• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Toeristische promotieorganisaties en online marketing: een momentopname

8 januari 2013 door Jeroen Beelen

Hoe sociaal  zijn toeristische promotieorganisaties (DMO’s) in Nederland? Tweedejaars studenten van de NHTV hebben in samenwerking met destinatiemarketingbureau LocalSecret een onderzoek gedaan naar de stand van zaken, ervaringen en verwachtingen van DMO’s rondom het gebruik van nieuwe marketingtechnieken, zoals sociale media, mobiele apps en location based services. In dit blog zal ik de resultaten van dit onderzoek op een rij zetten, in een vervolg blog hoop ik meer te kunnen zeggen over de vraag of de nieuwe middelen ook daadwerkelijk ‘sociaal’ worden gebruikt of dat de nieuwe middelden nog steeds op een klassieke manier worden ingezet.

Dit blog is het 1e deel van een blogserie over het onderzoek naar DMO’s en het gebruik van online marketing en sociale media.

Nieuwe marketing op websites van DMO’s

Bij de Quick Scans zijn scores genoteerd voor de functionaliteiten van de website, het gebruik van verschillende sociale media en de aanwezigheid van een eigen app. De Quick Scan is een momentopname, uitgevoerd voor de maand september 2012.

In een kwalitatief interview is meer ingegaan op de achtergrond van het huidige gebruik van nieuwe marketingtechnieken. Resultaten van deze interviews zullen begin volgende week gedeeld worden in een tweede blogpost over het onderzoek.

Functies op de website

Allereerst werd er in de Quick Scan gevraagd welke functies de DMO’s op hun website hebben. Wat opvalt is dat sociale media veelvuldig terugkomen op de websites van de DMO’s, en bijna elke organisatie gebruikt foto’s om de destinatie te promoten op hun eigen website. Tripadvisor en een chatfuncties zijn schaars op websites van DMO’s.

functies website

Koplopers met de meeste website-functies zijn Delft, Hart van Noord-Holland, Maastricht, Alkmaar, Haarlem, Amsterdam en Rotterdam. De achterhoede wordt gevormd door Utrecht, Dordrecht en Katwijk.

Facebook

Facebookpagina’s worden veelvuldig aangemaakt voor DMO’s, maar de vervolgstap blijft enigszins uit. De activiteit op de pagina’s mist, het aantal zelfgeplaatste berichten is laag en staat bij vele promotieorganisaties niet in verhouding tot het aantal volgers. Slechts enkelen hebben significante aantallen volgers/’vind ik leuks’. Maar liefst 75% heeft minder dan 500 likes en enkel 11% van de ondervraagde DMO’s weet het verder te schoppen dan 1.000 likes.

FB aantal likes

Voorlopers zijn Amsterdam, Enschede, Delft, Noordwijk, Leiden en Haarlem, hun pagina’s hadden een groter aantal likes dan de rest van de DMO’s.

Twitter

Twitter wordt door verreweg de meeste promotieorganisaties gebruikt. Maar de manier waarop zij Twitter daadwerkelijk inzetten is bij elke DMO verschillend, zowel het aantal geplaatste tweets als het aantal volgers. Ook is het opvallend dat het aantal gevolgden een stuk lager dan het aantal volgers.

Twitter aantal tweets en gevolgden

Amsterdam is koploper als het gaat om het aantal volgers, op enige afstand gevolgd door Vlieland, Noordoost Brabant, Den Haag, Ameland, Leiden, Noordwijk en Terschelling.

