• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Cherry Picker signaleert top 5 vakantietrends voor 2013

4 januari 2013 door Annelies Hulshof

Tessa aan de Stegge is oprichtster van PR- en Trendbureau Cherry Picker. Zij schrijft op TravelNext haar maandelijkse #TrendThursday column, waarin zij elke maand een nieuwe trend voor ons uit licht. Een vooruitzicht met vakantietrends voor 2013 mag daarom natuurlijk niet ontbreken. Tessa zette de top 5 vakantietrends voor het komende jaar op een rijtje.

Nederlanders zijn en blijven volgens Tessa een reislustig volkje, ook in 2013. De crisis heeft z’n weerslag maar zorgt ervoor dat we inventieve vakanties ondernemen. Cherry Picker signaleert een groeiende behoefte aan verrijking en een persoonlijke ervaring tijdens de vakantie. Nederlanders gaan in 2013 op Expertcation of Staycation, reizen Social en Multigeneration en als ze tot rust willen komen is er de trend Escape to nature.

1. Social Travel

Social Travel wordt in 2013 de hoofdtrend binnen vakanties. Bij Social Travel staat het sociale element van reizen centraal. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. De één is op zoek naar een local die hen wegwijs maakt op de plek van de bestemming, de ander op zoek naar een bed om bij hen thuis te logeren. Social Travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.

2. Escape to nature

Escape-to-nature-Treehouse-Sweden

Vakantie is net als sport en hobby’s een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse realiteit van de crisis. Daar draait het om bij de trend Escape to nature. Want een andere omgeving doet de mens goed: de natuur met al haar rust en reinheid in het bijzonder. Sommigen liggen liever op één oor in een boomhut dan in een comfortabel kingsizebed in een hotel. De trend Glamping (glamourous-camping) was in 2012 niet voor niets zo populair.

3. Multigeneration Travel

Bij Multigeneration Travel draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. Grootouders hebben tegenwoordig een goede gezondheid, zijn reislustig, hebben tijd en energie én betalen meestal de rekening van dergelijke vakanties. Bij Multigeneration Travel staat het gevoel van samenzijn centraal en wil iedereen tegelijkertijd ook graag zijn “eigen ding” doen. Cruisevakanties en verblijven in vakantieparken lenen zich daarom goed voor dergelijke vakanties.

4. Expertcation

Expertcation-Lighthouseworks

Al eerder op TravelNext had Tessa het over de Expertcation. Luiervakanties worden in 2013 steeds meer passé. Vakantiegangers hebben steeds meer de behoefte aan het gevoel nuttig bezig te zijn en zich persoonlijk te ontwikkelen. Wie tijdens zijn vakantie wat wil opsteken gaat tegenwoordig op Expertcation. Deze expertvacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en interesses. Hoofddoel van de Expertcation is iets leren. De één wijdt er z’n volledige vakantie aan, de ander beschouwt het een leerzaam onderdeel ervan. Van pottenbakken tot tangoles en van kookworkshops tot taalcursus.

5. Staycation

De Staycation deed afgelopen zomer al op kleine schaal z’n intrede in Nederland. De trend ‘thuisblijfvakantie’ werd in Amerika in het leven geroepen als voordelige vakantie tijdens de crisis, maar is inmiddels geëvolueerd tot meer dan dat. De Staycation is in Nederland zelfs gecultiveerd tot iets hips. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of lange controles op de luchthaven. Ook groene vakantiegangers kiezen voor een Staycation dankzij het milieuvriendelijke aspect. En ons groeiende verlangen naar nostalgie versterkt ook dat thuis vakantie vieren terug is van weg geweest. Thuisblijvers spelen toerist in eigen stad, kamperen in de tuin en maken dagtripjes binnen Nederland.

Wat gaat jouw organisatie doen met deze trends? Of zie jij nog andere trends in de markt waar we ook weet van moeten hebben? Laat ze achter in de comments.

Credits afbeeldingen: Treehotel (Escapisme) | Lighthouseworks (Expertcation)

Gerelateerde Berichten

  • #TrendThursday: drie trends in PR waar je niet omheen kunt

    “Wij willen in de krant”. Heldere taal van opdrachtgevers toen ik groen als gras startte…

  • Tessa aan de Stegge - Cherry Picker
    Cherry Picker: nieuw PR trendbureau in travel

    Cherry Picker is een door Tessa aan de Stegge opgericht toeristisch PR- & Trendbureau in…

  • Travel Trends 2013: De reiziger verandert, de aanbieder verandert

    Na een korte terugblik op afgelopen jaar in de twee posts ‘Het jaar 2012 in…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Trends Tags: reizen, trends2013, Trendthursday

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim zegt

    4 januari 2013 om 11:13

    Erg leuk om te lezen dat waar wij 4 jaar geleden mee zijn gestart ‘social travel’ nu de nr 1 trend is. GuidedByALocal – travel global ask a local – is inmiddels actief in meer dan 400 steden en dagelijks checken bezoekers onze lokale niet toeristische tips.

    Dus iemand nog interesse om met ons samen te werken.

    Gr. Tim
    Oprichter GuidedByALocal

    • Annelies Hulshof zegt

      4 januari 2013 om 11:26

      Dag Tim,

      social travel komt ook op TravelNext steeds vaker voorbij als trend, en GuidedByALocal vind ik daarvoor altijd een ontzettend goed voorbeeld. Jullie doen leuke dingen (zag vandaag de aparte Thailand community voorbij komen, top!).

      Groetjes,
      Annelies

Trackbacks

  1. Wat is jouw programma voor de Vakdag? - TravelNext schreef:
    7 januari 2013 om 15:36

    […] waarin zij elke maand een nieuwe trend voor ons uitlicht. Eerder signaleerde zij al 5 vakantietrends voor 2013 en ook op de vakantiebeurs zal zij tijdens haar trendpresentatie “Travel the world like a […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook Expedia mobiel technologie reizen KLM Airbnb destinatiemarketing TUI Booking.com NHTV instagram reviews onderzoek TripAdvisor Google travel hotels Social Media Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring