Vandaag, 5 juni 2012, wordt de nieuwe cookie-wetgeving een feit. Dat betekent dat elke website die zich richt op bezoekers in de EU moet voldoen aan eisen die de wet stelt. Die telecom-wet schrijft als eerste voor dat de bezoeker van een website voor het bezoeken van de website geïnformeerd moet worden over de cookies die geplaatst worden op de computer. Ten tweede moet de bezoeker explicitiet toestemming geven voor het plaatsen van die cookies.
Handhaving door de Opta
Hoewel 5 juni als ingangsdatum is genoemd is er merkbaar weinig communicatie geweest. Heel veel websites voldoen dan ook niet aan de nieuwe wet. Zelfs de websites van enkele politieke partijen die voor de wet hebben gestemd, geven geen enkele melding aan de bezoeker. De Opta is door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de instantie die belast wordt met de handhaving! Die handhaving is uitgesteld tot 31 december 2012. Dat betekent echter niet dat u kunt rusten. Of zoals Milica Antic van SOLV Advocaten het zei op de Affiliate Dag:
Niets doen is geen optie
Hoe voldoen aan de wet?
Bedenk dat bijna alle websites cookies gebruiken. Gebruikt u Google Analytics? Dan plaatst deze een cookie. Ook zal de webserver bijna altijd een (tijdelijke) cookie plaatsen om de gebruiker tijdens zijn surf-sessie te kunnen identificeren.
Welke partijen voldoen nu?
Veel websites in de UK voldoen al een wet omdat die al eerder is ingegaan. In Nederland kunt u een duidelijk implementatie zien op orangevalley.nl.
Zie ook het filmpje
12 reacties
De site van opta plaatst zelf geen cookies, dus ook geen informatieplicht.
Is anders voor de site van de tweede kamer: wel cookies geen info . idem de sites van de pvda en pvv ( hoofdveroorzakers van deze wet).
Dank voor je antwoord. Dat had ik over het hoofd gezien. Ik pas het artikel aan!
Bij de ANWB zijn we acties aan het voorbereiden en aan het uitvoeren om aan de regels te voldoen. We zoeken ook de samenwerking op om uniformiteit te krijgen. Net even gekeken op bol.com en wehkamp.nl, die noemen nog niets. Telegraaf toont wel wat, maar (vind ik) erg verborgen en slecht leesbaar. Als je het vindt en je wilt meer info dan vind ik het wel duidelijke info.
Correctie, wehkamp.nl toont al wel wat, maar dat is zeer moeilijk vindbaar en leesbaar. Onderaan vindt je een grijze balk, rechtsonder staat de melding.
Ik ben benieuwd welke ontwikkelaar van WordPress plugins hierop inspringt en een plugin uitbrengt welke eenvoudig te installeren en gebruiken is. Helpt aan de uniformiteit en gemak van het voldoen aan de regels voor veel partijen.
Niet actief naar gezocht, maar ook niks over gelezen.
Ah gevonden!
http://civicuk.com/cookie-law/configuration
Zijn twitter naam is @sherred
Ook voor Joomla-sites zijn inmiddels gratis en betaalde plugins beschikbaar, waarmee je site zou moeten voldoen aan de EU-richtlijnen. Zie http://extensions.joomla.org/search?q=eu+cookie+law.
@Patrick: De wetgeving in de UK is niet dezelfde als in NL. In de UK is op het laatste moment gekozen voor een ‘opt-out’-regel, terwijl in NL ‘opt-in’ geldt. Bovendien hoeven website-eigenaren in de UK geen verantwoording te nemen (lees: toestemming te geven) voor ’third party cookies’ zoals die voor YouTube, Google Analytics, etc.
Meer info is te vinden op Marketingfacts via http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-cookiewetgeving-gaat-in-wat-nu/ (Marketingfacts is “de grote broer” van TravelNext. Dat zijn de woorden van TravelNext-communitymanager Annelies zelf!).
Zie http://www.larsboom.com/online-marketing/de-cookiewet-en-wordpress-sites-wat-te-doen voor een handige WordPress plugin en white paper van Solv met de do’s en dont’s.
De cookiewet is een grote hashtag faal. In plaats van de gebruiker te helpen, maakt het alleen maar diffuser wat er met de gegevens gebeurde. In plaats van transparantie te bevorderen, zorgt het alleen maar voor meer ruis en verstoring. Serieus, de gasten die dit verzonnen hebben moeten opgesloten worden in de diepste kelder en de sleutel schieten we met een raket in orbit om Mars.
Mee eens. Ik denk dat hiermee de gebruiker alleen maar met info wordt overspoeld die helemaal niet nodig is. Of in elk geval niet op deze manier. De boodschap aan de gebruiker zal ook eerder een negatieve actie oproepen (deactiveren) ipv een positieve (activeren). Maar goed, voorlopig worden alle webmasters opgezadeld met enorm veel rompslomp en moeten we het voorlopig met tussenoplossingen doen. Denk ik.