Bevindingen overige online marketing
  • De Kloutscore was bij ruim 20% niet te vinden, maar bij de anderen zien we in het algemeen een prima score. De promotieorganisaties vertonen volgens Kloutscore dus veel online activiteiten. Er is maar één uitschieter met een veel hogere score dan alle anderen: Amsterdam. Op afstand gevolgd door Leiden Marketing, promotie Enschedé en VVV Terschelling. Zij halen allen 50 of meer Klout-punten.
  • Bloggen wordt nog maar door een enkeling opgepakt. Noordwijk en Ouddorp zijn eigenlijk de enigen die er een significante score mee weten te bereiken (aantal bijdragen, lezers en reacties).
  • YouTube: 40% doet hier niets aan, 60 % is actief. Amsterdam en Delft zijn de grote koplopers, gemeten aan het aantal views. Haarlem, Arnhem-Nijmegen en Roermond zijn scoren ook goed. Vele anderen zijn niet erg actief.
  • Flickr: slechts 15 % van de promotieorganisaties is actief met de foto’s op Flickr. Alleen Den Haag, Enschede, Amsterdam, Zoetermeer Groningen en Meppel hebben een significant aantal foto’s op Flickr staan.
  • Foursquare is voor slechts een kleine groep promotieorganisaties een activiteit. De enkeling die een account heeft aangemaakt bereikt hiermee nog geen grote hoogten: weinig foto’s, en slechts weinig check-ins: alleen VVV Zuid-Holland Zuid, Den Haag Marketing, promotie  Zeeland en Maastricht hebben enkele honderden check-ins.
  • Google+ local: dit wordt nauwelijks gebruikt.
  • Pinterest: slechts een enkeling heeft op Pinterest een eigen fotoprikbord. Veluwe en Maastricht zijn de enigen, die wat pins hebben geplaatst.
  • Apps: de helft van de DMO’s heeft één of meer apps. Verreweg de meesten hebben één app. Arnhem-Nijmegen, Groningen, Zeeland en Ouddorp hebben meerdere apps.
  • Overall score: Indien we alle relatieve scores gewogen bij elkaar optellen dan ontstaat het volgende beeld:
    • koplopers: Amsterdam, Haarlem, Delft, Leiden, Almere;
    • Gevolgd door: Zuid-Limburg, Ouddorp, Arnhem-Nijmegen, Maastricht, Noordwijk, Rotterdam, Enschedé, Hart van Noord-Holland, Zuid-Holland Zuid, Marketing Groningen.

Amsterdam Marketing komt als beste uit de bus

Onderstaand is een totaal overzicht te vinden van de bevindingen van het Quick Scan gedeelte van het onderzoek.

De rangordes zijn per onderwerp gewogen opgeteld: de functies op de website tellen voor 20% mee in de totaalscore, het aantal likes op Facebook ook 20%. Twitter, blog, apps en youtube ieder zijn goed voor 10% van de totaalscore. Flickr, Foursquare ,  Google+, Pinterest ieder 5%.

Rangorde QS jan 2013 v02

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door de 2e jaars studenten toerisme van NHTV, Internationaal hoger onderwijs Breda, onder verantwoordelijkheid  van Marian van der Ent (ent.m@nhtv.nl) en Bart Reintjes (reintjes.l@nhtv.nl) in samenwerking met Jeroen Beelen en Giel Swager, oprichters van destinatiemarketingbureau LocalSecret (www.localsecret.nl).

De studenten hebben voor de maand september 55 Quick Scans uitgevoerd, de uitkomsten zijn daarom een momentopname. Ondanks de groep van 160 studenten was het (helaas) niet mogelijk om alle DMO’s in Nederland te onderzoeken. Het is dan ook geen landelijk dekkend onderzoek. Ook bij regiomarketing organisaties is een keuze gemaakt voor één van de merken die zij voeren.

Credits afbeelding: DaveyNin

Gerelateerde Berichten

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

  • De worsteling van toeristische promotieorganisaties in een veranderend marketinglandschap

    Toeristische promotieorganisaties (DMO's) zijn zich bewust van de noodzaak in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel, Social media Tags: citymarketing, DMO, gebiedsmarketing, location based, Online Marketing, rgb, Travel 2.0

Over Jeroen Beelen

Jeroen Beelen is destinatiemarketeer en mede-eigenaar van LocalSecret: een destinatiemarketing bureau dat klanten helpt, via innovatieve en moderne marketinginspanningen, hun unieke locatie beter zichtbaar te maken. LocalSecret biedt organisatieadvies op strategisch en uitvoerend niveau, marketingstategieen, campagneideeen, luisteronderzoek, trainingen en workshops. LocalSecret werkt voor DMO's (citymarketing en regiomarketing organisaties), VVV's (gastheerschap), provincies, gemeenten, accommodatieverschaffers en andere toeristische en leisure ondernemingen. Jeroen verkent met passie de toekomst van destinatiemarketing onder invloed van nieuwe technologieën, internet en social media. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne Bakker zegt

    8 januari 2013 om 22:33

    Leuk om dit te zien! Delft heeft echter wel meer likes, denk dat jullie van alleen de engelse pagina uit zijn gegaan maar we hebben ook een Nederlandse http://www.facebook.com/nuindelft komen we nu op 7256.
    Pinterest zetten we ook actief in, http://www.pinterest.com/visitdelft, idem als foursquare.com/visitdelft, dit is de bron voor de data in onze Ontdek Delft. Sinds juni’12 hebben we ook een 2e app: delft routemet nu twee routes.

