‘What makes a community tick’? Colleen Geske vertelt hoe je een community laat leven tijdens haar presentatie op #SoMeT15EU. Ze is hoofd social media van Amsterdam marketing en bestseller auteur van het boek “Stuff Dutch People Like’, dat is gebaseerd op haar populaire blog met zo’n 250.000 fans. Ze is geboren in Canada, maar woont sinds 2004 in Europa en dat heeft haar een specifieke kijk op de Nederlanders gegeven.

Geen advertenties!

De Facebookpagina van I Amsterdam heeft bijna 600.000 fans.  Ze posten geen advertenties, omdat je voor slechtlopende advertenties in bepaalde niches wordt gestraft door Facebook met minder bereik. Het organisch bereik is goed bij hen door het hoge engagement level. Hoe krijgen ze dat bij Amsterdam marketing voor elkaar? Foto’s van katten en spelfouten leveren altijd veel reacties op, maar je wil ook wel eens wat anders. De social media strategie bevat slimme content en een goede integratie van de verschillende social media kanalen.

In het artikel ‘I’m so totally digital close to you’ in the New York Times (2008) legt Clive Thompson uit dat je via social media in het nabije bewustzijn, oftewel ‘ambient awareness’, komt bij anderen. Je krijgt een beeld hoe hun levens er ongeveer uitzien. Dit concept kun je volgens Colleen Geske ook toepassen op je merk of stad; elke post is betekenisvol, elke foto vertelt iets en alles bij elkaar maakt een sophisticated portret. 

Emoties

Visuele content werkt goed, maar welke foto’s en video’s raken mensen nu echt in het hart? Colleen heeft de vele posts in haar beide communities (Iamsterdam en Stuffdutchpeoplelike) goed bestudeerd en kwam erachter dat een doordachte combinatie van emoties, de sleutel is tot succes.

Het is daarom belangrijk om mensen in een prettige stemming te brengen door warme herinneringen in hun hoofd te prenten, een gevoel van thuiskomen te geven of een sprankje van inspiratie te bieden. Volgens Colleen is de emotie ‘verrassing’ (surprise) uit onderstaand vliegwiel van Plutchick daarbij essentieel en haast nummer 1, daarnaast volgen de emoties plezier, anticipatie en vertrouwen. Ook boosheid en wantrouwen zijn sterke emoties, die veel reacties oproepen in social media posts. Het is cruciaal om daar vervolgens als organisatie weer goed op te reageren.

afb1

I’m Dutch. What is your super power?

Nostalgie, humor, verbondenheid, identiteit, trots en dus met name surprise zijn de emotionele triggers voor de Facebookpagina van I Amsterdam. Grachten en tulpen (nostalgie, identiteit en trots) doen het altijd goed, maar het is de kunst om mensen te verrassen met een bijzondere invalshoek zoals de post met de tulpen op het plein. Alle foto’s op de Facebookpagina zijn door de fans zelf gemaakt.

tulip day

De beste post van Colleen is de (originele) post van de Hottub op de grachten van Amsterdam met bijna 1,5 miljoen likes en meer dan 5.000 shares met een combinatie van verrassing, humor en identiteit.

hottub foto

hottub postOok speelt ze graag met het gevoel van Hollanders dat ze wel tegen een stootje kunnen; ‘I’m Dutch. What is your super power?’ Posts met fietsers in een sneeuwstorm of met 5 kinderen voor en achter op de bagagedrager (trots, humor en surprise) zijn ook zeer succesvol. Op haar blog ‘Stuff Dutch people like’ kan ze nog een stap verder gaan. De posts zijn controversiëler. Het is meer een hobby, alhoewel het door anderen ook gezien wordt als een onofficiële pagina van Nederland als destinatie.

Key take aways Colleen Geske:

  1. ‘Strive for ambient awareness’
  2. ‘Protect your channels’
  3. ‘Streamline where you can’
  4. ‘Tap into your audience emotional triggers’
  5. ‘Organic reach is not dead’
  6. ‘Be human’