Sinds drie maanden is GOGO actief op Snapchat. In dit blog geef ik een inzicht in waarom we met GOGO Snapchat inzetten, hoe we dat doen en wat de resultaten so far zijn.
Al sinds september 2014 wilde ik experimenteren met Snapchat. Maar zou het gebruik van Snapchat in Nederland ook al zo populair zijn? En natuurlijk nog veel belangrijker, bereik ik daarmee beter mijn doelgroep? Immers, een kanaal inzetten om het inzetten heeft geen zin: het moet wel toegevoegde waarde hebben.
Moet ik Snapchat inzetten voor mijn merk?
Zoals gezegd, het inzetten van een kanaal moet tegevoegde waarde hebben voor de doelgroep. Snapchat heeft die toegevoegde waarde. Waar de content op Instagram voornamelijk ‘picture perfect’ is, is het op Snapchat real-time reality. Sinds ik onderstaande video zag, wil ik Snapchat inzetten. GOGO heeft een mooi product (vakantie) dat zich uitstekend leent om real-time en real te laten zien.
Hoe GOGO Snapchat begon…
Tijdens de training van de reisleiding over social media besloot ik empirisch onderzoek te doen naar het gebruik van social media onder de doelgroep (reisleiding en vakantiegangers vallen qua type persoon en leeftijd praktisch in dezelfde doelgroep):
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Facebook?”
85% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Twitter?”
20% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Instagram?
“95% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Snapchat?
“99% van de (300) handen ging omhoog.
Het laatste beetje twijfel dat ik had liet ik varen: GOGO gaat op Snapchat!
Inmiddels laten de cijfers uit het Dutch Apps Market Report van Telecompaper over Snapchat een iets genuanceerder (maar nog steeds zeer evident) beeld zien: 71% van de 12-19 jarigen heeft Snapchat op de telefoon staan. Ter vergelijking, Instagram staat bij 74% procent geïnstalleerd.
Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn merk?
Als je zo’n mooi en tof ‘product’ als GOGO hebt, wil je dat natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Maar hoe? GOGO behind the scenes? Klinkt leuk, maar ‘snappen’ vanaf ons kantoor in Rotterdam is niet bepaald sexy. Snapchatten vanaf bestemmingen daarentegen… Ik zette dus een korte instructie op papier voor al onze reisleiding op locatie. Niet om te vertellen hoe Snapchat te gebruiken (dat weten de meesten beter dan ik), maar een aantal simpele do’s and dont’s en tips. Alles gericht op het doel van GOGO om Snapchat te realiseren:
Zorgen dat iedereen enorm veel zin krijgt in de onvergetelijke vakantie die ze met GOGO gaan beleven! (of weer even herinnerd wordt aan die onvergetelijke vakantie die ze gehad hebben)
Handige do’s en dont’s bij Snapchat
- Voeg de snaps altijd toe aan ‘mijn verhaal’.
- Foto’s max 3 seconden, video’s ook niet te lang maken
- Plaats in de tekst altijd even het onderwerp van de foto/video (bij GOGO dus bijvoorbeeld lloret, lloretdemar, Chersonissos, Cherso, Albufeira, etc.)
- Altijd real-time snapchatten en niet je filmpjes pas de volgende dag plaatsen op Snapchat. (Snapchat is tenslotte now and real)
Natuurlijk zijn er altijd bedrijfsspecifieke richtlijnen. Zo is het bij GOGO niet de bedoeling dat er alcohol of foto’s geplaatst worden waarop het lijkt dat mensen door alcoholgebruik een goede tijd hebben.
Learnings van Snapchat so far
Het meest belangrijk is dat je Snapchat gebruikt zoals jouw doelgroep het ook doet. Dat geldt voor ieder kanaal, maar omdat Snapchat vaak door jongeren gebruikt wordt, is het aan te raden je daar als organisatie echt in te verdiepen. Je ziet bijvoorbeeld dat mensen eerder afhaken bij foto’s, vooral als deze meer dan 3 seconden duren. Video’s doen het dus beter. Let wel op: als er op een gegeven moment 300 seconden beeldmateriaal (video) voor de Snapchat gebruiker klaarstaat, is het snel too much en dat schrikt dan weer af om überhaupt te blijven kijken (waarom zou je immers aan een film beginnen als je weet dat je hem niet af kunt zien?).
Wat levert die effort op Snapchat nu eigenlijk op?
Ik heb een account aangemaakt en een korte instructie geschreven. Sinds 29 mei 2015 is GOGO actief op Snapchat, en als het kanaal blijft groeien zoals het dat nu doet, dan zal Snapchat het snel gaan winnen van GOGO Instagram (toegegeven, dit kanaal is onterecht ondergeschoven kindje geweest bij GOGO). Gemiddeld worden onze Snapchat Stories door 100%(!) van onze volgers bekeken! Het mooie hiervan is dat dit mensen zijn die er zelf voor kiezen om onze Snapchat Story te bekijken (in tegenstelling tot Twitter of Facebook waar het aantal mensen dat ‘bereikt’ is, eigenlijk alleen het aantal mensen betekent dat het bericht mogelijk gezien heeft tijdens het scrollen). Thumb-stopping content dus ;).
Ook levert het op dat de doelgroep, via een door hun zeer actief gebruikt kanaal, alvast kan zien wat ze gaan beleven, of ze kunnen hun avonturen herbeleven. Daarnaast, en ik quote mijn eigen presentatie: “PICS like this kan ik niet op kantoor maken! Jullie zijn on the spot, maken alles mee, delen het vaak ook op je eigen kanalen. Please share it!” Het levert dus ook content op, want de stories die op Snapchat geplaatst worden, kan ik gewoon downloaden en eventueel weer gebruiken voor andere (marketing)doeleinden.
Verder was het in het begin nodig om de reisleiding wat aan te sporen het GOGO-account te gebruiken (in plaats van alleen het eigen account), nu hoef ik alleen maar in de gaten te houden wat er geplaatst wordt. That’s it!
14 reacties
Goed om te zien dat GOGO succes beleeft met SnapChat, terwijl de meeste reisorganisaties nog steeds moeite hebben met het onder de knie krijgen van Facebook! Gecontroleerd experimenteren met een plan is wat mij betreft de beste manier om erachter te komen of welke netwerken bij je bedrijf passen en wat de nuances van die netwerken zijn.