    • Jeroen Beelen zegt

      9 januari 2013 om 12:09

      Hallo Sanne,
      dank voor je reactie! Klaarblijkelijk hebben de studenten de gegevens die je noemt niet gevonden. In onze check is het er ook niet uitgekomen. We nemen je data mee en komen binnenkort met een aangepaste ranking.
      Leuk te zien dat de post goed gelezen wordt en het lijkt er op dat er behoefte is aan een soort benchmark.

  2. E. Donkers zegt

    9 januari 2013 om 10:55

    Interessant onderzoek, echter het staafdiagram m.b.t Twitter vind ik geen duidelijk beeld van de situatie geven, omdat de staven zich laten aflezen door verschillende cijfers: de linkerkant van het staafdiagram loopt tot 5000, de rechterkant tot 25.000. Er is echter niet aangegeven welke staaf vanuit welke cijfers gelezen hoort te worden, waardoor de verhoudingen niet helder zijn. Het lijkt bijvoorbeeld alsof VVV Noordoost-Brabant veel en veel meer tweets heeft geplaatst in verhouding met haar volgers en dat zij meer gevolgden heeft dan volgers, terwijl dit niet zo is. Gegevens VVV ‘s-Hertogenbosch: 4314 tweets, 2499 volgers en 672 gevolgden.
    Verder is er uitgegaan van het Twitteraccount van VVV ‘s-Hertogenbosch gezien de cijfers, terwijl er VVV Noordoost-Brabant wordt vermeld.

    • Jeroen Beelen zegt

      9 januari 2013 om 12:11

      Beste E. Donkers,
      vervelend te horen dat de Twitter-tabel niet helder is en dat er verwarring lijkt over de gegevens die gebruikt zijn. Ook hier zullen we opnieuw naar kijken voor een aangepaste ranking. Dank voor uw reactie!

  3. Lisa zegt

    11 januari 2013 om 09:20

    Leuk onderzoek! Ik ben wel benieuwd naar hoe de gegevens per maand veranderen en of de verschillende steden vooruitgang boeken.
    En is er ook gekeken naar de inhoud van de berichten op Facebook/tweets/website? Of er interactie plaats vindt of dat de posts puur gericht zijn op zenden?
    Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar de volgende post!

    • Jeroen Beelen zegt

      14 januari 2013 om 20:34

      Beste Lisa,
      dank je wel voor je reactie. Het is de eerste keer dat wij dit onderzoek doen i.s.m. het NHTV. Ik ben het met je eens dat het interessant is de ontwikkeling van Nederlandse DMO’s te volgen in hun gebruik van online marketing. We zullen dan ook zeker het gesprek aangaan met het NHTV over herhaling van dit onderzoek.
      Er is nu puur gekeken naar aantallen en niet naar inhoud. Dit is inderdaad maar een deel van het verhaal en zegt nog weinig over hoe sociaal de DMO’s zijn. Ook daar hopen we in een evt. vervolgonderzoek aandacht voor te hebben.

  4. Jurgen Hillaert zegt

    14 januari 2013 om 17:33

    Goed initiatief om de on-line marketing-activiteiten van regiomarketingorganisaties naast elkaar te zetten. Probleem is altijd om een compleet beeld te krijgen. In ons geval – Veluwe – richten wij onze social -media-activiteiten niet alleen regionaal-geografisch in (1528 volgers), maar ook lokaal- geografisch (dus naast 1528 volgers voor de Veluwe, ook honderden volgers voor bijv. VVV Nijkerk of VVV Putten ). Ook op productniveau bedrijven we on-line marketing, wat bijvoorbeeld betekent dat we met de Veluwecard online marketing bedrijven (409 volgers) en met Veluweleven (389 volgers) .
    Het registreren van sec aantallen zonder refenretiekader is o.i. te beperkt. Wijzelf hechten bijv. meer aan honderd afgesloten abonnementen t.g.v. één post dan aan duizend geplaatste posts. De resultaten zijn o.i. dus nog wat te eendimensionaal gepresenteerd, maar het is een start om grip te krijgen op de social-media-activiteiten. Tot zover onze aanvuling op het onderzoek. Veel succes verder.

