Op Marketingfacts lees ik net artikel over het succes achter Wintersporters.nl. Wintersporters is een project van de heren van Milq Media en Martijn deelt in dit artikel zijn vier gouden regels voor succes. Erg leuk artikel en ik moest toen terugdenken aan dit artikel: de 10 randvoorwaarden voor een succesvolle website. Een leuk en goed artikel van Martijn van Erp vind ik, maar beoordeel lees het maar eens door en beoordeel zelf.

Regel 1: Ga voor goud. Niet voor het prijzengeld
Het uitgeven van een platform is als een wedstrijd. Je moet de beste, meest volledige en de grootste willen zijn. Het recept? Bouw een geweldig product dat je zelf zou willen gebruiken. Een project waarin jij en al jouw collega’s geloven. Daarmee heb je al een enorme voorsprong op het merendeel van de concurrentie.

Geld verdienen komt altijd op de tweede plaats. Neem vanaf de start genoegen met minder opbrengsten per bezoeker. Steek je tijd beter in het maken van een goed product. Neem alle beslissingen altijd met het uitgangspunt: “Hoe zou de gebruiker het graag zien?’. Daarna bedenk je hoe je hier een verdienmodel in kan verweven. Dit zal leiden tot een beter product met meer bezoekers, gebruikers of lezers. En als je uiteindelijk een grote jongen of marktleider bent geworden, zullen de adverteerders vanzelf voor je in de rij staan.

Wees reëel en kies de juiste markt en doelgroep. Bepaalde concepten maken veel meer kans in een niche. Wanneer je de hele wereldbevolking tot jouw doelgroep rekent, moet het een bijzonder goed idee zijn. En dan moet je het ook nog bijzonder goed uitwerken. Aan ieder concept moet een simpele kansberekening ten grondslag liggen.

Regel 2: De vier musketiers
Het projectteam is heilig. Hoe goed een concept ook is, zonder getalenteerde en gemotiveerde mensen kom je nergens. Een ideaal team voor een project bestaat uit maximaal 4 mensen. Een klein team is een verademing. Weinig lijntjes en gezanik. Zoek naar de krenten in de pap. De übernerds, computerknutselaars en designgoeroes. Mensen die met een felle mening en visie in staat zijn om mee te denken. Zoek ook naar mensen die uitblinken in meerdere disciplines. Een grafisch vormgever die goede teksten kan schrijven, of een projectleider die helemaal thuis is in linux en gek is op Front-end development. Er zijn natuurlijk veel meer rollen in een project dan de vier teamleden. De oplossingen hiervoor is dus multitasken. Overlap houdt elkaar scherp, want samen weet je meer.

Regel 3: Marketing is sociaal
Je bouwt een platform, een geweldig product waarin je gelooft en dat je zelf graag zou willen gebruiken. Waarom zou je dan nog een cent overhebben voor marketing? Als jij helemaal weg bent van wat je hebt gemaakt, dan zullen veel gebruikers dat ook hebben. Tevreden gebruikers doen de marketing voor jou. Je hoeft alleen even de faciliteiten te bieden. Een goed product verkoopt zichzelf.

Regel 4: Squeeze it or sell it!
Hou altijd in gedachten dat het “een enorm succes” kan worden. Zorg voor schaalbaarheid en een gezonde financiële basis. Overdrijf niet, maar zorg dat je enigszins voorbereid bent. Je zal niet de eerste zijn die aan succes ten onder gaat. Blijf daarnaast altijd ontwikkelen, voor je het weet bouwt een container met inspiratieloze Chinezen het project 1-op-1 na. Ben je uiteindelijk groot of zelfs marktleider, dan zullen de geïnteresseerde kopers onvermijdelijk voor de deur staan. Laat de keuze voor een verkoop – of het uitmelken van het succes – dan afhangen van de hoogte van het bod en het aanwezige enthousiasme en passie van het team. Want binnen een jaar kan de situatie er heel anders voor staan…