Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online marketeers natuurlijk al lang :-). Dat het ook impact heeft op de travel en hospitality branche weten we misschien ook, hieronder een interessante infographic van Four Pillars Hotels die dat nog even extra duidelijk maakt. 

Earned media

Uit de infographic komt duidelijk naar voren dat de reiziger het belangrijk vind om geïnspireerd te worden door vrienden of familie. Maar liefst 92% van de deelnemers zegt dat ze deze aanbevelingen zwaarder laten wegen dan die van advertenties of organisaties zelf. Op de tweede plek komen online reviews van andere reizigers te staan als belangrijkste bron om informatie te halen. Ook social media heeft een grote invloed, de helft van de vakantiegangers hebben hun originele plannen gewijzigd na research op sociale netwerken.

Inspiratie komt ook van sociale netwerken, 52% van de respondenten geeft aan geïnspireerd te zijn geraakt door foto’s van vrienden op Facebook voordat zij hun vakantie boekten. Maar liefst 76% van de reizigers post zelf na de vakantie zijn of haar foto’s op Facebook. Deze earned media is erg belangrijk voor organisaties aangezien de consument zo veel op zijn of haar peers vertrouwd als het om aanbevelingen gaat, maak van je klant je ambassadeur!

Infographic: impact van social media

Bron: Visual.ly