakantieXperts (ook uit de BCD-stal). Ook die site werd geoptimaliseerd. Fransen: ‘Met de lancering van de nieuwe site gaan we weer actief communiceren over ons aanbod van complete vakanties. Daar hebben we in het afgelopen jaar geen aandacht aan besteed. Verder hebben we voor autoverhuur op Cheaptickets.nl een deal gesloten met de internationale aanbieder CarTrawler.’