• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De impact van social media in travel en hospitality

26 juni 2012 door Lars Sang Mo Boom

Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online marketeers natuurlijk al lang :-). Dat het ook impact heeft op de travel en hospitality branche weten we misschien ook, hieronder een interessante infographic van Four Pillars Hotels die dat nog even extra duidelijk maakt. 

Earned media

Uit de infographic komt duidelijk naar voren dat de reiziger het belangrijk vind om geïnspireerd te worden door vrienden of familie. Maar liefst 92% van de deelnemers zegt dat ze deze aanbevelingen zwaarder laten wegen dan die van advertenties of organisaties zelf. Op de tweede plek komen online reviews van andere reizigers te staan als belangrijkste bron om informatie te halen. Ook social media heeft een grote invloed, de helft van de vakantiegangers hebben hun originele plannen gewijzigd na research op sociale netwerken.

Inspiratie komt ook van sociale netwerken, 52% van de respondenten geeft aan geïnspireerd te zijn geraakt door foto’s van vrienden op Facebook voordat zij hun vakantie boekten. Maar liefst 76% van de reizigers post zelf na de vakantie zijn of haar foto’s op Facebook. Deze earned media is erg belangrijk voor organisaties aangezien de consument zo veel op zijn of haar peers vertrouwd als het om aanbevelingen gaat, maak van je klant je ambassadeur!

Infographic: impact van social media

Bron: Visual.ly

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: hospitality, infographic, Social Media, travel

Over Lars Sang Mo Boom

Lars Sang Mo Boom helpt graag mensen tijdens hun reis van digital immigrant naar digital native. Hij haalt waarde uit het leven door te werken met studenten, jongeren en marketeers met als grootste uitdaging om gedragsveranderingen te realiseren. Een echt travel-dier dat inmiddels zijn plek in de Digital wereld heeft gevonden. Niet als eindbestemming, maar als onderdeel van de Permanent Beta filosofie. Zijn bedrijf Boombuzztic en stichting Digital Future Foundation zijn manieren om zijn passie met de wereld te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Kim van Velzen zegt

    26 juni 2012 om 15:10

    Dat earned media een grote rol speelt is duidelijk. De vraag is wat voor rol. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat wil een bedrijf deze earned media ook echt positief kunnen gebruiken, ze zelf actief aanwezig moeten zijn op de sociale en review platformen. Niet alleen zenden dus. Ik lees niks over de grote keerzijde die m.i. heel actueel is in travel.

    Ik maak het nu zelf mee met een touroperator, luchtvaartmaatschappij en reviewsite terwijl ik in Turkije zit. Accommodatie, service luchtvaartmaatschappij en een aantal hotelzaken zijn niet zoals vooraf verwacht. Reviews kloppen absoluut niet met de werkelijkheid. Ik ben actief op sociale platformen aanwezig en deze bedrijven hebben daar ook accounts echter die zenden vooral en zijn niet actief in service en webcare. Welgeteld één nietszeggend antwoord gekregen van twee van de drie en van ééntje helemaal geen reactie. Daar gaat dan je zorgvuldig opgebouwde earned media. De reguliere klachtenprocedures van deze bedrijven zijn ook een doolhof en zeer klantontvriendelijk. Op reactie van klantenservice moet gemiddeld 4-6 weken worden gewacht.

    Earned media zijn alleen waardevol als een bedrijf alle klant- en communicatieprocessen (en de uitvoering en levering van de dienst) op orde heeft, aanwezig, actief is en communiceert waar de klant ook aanwezig is en vooral een service-, conversatie en klantgerichte cultuur heeft. Is dit niet het geval, is het vaak verstandiger daar eerst aan te werken voordat er op ‘social’ wordt gegaan. Als deze travelbedrijven geen accounts hadden gehad, was mijn beleving wel stukje anders geweest. Nu verwacht ik een actieve sociale houding van ze tov mij. Zo kan earned media dus misschien wel meer kwaad dan goed doen.

    • Annelies Hulshof zegt

      26 juni 2012 om 16:18

      Mooie aanvulling Kim, ik ben het zeker met je eens. Het in dialoog gaan met de klant en zeker de interactie aan gaan is hierbij een onwijs belangrijke. Denk dat je je klanten ook niet omvormt in ambassadeurs als je dit niet doet.

Trackbacks

  1. Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel - TravelNext schreef:
    23 oktober 2012 om 17:27

    […] welk kanaal zij over dit hotel te weten zijn gekomen. Dit onderzoek doen zij offline, terwijl de meeste onderzoeken online worden afgenomen. Ook in Q2 van 2012 hebben zij het onderzoek gedaan onder bijna 20.000 […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 
  • Suzanne op Nederlandse studenten en UNWTO gaan toekomstig toerisme vormgeven

Tagcloud

Booking.com technologie Vakantiebeurs reviews destinatiemarketing TUI NHTV Google Expedia hotels onderzoek Airbnb Facebook KLM travel TripAdvisor Social Media reizen instagram mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2021 · TravelNext