• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Column: echte interacties in communities binnen travel & hospitality

21 augustus 2015 door Lobke Elbers

Er zijn twee soorten sociale netwerken; de netwerken die een bepaalde mate van autonomie bevatten en de netwerken die iedere vorm van autonomie proberen te voorkomen. Vroeger op school werd bijvoorbeeld gestuurd door docenten en studenten, je werd onder druk gezet om te handelen zoals iedereen. Nu doe je dat niet meer, zou je denken. Echter gebeurt dit in alle sociale communities dus ook in de online (fan) communities van travel & hospitality merken; bestraft worden als je iets niet goed doet, beloond en gehuldigd worden als je iets wel goed doet. 
In sociale communities worden gebruikers en merken aangemoedigd om zichzelf te laten zien. Gebruikers (klanten) willen zich niet openlijk onthouden van emotionele of fysieke uitingen, als je als reismerk niet handelt zoals zij willen. Het moeilijke daaraan is het creëren van een community; waar mensen elkaar onderling op eerlijke wijze stimuleren en ondersteunen om hun gezamenlijke doel te bereiken, meestal gericht op het krijgen van meer informatie. Het delen van angsten, emoties, waarden en ambities met het reismerk vindt plaats om dit uiteindelijk te bereiken.

Conversationmanagement

In de travelscene zien we maar al teveel KLM terug te komen in dit soort voorbeelden. Vaak ontvangt het merk, openlijk via KLM kritiek, even vaak ontvangt het merk positieve reacties. Website De Beste Social Media laat geen kans onbenut om die lof en hulde in kaart te brengen. De emotionele uitspattingen van klanten gerelateerd aan een reismerk als KLM zijn voor velen een ware bron van vermaak.

KLMToch is het lastig om een dergelijke open en succesvolle community te creëren, omdat community members (likers van de Facebookpagina in dit geval) zich comfortabel genoeg moeten voelen om zichzelf kwetsbaar op te stellen ten opzichte van een vaak onbekende groep mensen op het internet. Gebruikers (fans) moeten het gevoel hebben dat ze niet bespot zullen worden of dat er eventuele sociale gevolgen aan hun eerlijkheid vastzitten. Überhaupt zullen er veel mensen bewust niet met openlijke discussies mee doen, omdat ze zich zorgen maken hoe het eruit ziet als ze iets niet weten, snappen of willen klagen.

Simpelweg is die onzekerheid de kracht van een sterke online community. Het betekent de oprichting van de verwachtingen van alle leden (fans) dat we open en eerlijk met elkaar kunnen zijn en dit zal beaamd en beantwoord worden door ieder individueel lid van de groep. Het betekent dus als merk, dat je personen in je community nodig hebt om mensen in hun antwoorden te ‘duwen’, te assisteren of de vragen van iemand anders te beantwoorden. Een soort eerstegraads regulatie dus. Voor een reismerk betekent het beantwoorden van gesprekken voor meer informatie, het kennismaken met de echte kern van waarover hun fans zich zorgen maken of waar ze blij over zijn. De uitdaging voor ieder reismerk om de leden geleidelijk te begeleiden naar dat niveau.

De uitdaging

De uitdaging voor jou als reisorganisatie in zijn geheel of als marketeer die de Facebook pagina beheert, is om de leden (fans) naar dat niveau te tillen. Maak diverse profielgebieden aan waar mensen hun eigen vraagstukken onder kunnen hangen. Vraag in discussies naar hun angsten en uitdagingen die ze tegenkomen bij jouw producten en/of services en diensten. Zoek naar net dat beetje meer ‘waarom’ in hun reacties vanuit je eigen reacties. Vertel je fans openlijk dat zij anderen niet kunnen bespotten voor het delen van hun ware gedachten als zij die van zichzelf ook niet delen. Begin met het waarmaken van de verwachtingen: een open en eerlijke community met nieuwkomers die hun doelen/dromen/ambities en wensen kunnen delen. Dat soort positieve ‘content’ wordt al snel een fijne traditie.

Internet kan omschreven worden als de plek waar mensen steun of bevestiging zoeken die ze elders niet kunnen krijgen. En dat ‘letterlijk sociale’ werk is de moeite waard. Blijf sociaal en reguleer de menselijke kant van de interactie met je fans.

Credits headerafbeelding: Pedro Simoes (CC)

Gerelateerde Berichten

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • Social media responsiveness: een uitdaging voor nog veel bedrijven

    Social media heeft de manier veranderd waarop consumenten en bedrijven met elkaar communiceren. En dat…

  • Oproep: leg nu een onderzoekscase neer binnen e-commerce in travel

    Eerder werd al bekend dat de inzet van Instagram in travel zeer chaotisch georganiseerd is.…

Categorie: Customer service, E-commerce, Social media

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews Expedia Vakantiebeurs Booking.com TripAdvisor hotels Google NHTV reizen travel destinatiemarketing technologie Social Media TUI KLM mobiel onderzoek Airbnb Facebook instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring