• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Dank voor uw advies.. en nu ga ik online boeken.

12 mei 2011 door Martin van Kranenburg

Op Travolon.com een interessant artikel die je als reisbureau ondernemer tot nadenken zet.

De situatie:
Advantage, het grootste samenwerkingsverband van onafhankelijke reisagenten in de UK, organiseerde dit weekend hun jaarlijkse congres. Verschillende sprekers werden uitgenodigd, waaronder een expert in retail en distributie. Een winkelguru, dus. De presentatie van de specialist: indrukwekkend, professioneel. Dat mag ook: het gaat om Mary Portas, de Queen of Shopping, TV personality, retail celebrity. Lees verder want ook deze grote dame kon niet antwoorden op de meest prangende vraag van het publiek van onafhankelijke reisagenten: wat doe ik met een klant die al mijn tijd, expertise en informatie in beslag neemt en vervolgens doodleuk ergens anders gaat boeken?

De presentatie van Mary Portas was dynamisch, swingend, met een hoop professioneel gemaakte Power Point slides. Zij had net de klassieke boodschap gegeven die de reisagenten al jaren moeten aanhoren: het retail landschap verandert, je moet je aanpassen, je moet de klanten méér service en méér informatie geven. En toen gebeurde het. Iemand in de zaal –een reisagent- vroeg het woord en zei “Dear lady, wat u juist vertelde, dat doen wij. Al jaren. Wij zijn zeer competent, wij geven bakken informatie, wij zoeken alle mogelijkheden en dan ook nog de combinaties van deze mogelijkheden op voor onze klanten, wij maken prijsoffertes, wij nemen opties, wij bellen naar hotels, luchtvaartmaatschappijen en naar cruise maatschappijen, wij onderhandelen over de kleinste en de grotere zaken. Tenslotte dankt de klant ons hartelijk, vult zijn tas met alle informatie, zegt dat hij het nog eens zal bekijken en … boekt vervolgens doodleuk ergens anders, vaker en vaker bij een online travel agent of rechtstreeks bij alle partijen die wij hem hebben aangeraden. Ik heb maar één vraag voor u, als retail specialist: wat kunnen wij hier in godsnaam aan doen? “

Met haar mond vol tanden
De expert stond hier even met haar mond vol tanden. Het was duidelijk dat ze op deze ene vraag niet gerekend had. Ze keek even vertwijfeld rond, en gaf vervolgens toe dat dit blijkbaar een héél groot probleem is. Het publiek begon zich te roeren, en vele reisagenten begonnen veelbetekenend naar elkaar te knikken en hun schouders op te halen.

Na even nadenken kwam toch een antwoord: “Het is duidelijk dat je al dat advies, al die goede raad, al die professionele competentie vanaf nu niet gratis meer in de strijd mag gooien. Der omstandigheden zijn veranderd, de consumenten zijn veranderd, de concurrentie is veranderd: dan moet je ook je eigen gedragsregels aanpassen en veranderen. Je moet vanaf nu een manier vinden om je adviesfunctie te doen betalen. En je moet hier keihard in zijn.”

Geld vragen voor advies
Wij koppelen deze anecdote – daterend van dit weekend- graag aan conclusies die wij trokken naar aanleiding van ons onderzoek “de polsslag van het zomerseizoen 2011”. Ook in dit kwalitatieve onderzoek kwam dezelfde problematiek duidelijk naar voor. Wij bespraken dit ook al enkele keren met een aantal “opinion leaders” binnen de reisindustrie. Uit één van deze gesprekken kwam het volgende, concrete idee: waarom niet aan de klant een bedrag vragen van bijvoorbeeld 50 euro voor professionele informatie, opzoekwerk en uitwerking van een aantal alternatieven? Als de klant dan ook daadwerkelijk bij ons boekt, krijgt hij of zij … het dubbele bedrag, dus 100 euro terug.

Dit is een veel sterkere propositie dan een gewone, banale korting. De professional doet in dit geval een fair, eerlijk en gedurfd voorstel aan de klant, waaruit zelfvertrouwen en beroepsfierheid blijkt. De klant heeft de keuze: hij accepteert de “deal”, en kan bij boeking een mooi voordeel voor zichzelf realiseren. Als de klant daarentegen beslist om toch de boeking op eigen houtje uit te voeren, lijdt er niemand gezichtsverlies: de professional is betaald voor de adviesdiensten, de klant heeft dat advies op een eerlijke manier verkregen. Dit lijkt ons een mooi onderwerp voor een stevig debat, zo op een avond ergens te lande.

Gerelateerde Berichten

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015

    De laatste maand van 2014 nadert... In veel organisaties wordt de hand gelegd aan de…

  • Routehappy: online community om ‘gelukkig’ te vliegen

    Reizigers die zeker willen zijn dat zij tijdens hun vlucht van alle gemakken voorzien zijn…

  • Nederlanders vaker en langer online (STIR)

    Het aantal internetters is in Nederland in 2007 gestegen tot meer dan 11 miljoen mensen.…

Categorie: E-commerce Tags: www.travolon.com

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Wilco Smit zegt

    13 mei 2011 om 09:34

    Het vragen van een fee voor het reisadvies is een prima idee. Echter dit moet dan branchebreed gedragen worden in een branche waarin men elkaar voor 25 euro de tent uitvecht.
    Zie ik zo snel nog niet gebeuren.

  2. Ivo ten Broek zegt

    19 mei 2011 om 09:36

    Doen ze in de USA AL 12 jaar, reeds enkele jaren geleden geopperd. De markt is er klaar voor. Dat iedereen dan hetzelfde bedrag moet hanteren is onzin, juist bij specialisten, ook online, vraagt mel veel info op. De klant bepaalt, niet de reisbureaus. Top idee, doener.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb Vakantiebeurs technologie Social Media Expedia travel TUI mobiel Facebook NHTV instagram onderzoek Google destinatiemarketing Booking.com KLM hotels TripAdvisor reviews reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring