De slag om de boekingskanalen is nog lang niet gestreden. Grote platforms als TripAdvisor, Expedia, en Booking.com krijgen op relatief korte termijn concurrentie van grotere platforms als Amazon en Alibaba. Daarnaast komen gespecialiseerde platforms op zoals Bedandbreakfast.nl en Airbnb. Voor accommodatieverschaffers en andere aanbieders op een bestemming wordt het steeds lastiger om een effectieve (online) distributiestrategie te ontwikkelen. Met hun eigen website komen ze niet meer zelfstandig onder de aandacht van de consument, maar zijn grote platforms nodig als Booking.com en TripAdvisor. Door deze afhankelijke positie kunnen de commissiepercentages oplopen tot wel 25%.

Case bestemmingen: sterk door (regionale) samenwerking

Door bijvoorbeeld de actuele situatie in wintersportgebieden (grote investeringen in skipistes etc.)  is er veel meer samenwerking vereist van de verschillende ondernemers. Dankzij deze onderlinge afhankelijkheid is er al vroeg gezamenlijk geïnvesteerd in directe verkoopkanalen, zoals de online beddenbanken. Ook lopen zij voorop in de ontwikkeling van eigen websites en platforms, waar online geboekt kan worden met behulp van eigen boekingssystemen.  Maar ook accommodatieverschaffers in andere type bestemmingen proberen zich in gezamenlijkheid te ontworstelen aan de greep van de machtige platforms. Voorbeelden zijn de regio NordRhein Westfalen, de Duitse stad Kiel en het Neusiedler meer. Als gevolg daarvan worden de boekingssystemen verder aangepast aan de wensen en behoeften van deze nieuwe klanten. 

What will Booking.com do?

Om consumenten te laten boeken op deze websites/platforms zullen niet alleen de prijzen, maar ook de randvoorwaarden net zo gunstig moeten zijn als op een platform als Booking.com. Dat betekent een aantrekkelijke presentatie van de aanbieders (goede foto’s en video’s), een behoorlijke hoeveelheid reviews, handige selectiecriteria om efficiënt te kunnen zoeken, soepele annuleringsvoorwaarden etc. Niet alle aanbieders willen/kunnen aan deze randvoorwaarden voldoen, maar Booking.com en de grote platforms hebben de norm gezet en anderen zijn gedwongen om mee te gaan in deze strijd om de consument.

Inspireren aan het begin van de Customer Journey

Vervoerders (KLM), reviewsites (Tripadvisor, Zoover), hotels etc. proberen eerder onder de aandacht te komen in de customer journey van de reiziger. Ze doen dit door inspirerende informatie te geven over de bestemming en schuiven hiermee in de richting van de oorspronkelijke plaats van Destination Management Organisations (DMO’s).  Maar ‘Tourist Information’ en ‘VVV’ in Nederland zijn sterke merken. Consumenten zijn op zoek naar onafhankelijk en deskundig advies. Dat krijgen ze van andere consumenten in de vorm van reviews, maar ook de informatie van DMO’s wordt als zodanig ervaren. Het is belangrijk voor DMO’s om hun plek te bevechten met een sterke (online) profilering van de bestemming. Kennis is geen macht meer, maar slimme content daarentegen nog wel van essentieel belang.

Verdienmodel

Helaas wordt er voor inspirerende informatie steeds minder betaald. Daarom zou voor DMO’s een boekingssysteem een interessante mogelijkheid kunnen zijn. Niet alleen krijgen ze verdiensten door de verschillende commissies, maar ook in de vorm van abonnementen door het verlenen van deskundige adviezen en services zoals Airbnb dat doet met de Airbnb calculator. Alle bovengenoemde platforms bieden de ondernemers naast een goede plek in de zoekresultaten van Google ook verschillende diensten aan. Veelal zijn dat adviezen over de optimalisatie van hun SEO en het verkrijgen en beheren van reviews, waar zowel de ondernemers als het platform beter van worden.

Van oudsher is het adviseren en ondersteunen van ondernemers in de bestemming een van de belangrijke taken van de DMO’s. Deze taak moet worden opgefrist en in een nieuw jasje gestoken om een goed verdienmodel te ontwikkelen.

Credits header afbeelding: Christiaan Triebert (CC)