Een trein- of buskaartje gratis in ruil voor 80 seconden advertenties bekijken op je smartphone. Welectgo is de eerste app waarmee reizigers ‘gratis’ ritten kunnen maken met bussen en treinen in Düsseldorf.

Ticket – sponsor – video

Voor de reiziger werkt het simpel; zij selecteren via het platform (of app) een ticket, selecteren de sponsors en kijken de video’s (van ieder 20 seconden). Na het bekijken ontvangen reizigers het kaartje via hun smartphone. Op dit moment zijn er een beperkt aantal tickets die elke dag beschikbaar worden gesteld. Meestal zijn die voor de ochtendspits al op. Maar desalniettemin, het concept is voor travel en toerisme een gouden kans.

Geldigheidsduur

De tickets zijn geldig voor korte afstanden (zo’n 3 stops, 20 minuten reistijd) en ritten in de prijscategorie van 90 minuten, door heel Düsseldorf. Tours en rondreizen zijn op dit moment nog uitgesloten. Ook dienen reizigers na ontvangen van het gratis ticket, binnen 90 minuten de reis zelf te maken. Zo wordt misbruik voorkomen.

Data verzamelen

Het platform biedt, zakelijk gezien vooral voordelen voor adverteerders om alle data te kunnen verzamelen. Zeker in de regio kan het voor toeristische attracties, maar ook lokale horeca en uitjes-aanbieders de moeite waard zijn om aanbiedingen hiermee te pushen. Aan de andere kant biedt het een groot voordeel om op basis van reizigersdata te weten welke mensen (met welke kenmerken) zich op welk moment in de buurt bevinden en dus reizen in en rondom deze stad. Ook is het voor adverteerders mogelijk om een winkelmand button op te laten nemen, waardoor reizigers direct iets met korting kunnen aanschaffen.

Effectieve reclame

De gedachte dat reizigers liever advertenties bekijken, dan €2,60 voor een kaartje betalen, wordt door het platform bevestigd. De app is een service gerichte oplossing voor toeristen die net op Düsseldorf aankomen en snel naar hun accommodatie toe willen, zonder eerst naar de ticketautomaat te hoeven bijvoorbeeld.

WelectGo biedt reizigers iets wat zij dagelijks nodig hebben en dat blijkt uit het succes van het feit dat de kaarten zo snel op zijn iedere morgen. De app pagina op iTunes waarschuwt daar op dit moment zelfs voor; het kan zijn dat er geen tickets meer beschikbaar zijn.

20.000 gebruikers

Bij de launch, eind vorig jaar, werd geschat dat de app ongeveer 1.000 downloads zou hebben eind 2016. Na een maand had de app al 20.000 gebruikers. Er werd gestart met vier adverteerders; 1 lokale parfumshop, en drie van energie maatschappijen. Dat is natuurlijk best killing voor de gebruiker om naar te kijken, maar de gratis tickets gingen ondanks dat erg hard.

Inmiddels is de app opgeschaald naar meer adverteerders en dat biedt de gebruiker/reiziger meer keuze om tussen de ads te kiezen. Tot nu toe (en dat vind ik persoonlijk jammer) kunnen reizigers alleen op merk kiezen. Je ziet bijvoorbeeld geen preview van de advertentie.

Er gaan geruchten dat het succesvolle concept naar meerdere steden gaat uitbreiden in Duitsland. Dat brengt tevens enkele interessante vragen met zich mee;

  • Wat is de maximale viewtijd die reizigers er voor over hebben om te kijken?
  • Wat zijn de verschillen in drijfveren tussen locals en reizigers om de app te gebruiken en hoe kunnen adverteerders daarop inspelen?
  • Hoe kunnen adverteerders in slechts 20 seconden een blijvende indruk achterlaten?
  • Zou eventueel verlengen van de advertenties nog steeds voor populariteit zorgen of gaat de charme van een gratis ticket er dan vanaf?

Dode momenten opvullen met branded entertainment

De gemiddelde wachttijd voor een trein en bus is zo’n 3 tot 5 minuten, soms langer. Wanneer reizigers op het perron aankomen, hun telefoon pakken en de advertenties bekijken voor 80 seconden, hebben ze dus binnen 1,5 minuut wachten al een gratis ticket te pakken. Het is aannemelijk dat veel mensen (en ook reizigers) dit maar al te graag proberen. Ook locals doen het, voor elke reis die ze gaan maken. Als de bus eerder is dan je had ingecalculeerd, kan het zijn dat ze alsnog moeten betalen omdat de ads niet meer bekeken kunnen worden. Het stimuleert het op tijd komen voor het OV, hoewel veel reizigers de content liever pas onderweg zouden bekijken wellicht omdat zij dan meer tijd hebben.

Een volgende stap van dit soort advertenties ligt zeker weten in augmented reality of in een game, om de content zelf ook daadwerkelijk een positief (converterend) effect te laten hebben op de gebruiker/reiziger.