• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De effectiviteit van Snapchat als marketingkanaal voor jongerenmerk GOGO

29 juli 2015 door Jaap Hoogesteger

Sinds drie maanden is GOGO actief op Snapchat. In dit blog geef ik een inzicht in waarom we met GOGO Snapchat inzetten, hoe we dat doen en wat de resultaten so far zijn.

Al sinds september 2014 wilde ik experimenteren met Snapchat. Maar zou het gebruik van Snapchat in Nederland ook al zo populair zijn? En natuurlijk nog veel belangrijker, bereik ik daarmee beter mijn doelgroep? Immers, een kanaal inzetten om het inzetten heeft geen zin: het moet wel toegevoegde waarde hebben.

Moet ik Snapchat inzetten voor mijn merk?

Zoals gezegd, het inzetten van een kanaal moet tegevoegde waarde hebben voor de doelgroep. Snapchat heeft die toegevoegde waarde. Waar de content op Instagram voornamelijk ‘picture perfect’ is, is het op Snapchat real-time reality. Sinds ik onderstaande video zag, wil ik Snapchat inzetten. GOGO heeft een mooi product (vakantie) dat zich uitstekend leent om real-time en real te laten zien.

 

Hoe GOGO Snapchat begon…

Tijdens de training van de reisleiding over social media besloot ik empirisch onderzoek te doen naar het gebruik van social media onder de doelgroep (reisleiding en vakantiegangers vallen qua type persoon en leeftijd praktisch in dezelfde doelgroep):

“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Facebook?”
85% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Twitter?”
20% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Instagram?
“95% van de (300) handen ging omhoog.
“Wie van jullie heeft (én gebruikt) Snapchat?
“99% van de (300) handen ging omhoog.

Het laatste beetje twijfel dat ik had liet ik varen: GOGO gaat op Snapchat!

Inmiddels laten de cijfers uit het Dutch Apps Market Report van Telecompaper over Snapchat een iets genuanceerder (maar nog steeds zeer evident) beeld zien: 71% van de 12-19 jarigen heeft Snapchat op de telefoon staan. Ter vergelijking, Instagram staat bij 74% procent geïnstalleerd.

Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn merk?

Als je zo’n mooi en tof ‘product’ als GOGO hebt, wil je dat natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Maar hoe? GOGO behind the scenes? Klinkt leuk, maar ‘snappen’ vanaf ons kantoor in Rotterdam is niet bepaald sexy. Snapchatten vanaf bestemmingen daarentegen… Ik zette dus een korte instructie op papier voor al onze reisleiding op locatie. Niet om te vertellen hoe Snapchat te gebruiken (dat weten de meesten beter dan ik), maar een aantal simpele do’s and dont’s en tips. Alles gericht op het doel van GOGO om Snapchat te realiseren:

Zorgen dat iedereen enorm veel zin krijgt in de onvergetelijke vakantie die ze met GOGO gaan beleven! (of weer even herinnerd wordt aan die onvergetelijke vakantie die ze gehad hebben)

snap3 snap2 snap1

Handige do’s en dont’s bij Snapchat

  • Voeg de snaps altijd toe aan ‘mijn verhaal’.
  • Foto’s max 3 seconden, video’s ook niet te lang maken
  • Plaats in de tekst altijd even het onderwerp van de foto/video (bij GOGO dus bijvoorbeeld lloret, lloretdemar, Chersonissos, Cherso, Albufeira, etc.)
  • Altijd real-time snapchatten en niet je filmpjes pas de volgende dag plaatsen op Snapchat. (Snapchat is tenslotte now and real)

Natuurlijk zijn er altijd bedrijfsspecifieke richtlijnen. Zo is het bij GOGO niet de bedoeling dat er alcohol of foto’s geplaatst worden waarop het lijkt dat mensen door alcoholgebruik een goede tijd hebben.

Learnings van Snapchat so far

Het meest belangrijk is dat je Snapchat gebruikt zoals jouw doelgroep het ook doet. Dat geldt voor ieder kanaal, maar omdat Snapchat vaak door jongeren gebruikt wordt, is het aan te raden je daar als organisatie echt in te verdiepen. Je ziet bijvoorbeeld dat mensen eerder afhaken bij foto’s, vooral als deze meer dan 3 seconden duren. Video’s doen het dus beter. Let wel op: als er op een gegeven moment 300 seconden beeldmateriaal (video) voor de Snapchat gebruiker klaarstaat, is het snel too much en dat schrikt dan weer af om überhaupt te blijven kijken (waarom zou je immers aan een film beginnen als je weet dat je hem niet af kunt zien?).

Wat levert die effort op Snapchat nu eigenlijk op?

Ik heb een account aangemaakt en een korte instructie geschreven. Sinds 29 mei 2015 is GOGO actief op Snapchat, en als het kanaal blijft groeien zoals het dat nu doet, dan zal Snapchat het snel gaan winnen van GOGO Instagram (toegegeven, dit kanaal is onterecht ondergeschoven kindje geweest bij GOGO). Gemiddeld worden onze Snapchat Stories door 100%(!) van onze volgers bekeken! Het mooie hiervan is dat dit mensen zijn die er zelf voor kiezen om onze Snapchat Story te bekijken (in tegenstelling tot Twitter of Facebook waar het aantal mensen dat ‘bereikt’ is, eigenlijk alleen het aantal mensen betekent dat het bericht mogelijk gezien heeft tijdens het scrollen). Thumb-stopping content dus ;).

Ook levert het op dat de doelgroep, via een door hun zeer actief gebruikt kanaal, alvast kan zien wat ze gaan beleven, of ze kunnen hun avonturen herbeleven. Daarnaast, en ik quote mijn eigen presentatie: “PICS like this kan ik niet op kantoor maken! Jullie zijn on the spot, maken alles mee, delen het vaak ook op je eigen kanalen. Please share it!” Het levert dus ook content op, want de stories die op Snapchat geplaatst worden, kan ik gewoon downloaden en eventueel weer gebruiken voor andere (marketing)doeleinden.

Verder was het in het begin nodig om de reisleiding wat aan te sporen het GOGO-account te gebruiken (in plaats van alleen het eigen account), nu hoef ik alleen maar in de gaten te houden wat er geplaatst wordt. That’s it!

Gerelateerde Berichten

  • instagram-stories-in-travel
    4 redenen om Instagram Stories te gebruiken in travel

    Instagram Stories mag dan vooral besproken worden vanwege de gelijkenis met Snapchat Stories; voor travel…

  • Een uitdaging: Snapchat in de reisbranche

    Snapchat. Dé booming app die zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld tot een van de…

  • De mediabehoeften van reizende millennials volgens jongerenplatforms Concentrate en Wander

    Millennials vormen een groeiende doelgroep voor travel organisaties, met een totaal eigen handleiding. Jongeren zijn…

Categorie: Snapchat, Social media Tags: GOGO, learnings, marketing, Snapchat, Social Media, touroperator

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Niels Broekzitter zegt

    29 juli 2015 om 22:21

    Goed om te zien dat GOGO succes beleeft met SnapChat, terwijl de meeste reisorganisaties nog steeds moeite hebben met het onder de knie krijgen van Facebook! Gecontroleerd experimenteren met een plan is wat mij betreft de beste manier om erachter te komen of welke netwerken bij je bedrijf passen en wat de nuances van die netwerken zijn.

Trackbacks

  1. De invloed van streaming video op hospitality en toerisme - TravelNext schreef:
    31 juli 2015 om 08:54

    […] vrijwel iedereen om live audience (kijkers) te bereiken zonder veel beperkingen. En wat denk je van Snapchat? Elke consument kan nu broadcasten of juist heel gericht voor een beperkte groep uitzenden, […]

  2. Booking gebruikt GIFjes in de nieuwste campagne: who won Booking Summer? - TravelNext schreef:
    24 augustus 2015 om 13:12

    […] Snapchat voor Touroperators […]

  3. Google Search resultaten over travel: stem er je content op af. Tips voor actie! - TravelNext schreef:
    25 augustus 2015 om 14:05

    […] van Snapchat op de bestemming en Jaap die dit project heeft opgezet, deelt al zijn bevindingen in deze blog. De content wordt hier gemaakt door reisleiding en wordt gebruikt om reizigers te verheugen op hun […]