    • Jeroen Beelen zegt

      16 januari 2013 om 21:59

      Bete Jurgen,
      Dank voor je reactie. Het onderzoek, zoals we dat nu gedaan hebben, is een eerste stap in het vastleggen van de activiteiten van DMO’s op het gebied van online marketing. Uit de reacties te horen was daar wel behoefte aan.
      Ik ben het met je eens dat de huidige methodiek nog aanscherping behoeft. Het lijkt mij leuk en interessant te kijken hoe we daar vorm aan kunnen geven.
      Ik zal met NHTV bespreken in hoeverre zij openstaan voor een herhaling van dit onderzoek en ik denk dat het nuttig is DMO’s te betrekken bij het verbeteren van het onderzoek. Jouw opmerking is daar in ieder geval een eerste bijdrage aan.

  5. Michel Kompanje zegt

    23 januari 2013 om 15:25

    Dag @Jeroen:disqus

    De gegevens voor Enschede (Twitter) zou je het beste kunnen baseren op @Enschede:twitter  (https://twitter.com/enschede) . Deze zijn anders dan in deze presentatie

  6. hogan timeactive zegt

    23 december 2014 om 14:39

    Possibly you have apparently some celebrities are reduce or possibly you are just outrageous amend occur throughout out the right way to participate, Ugg boots classic, but naively which have them.
    hogan timeactive http://www.modenplast.it/injer/newsproduct.asp

Trackbacks

  1. Toeristische promotie-organisaties en online marketing: een momentopname schreef:
    11 januari 2013 om 09:33

    […] Lees het volledige artikel op we website van travelnext. […]

  2. De worsteling van toeristische promotieorganisaties in een veranderend marketinglandschap - TravelNext schreef:
    18 januari 2013 om 13:31

    […] Het onderzoek bestaat  uit een Quick Scan van de online zichtbaarheid – waarover in het eerste blog van deze serie verslag is gedaan – gevolgd door interviews. In dit deel doen we verslag van […]

  3. De strategie achter ‘#inUtrecht’ - TravelNext schreef:
    30 mei 2013 om 07:26

    […] feit dat Toerisme Utrecht inderdaad nog niet zeer actief was, werd later in 2012 bevestigd door een benchmark onderzoek dat LocalSecret deed i.s.m. het NHTV uit Breda onder 56 DMO’s (destinatiemarketing organisaties) […]

  4. woolrich anorak donna s will be coming in the futureThese sites have between three and four times the number of records FamilySe schreef:
    23 december 2014 om 14:58

    sac longchamps homme

    s wil woolrich anorak donna l be coming in the f moncler jackets for women utureThese sites have between three and four times the number of records FamilySearch has,woolrich anorak donna, so it’s a substantial amount of both sac homme longchamps record…

  5. Benchmark; toeristische promotieorganisaties en nieuwe marketing - TravelNext schreef:
    2 juli 2015 om 09:40

    […] studenten van de NHTV hebben in samenwerking met het destinatiemarketingbureau LocalSecret, net als in 2012, onderzoek gedaan naar de inzet van nieuwe marketingtechnieken. Is er vooruitgang geboekt of worden […]

  6. De top 10 blogs van 2013 op TravelNext | TravelNext schreef:
    9 mei 2016 om 14:04

    […] Hoe sociaal  zijn toeristische promotieorganisaties (DMO’s) in Nederland? Tweedejaars studenten van de NHTV hebben in samenwerking met destinatiemarketingbureau LocalSecret een onderzoek gedaan naar de stand van zaken, ervaringen en verwachtingen van DMO’s rondom het gebruik van nieuwe marketingtechnieken, zoals sociale media, mobiele apps en location based services. Lees meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Vakantiebeurs technologie Facebook mobiel NHTV Airbnb Google TripAdvisor reviews travel Social Media KLM Expedia destinatiemarketing TUI hotels onderzoek Booking.com reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring