Na blogs van diverse Nederlandse en Belgische Traveltrends is het tijd om te kijken naar de global travel trends voor 2015. Skift bracht begin dit jaar voor het eerst het online magazine ‘Megatrends defining travel’ uit, met daarin de belangrijkste trends om in de gaten te houden dit jaar! In totaal zijn er in het magazine 12 trends beschreven, in dit blog een overzicht.

Congressen en events gaan door een creatieve renaissance

De traditionele manieren van netwerken en kennis overbrengen door elkaar iets te leren werken niet meer ‘zoals het moet’ omdat we te snel en te graag verzinken in onze mobiele devices. Hoe moet het dan wel? Daar ruimte voor bieden in de breedst mogelijke zin van het woord: het travel event van de toekomst draait om het connecten van mensen via meerdere kanalen. Dat betekent dus niet alleen dat je ten tijde van het congres of evenement relevant moet zijn met content en connecten, maar echt op de lange termijn inhoudelijke bijdragen moet kunnen leveren. Vooral aan de actieve community die zich daar in de pre-fase van je event omheen vormt. Het travel event van de toekomst is open, gericht op kennisdeling, het liefst ‘gecrowdsourced’, maar heeft vooral de kenmerken van een ecosysteem: een natuurlijke cyclus van waardevolle inbreng en opbrengst.

Mobiel betalen en wearables gaan alles veranderen

Simpele mobiele betaalopdrachten standaard mogelijk maken voor vliegtuigmaatschappijen, maar ook voor vliegvelden, hotels en recreatieve parken gaat de reisindustrie aanzienlijk meer opleveren. Door betaalopties zonder hoge technologische drempels aan te bieden, kan iedere vorm van aankoop ongeacht de locatie gemakkelijk gedaan worden. De combinatie van wearables en mobiel zullen samen leading zijn in het maken van de vertaalslag van ‘gewoon betalen’ naar ‘connected betalen’. Het doel is duidelijk: een hogere conversie optimalisatie door betalen laagdrempelig en écht snel te maken.

De online travel ‘duopoly’ komt tot een einde

De grote spelers Booking en Expedia hebben een stevige plek op het web momenteel. Toch moeten deze partijen niet te zelfverzekerd blijven en dienen juist zij de rol van de nieuwkomers serieus te nemen. Het zal vooral ook in 2015 hard werken worden om hun huidige posities in stand te houden, vooral door de komst van onder andere de groeiende reismarkten in China: met Ctrip, Qunar en Baidu. Maar ook de reisservices van Alibaba, het geoptimaliseerde betaalsysteem Alipay en de grote investeringen die zij als internetbedrijf doen in de hotelindustrie vormen een serieuze bedreiging. Als je heel kritisch kijkt, is er eigenlijk geen sprake meer van een ‘online travel duopoly’.

Reismerken zoeken naar grote influencers op Instagram

Hoewel we in 2015 nog steeds aan het begin staan van de zoektocht naar de rol van Instagram en haar influencers, zijn reismerken langzaam maar zeker op zoek gegaan naar ‘de benefits’ op dit platform. De reiswereld is zich bewust van het belang van visuals en weet dat ze ‘er iets mee moeten doen’. Feit is dat het onze industrie eigenlijk niet zoveel uitmaakt wie die visuals deelt, als het maar gedeeld wordt. Dat betekent dat reismerken zich, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, niet alleen maar richten op Instagram influencers uit de reiswereld zoals travelbloggers, maar dat er juist ook gekeken wordt naar influencers uit andere branches zoals mode, food, sport en design. Het achterliggende idee? Bloggers zijn nog steeds belangrijk want content is nog steeds king, maar visuals zijn nog belangrijker. Het platform Instagram belooft de droom van social media managers waar te kunnen maken: snel kunnen delen, exposure bij millennials, een instant connectie met smartphone gebruikers en de kans om als merk of bestemming ‘viral’ te gaan.

Lees het hele trendrapport

Lees hier het volledige magazine ‘Megatrends defining Travel in 2015′ met daarin nog 8 andere trends en vraagstukken over mobiel, toerisme en hospitality:

  • Hospitality is de innovatieve drijfveer in toerisme; hotels worden slimmer in contentmarketing en realiseren zich dat de toegevoegde waarde nog steeds in gastvrijheid zit. Vooral sinds online boeken mainstream is geworden en hotels continu op zoek zijn naar nieuwe modellen om klanten een bijzondere ervaring te geven.
  • De opkomst van de ‘boetiek destinatie’; kleinere destinaties vinden slimme wegen uit door zich te vermarkten als wie ze zijn, in plaats van zich te richten op wat anderen denken wie ze zijn.
  • De opkomst van het overal kunnen boeken; ‘ik ben dus ik boek’. Technologie geeft je als individu de juiste handvatten om flexibel te zijn in wat, hoe en wanneer je boekt. WiFi aan boord, speciale boekings-apps en social media ‘boekingsbuttons’ beloven ons die ontwikkelingen dit jaar.
  • Reismerken zullen zich gaan profileren als lifestyle merken; millennials zoeken een diepere connectie met de waarden van reismerken. Differentiatie is een marketingtool die opnieuw uitgevonden kan worden, als reismerken zichzelf durven te zijn, of te worden.
  • Disruptiveness in de reiswereld is een serieuze bedreiging; hoewel reizen voor een groot deel om ‘escape’ gaat, kunnen we de wereld eromheen met haar problemen niet van toerisme afsluiten. Zodra een destinatie kampt met maatschappelijke problemen, zoeken toeristen naar alternatieven.
  • ‘Alternatieve manieren van reizen’ zoals Airbnb’en, Uberen en couchsurfen zijn geen trend meer, maar een serieuze blijver. Mede dankzij het begrip sharing economy is er op de reismarkt een niche markt ontstaan met aandacht voor mensen, communities en platforms.

Maar ook:

  • Minder focus op design en meer aandacht voor versimpeling
  • Mobiel verschuift naar in-market; budgetten verschuiven zonder pardon naar mobiel