  4. All-exclusive content marketing - TravelNext schreef:
    25 september 2015 om 11:52

    […] contentmarketing het avontuurlijke element van een ‘standaard’reis te benadrukken. Door Snapchat in te laten zetten door de reisleiding zijn de jongere ‘pakketreis’ gangers wel […]

  5. Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2016 voor travel | TravelNext schreef:
    16 november 2015 om 09:25

    […] Jongerenreismerk GOGO zette Snapchat al in via hun reisleiders afgelopen zomer. […]

  6. De grootste (en snelste) online travelbedrijven: de Travel30 uit de Twinkle100 2015 | TravelNext schreef:
    18 november 2015 om 11:57

    […] is Sundio Group, met o.a. GOGO. We brachten op TravelNext laatst al in kaart hoe dit merk heeft geëxperimenteerd met Snapchat. Focus, trial en error levert qua visuele content (Instagram en Snapchat) dus echt wel wat op, zo […]

  7. TravelNext.nl 2015: top 10 meest gelezen blogs | TravelNext schreef:
    31 december 2015 om 09:23

    […] met reviews, Google, mobile, succesvolle apps, ‘nieuwe’ social media kanalen zoals Snapchat, Periscope, Instagram en inspirerende communities. Maar aan alle eerder verschenen blogs met […]

  8. Zo haal je grote digitale trends offline en vertaal je ze naar reizen & hospitality | TravelNext schreef:
    3 februari 2016 om 13:23

    […] Tours: Snapchat Stories om te laten zien wat reisleiding ter plekke […]

  9. Wat zijn de voordelen van de beloofde e- commerce functie op Snapchat? | TravelNext schreef:
    19 april 2016 om 10:26

    […] GOGO is een van de weinige reisorganisaties die al heel actief aanwezig is op Snapchat. Ook voor hen zal de nieuwe e- commerce functie van toegevoegde waarde kunnen zijn. Ten eerste zit de doelgroep waar GOGO zich op richt voor het grootste deel op Snapchat en zijn zij daarop dagelijks actief. En ten tweede, door zogenaamde ‘snaps’ te versturen vanaf een bestemming wordt de doelgroep ook weer getriggerd om ook zo’n vakantie te gaan boeken. Hoe handig zal het dan voor GOGO en ook voor de gebruikers zijn om door middel van één klik terecht te komen op een boekingspagina van GOGO? Het kost een gebruiker minder stappen en ook nog eens minder tijd! […]

  10. Een uitdaging: Snapchat in de reisbranche | TravelNext schreef:
    9 mei 2016 om 15:46

    […] en ook Jaap Hoogesteger kwam met een interessant artikel over op welke manier een organisatie als GoGo Snapchat inzet. Dit artikel gaat in op de vraag hoe iedere tak uit de reisbranche Snapchat kan inzetten als […]

  11. Entertainment in 2017; zo moet het eruit zien. Vermaakt worden door reisorganisaties | TravelNext schreef:
    5 januari 2017 om 16:48

    […] met fun. En ook daar wordt nagedacht over hoe je de doelgroep, je reiziger betrokken houdt. Snapchat bleek voor hen een succes, eigen reisreporters die destinaties gingen promoten […]

  12. Entertainment in 2017; vermaakt worden door reisorganisaties | TravelNext schreef:
    5 januari 2017 om 16:50

    […] met fun. En ook daar wordt nagedacht over hoe je de doelgroep, je reiziger betrokken houdt. Snapchat bleek voor hen een succes, eigen reisreporters die destinaties gingen promoten […]

  13. De mediabehoefte van reizende millennials volgens jongerenplatforms Concentrate en Wander.Network | TravelNext schreef:
    21 juni 2017 om 18:29

    […] moet het inzetten van een kanaal  toegevoegde waarde hebben voor de doelgroep. Snapchat heeft die toegevoegde waarde voor GOGO laten zien. Waar de content op Instagram voornamelijk ‘picture perfect’ is, is het op Snapchat […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google mobiel Facebook Expedia travel hotels destinatiemarketing onderzoek TUI instagram Vakantiebeurs Social Media Booking.com TripAdvisor Airbnb reizen reviews KLM NHTV technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring