• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Community management; organisch bereik is niet dood.

3 april 2015 door Marian van der Ent

‘What makes a community tick’? Colleen Geske vertelt hoe je een community laat leven tijdens haar presentatie op #SoMeT15EU. Ze is hoofd social media van Amsterdam marketing en bestseller auteur van het boek “Stuff Dutch People Like’, dat is gebaseerd op haar populaire blog met zo’n 250.000 fans. Ze is geboren in Canada, maar woont sinds 2004 in Europa en dat heeft haar een specifieke kijk op de Nederlanders gegeven.

Geen advertenties!

De Facebookpagina van I Amsterdam heeft bijna 600.000 fans.  Ze posten geen advertenties, omdat je voor slechtlopende advertenties in bepaalde niches wordt gestraft door Facebook met minder bereik. Het organisch bereik is goed bij hen door het hoge engagement level. Hoe krijgen ze dat bij Amsterdam marketing voor elkaar? Foto’s van katten en spelfouten leveren altijd veel reacties op, maar je wil ook wel eens wat anders. De social media strategie bevat slimme content en een goede integratie van de verschillende social media kanalen.

In het artikel ‘I’m so totally digital close to you’ in the New York Times (2008) legt Clive Thompson uit dat je via social media in het nabije bewustzijn, oftewel ‘ambient awareness’, komt bij anderen. Je krijgt een beeld hoe hun levens er ongeveer uitzien. Dit concept kun je volgens Colleen Geske ook toepassen op je merk of stad; elke post is betekenisvol, elke foto vertelt iets en alles bij elkaar maakt een sophisticated portret. 

Emoties

Visuele content werkt goed, maar welke foto’s en video’s raken mensen nu echt in het hart? Colleen heeft de vele posts in haar beide communities (Iamsterdam en Stuffdutchpeoplelike) goed bestudeerd en kwam erachter dat een doordachte combinatie van emoties, de sleutel is tot succes.

Het is daarom belangrijk om mensen in een prettige stemming te brengen door warme herinneringen in hun hoofd te prenten, een gevoel van thuiskomen te geven of een sprankje van inspiratie te bieden. Volgens Colleen is de emotie ‘verrassing’ (surprise) uit onderstaand vliegwiel van Plutchick daarbij essentieel en haast nummer 1, daarnaast volgen de emoties plezier, anticipatie en vertrouwen. Ook boosheid en wantrouwen zijn sterke emoties, die veel reacties oproepen in social media posts. Het is cruciaal om daar vervolgens als organisatie weer goed op te reageren.

afb1

I’m Dutch. What is your super power?

Nostalgie, humor, verbondenheid, identiteit, trots en dus met name surprise zijn de emotionele triggers voor de Facebookpagina van I Amsterdam. Grachten en tulpen (nostalgie, identiteit en trots) doen het altijd goed, maar het is de kunst om mensen te verrassen met een bijzondere invalshoek zoals de post met de tulpen op het plein. Alle foto’s op de Facebookpagina zijn door de fans zelf gemaakt.

tulip day

De beste post van Colleen is de (originele) post van de Hottub op de grachten van Amsterdam met bijna 1,5 miljoen likes en meer dan 5.000 shares met een combinatie van verrassing, humor en identiteit.

hottub foto

hottub postOok speelt ze graag met het gevoel van Hollanders dat ze wel tegen een stootje kunnen; ‘I’m Dutch. What is your super power?’ Posts met fietsers in een sneeuwstorm of met 5 kinderen voor en achter op de bagagedrager (trots, humor en surprise) zijn ook zeer succesvol. Op haar blog ‘Stuff Dutch people like’ kan ze nog een stap verder gaan. De posts zijn controversiëler. Het is meer een hobby, alhoewel het door anderen ook gezien wordt als een onofficiële pagina van Nederland als destinatie.

Key take aways Colleen Geske:

  1. ‘Strive for ambient awareness’
  2. ‘Protect your channels’
  3. ‘Streamline where you can’
  4. ‘Tap into your audience emotional triggers’
  5. ‘Organic reach is not dead’
  6. ‘Be human’

Gerelateerde Berichten

  • De contentkalender how-to die helpt om je Social Media in te richten

    Op 21 mei is het DML (Digital Marketing Live) event in Amsterdam. Van 10.00 tot 17.00…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • De contentkalender how-to die helpt om je Social Media in te richten

    Op 21 mei is het DML (Digital Marketing Live) event in Amsterdam. Van 10.00 tot 17.00…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: #SoMeT15EU, colleen geske, content, iamsterdam, stuffdutchpeoplelike

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Community management; organic reach is not dead - SoMeT Conference schreef:
    23 april 2015 om 09:26

    […] Marian van der Ent  Senior lecturer, Tourism and imagineering NHTV Breda University of Applied Sciences Via TravelNext  […]

  2. Connecting with communities: Amsterdam Marketing's approach to using emotion in social content - Destination Think! - schreef:
    24 juni 2016 om 12:10

    […] Listen to Colleen Geske’s full presentation from the 2015 Social Media Tourism Symposium in Amsterdam below: This post has been adapted from an original post by Marian van der Ent, Senior lecturer, Tourism and imagineering, NHTV Breda University of Applied Sciences, via TravelNext. […]

  3. Waar destinatiemarketeers nu over praten: Emirates sloeg plank Amsterdam mis | TravelNext schreef:
    5 juli 2016 om 14:27

    […] dan hoe Amsterdam Marketing het beeld van Nederlandse fietsers in Amsterdam laat zien, zie ook dit artikel en kijk even goed naar onderstaande foto, zo kennen we […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen NHTV Expedia Booking.com TUI Airbnb hotels reviews onderzoek TripAdvisor Facebook technologie mobiel instagram Social Media Google Vakantiebeurs KLM travel destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring