Tessa aan de Stegge is oprichtster van PR- en Trendbureau Cherry Picker. Zij schrijft op TravelNext haar maandelijkse #TrendThursday column, waarin zij elke maand een nieuwe trend voor ons uit licht. Een vooruitzicht met vakantietrends voor 2013 mag daarom natuurlijk niet ontbreken. Tessa zette de top 5 vakantietrends voor het komende jaar op een rijtje.

Nederlanders zijn en blijven volgens Tessa een reislustig volkje, ook in 2013. De crisis heeft z’n weerslag maar zorgt ervoor dat we inventieve vakanties ondernemen. Cherry Picker signaleert een groeiende behoefte aan verrijking en een persoonlijke ervaring tijdens de vakantie. Nederlanders gaan in 2013 op Expertcation of Staycation, reizen Social en Multigeneration en als ze tot rust willen komen is er de trend Escape to nature.

1. Social Travel

Social Travel wordt in 2013 de hoofdtrend binnen vakanties. Bij Social Travel staat het sociale element van reizen centraal. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. De één is op zoek naar een local die hen wegwijs maakt op de plek van de bestemming, de ander op zoek naar een bed om bij hen thuis te logeren. Social Travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.

2. Escape to nature

Escape-to-nature-Treehouse-Sweden

Vakantie is net als sport en hobby’s een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse realiteit van de crisis. Daar draait het om bij de trend Escape to nature. Want een andere omgeving doet de mens goed: de natuur met al haar rust en reinheid in het bijzonder. Sommigen liggen liever op één oor in een boomhut dan in een comfortabel kingsizebed in een hotel. De trend Glamping (glamourous-camping) was in 2012 niet voor niets zo populair.

3. Multigeneration Travel

Bij Multigeneration Travel draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. Grootouders hebben tegenwoordig een goede gezondheid, zijn reislustig, hebben tijd en energie én betalen meestal de rekening van dergelijke vakanties. Bij Multigeneration Travel staat het gevoel van samenzijn centraal en wil iedereen tegelijkertijd ook graag zijn “eigen ding” doen. Cruisevakanties en verblijven in vakantieparken lenen zich daarom goed voor dergelijke vakanties.

4. Expertcation

Expertcation-Lighthouseworks

Al eerder op TravelNext had Tessa het over de Expertcation. Luiervakanties worden in 2013 steeds meer passé. Vakantiegangers hebben steeds meer de behoefte aan het gevoel nuttig bezig te zijn en zich persoonlijk te ontwikkelen. Wie tijdens zijn vakantie wat wil opsteken gaat tegenwoordig op Expertcation. Deze expertvacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en interesses. Hoofddoel van de Expertcation is iets leren. De één wijdt er z’n volledige vakantie aan, de ander beschouwt het een leerzaam onderdeel ervan. Van pottenbakken tot tangoles en van kookworkshops tot taalcursus.

5. Staycation

De Staycation deed afgelopen zomer al op kleine schaal z’n intrede in Nederland. De trend ‘thuisblijfvakantie’ werd in Amerika in het leven geroepen als voordelige vakantie tijdens de crisis, maar is inmiddels geëvolueerd tot meer dan dat. De Staycation is in Nederland zelfs gecultiveerd tot iets hips. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of lange controles op de luchthaven. Ook groene vakantiegangers kiezen voor een Staycation dankzij het milieuvriendelijke aspect. En ons groeiende verlangen naar nostalgie versterkt ook dat thuis vakantie vieren terug is van weg geweest. Thuisblijvers spelen toerist in eigen stad, kamperen in de tuin en maken dagtripjes binnen Nederland.

Wat gaat jouw organisatie doen met deze trends? Of zie jij nog andere trends in de markt waar we ook weet van moeten hebben? Laat ze achter in de comments.

Credits afbeeldingen: Treehotel (Escapisme) | Lighthouseworks (Expertcation)