• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De kracht van een regionaal boekingssysteem

29 januari 2015 door Marian van der Ent

De slag om de boekingskanalen is nog lang niet gestreden. Grote platforms als TripAdvisor, Expedia, en Booking.com krijgen op relatief korte termijn concurrentie van grotere platforms als Amazon en Alibaba. Daarnaast komen gespecialiseerde platforms op zoals Bedandbreakfast.nl en Airbnb. Voor accommodatieverschaffers en andere aanbieders op een bestemming wordt het steeds lastiger om een effectieve (online) distributiestrategie te ontwikkelen. Met hun eigen website komen ze niet meer zelfstandig onder de aandacht van de consument, maar zijn grote platforms nodig als Booking.com en TripAdvisor. Door deze afhankelijke positie kunnen de commissiepercentages oplopen tot wel 25%.

Case bestemmingen: sterk door (regionale) samenwerking

Door bijvoorbeeld de actuele situatie in wintersportgebieden (grote investeringen in skipistes etc.)  is er veel meer samenwerking vereist van de verschillende ondernemers. Dankzij deze onderlinge afhankelijkheid is er al vroeg gezamenlijk geïnvesteerd in directe verkoopkanalen, zoals de online beddenbanken. Ook lopen zij voorop in de ontwikkeling van eigen websites en platforms, waar online geboekt kan worden met behulp van eigen boekingssystemen.  Maar ook accommodatieverschaffers in andere type bestemmingen proberen zich in gezamenlijkheid te ontworstelen aan de greep van de machtige platforms. Voorbeelden zijn de regio NordRhein Westfalen, de Duitse stad Kiel en het Neusiedler meer. Als gevolg daarvan worden de boekingssystemen verder aangepast aan de wensen en behoeften van deze nieuwe klanten. 

What will Booking.com do?

Om consumenten te laten boeken op deze websites/platforms zullen niet alleen de prijzen, maar ook de randvoorwaarden net zo gunstig moeten zijn als op een platform als Booking.com. Dat betekent een aantrekkelijke presentatie van de aanbieders (goede foto’s en video’s), een behoorlijke hoeveelheid reviews, handige selectiecriteria om efficiënt te kunnen zoeken, soepele annuleringsvoorwaarden etc. Niet alle aanbieders willen/kunnen aan deze randvoorwaarden voldoen, maar Booking.com en de grote platforms hebben de norm gezet en anderen zijn gedwongen om mee te gaan in deze strijd om de consument.

Inspireren aan het begin van de Customer Journey

Vervoerders (KLM), reviewsites (Tripadvisor, Zoover), hotels etc. proberen eerder onder de aandacht te komen in de customer journey van de reiziger. Ze doen dit door inspirerende informatie te geven over de bestemming en schuiven hiermee in de richting van de oorspronkelijke plaats van Destination Management Organisations (DMO’s).  Maar ‘Tourist Information’ en ‘VVV’ in Nederland zijn sterke merken. Consumenten zijn op zoek naar onafhankelijk en deskundig advies. Dat krijgen ze van andere consumenten in de vorm van reviews, maar ook de informatie van DMO’s wordt als zodanig ervaren. Het is belangrijk voor DMO’s om hun plek te bevechten met een sterke (online) profilering van de bestemming. Kennis is geen macht meer, maar slimme content daarentegen nog wel van essentieel belang.

Verdienmodel

Helaas wordt er voor inspirerende informatie steeds minder betaald. Daarom zou voor DMO’s een boekingssysteem een interessante mogelijkheid kunnen zijn. Niet alleen krijgen ze verdiensten door de verschillende commissies, maar ook in de vorm van abonnementen door het verlenen van deskundige adviezen en services zoals Airbnb dat doet met de Airbnb calculator. Alle bovengenoemde platforms bieden de ondernemers naast een goede plek in de zoekresultaten van Google ook verschillende diensten aan. Veelal zijn dat adviezen over de optimalisatie van hun SEO en het verkrijgen en beheren van reviews, waar zowel de ondernemers als het platform beter van worden.

Van oudsher is het adviseren en ondersteunen van ondernemers in de bestemming een van de belangrijke taken van de DMO’s. Deze taak moet worden opgefrist en in een nieuw jasje gestoken om een goed verdienmodel te ontwikkelen.

Credits header afbeelding: Christiaan Triebert (CC)

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • De kracht van reviews

    Reviews, ervaringen van andere reizigers spelen een cruciale rol in het koopbeslissingsproces. Ik ben benieuwd…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • De kracht van reviews

    Reviews, ervaringen van andere reizigers spelen een cruciale rol in het koopbeslissingsproces. Ik ben benieuwd…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: distributie, regionaal boekingssysteem

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter Hens zegt

    30 januari 2015 om 13:53

    Is het niet eerder de rol van een DMO om bezoekers te overhalen om voor een bestemming te kiezen? In mijn ogen is het aan de hotels om een goed evenwicht te zoeken tussen OTA’s als booking.com en rechtstreekse boekingen. Hier werden eerder al interessante blogs (https://www.travelnext.nl/strijd-om-de-online-hotelreservering.html) over geschreven.

    Ik vrees dat als een DMO een systeem moet ontwikkelen dat kan concurreren met een booking.com er hier heel wat geld en tijd aan verloren gaat, die andere in bestemmingspromotie zou geïnvesteerd kunnen worden…

    Wij hebben in Oostende een boekingsmotor op onze site, maar gaan deze in campagnes nooit pushen. We willen mensen overtuigen om voor Oostende te kiezen, maar hun niet “dwingen” om bij ons te boeken.

    • Marian van der Ent zegt

      30 januari 2015 om 15:09

      dag Pieter, je hebt gelijk dat een DMO zou moeten informeren en inspireren. Maar onder voorwaarde dat de investering in een boekingssysteem uit kan, zou je dit als een extra service kunnen zien. Zowel voor consumenten die de bestemming willen bezoeken en nu meteen kunnen boeken, als voor de ondernemers die minder hoge commissies hoeven te betalen.

  2. Bas Lemmens zegt

    31 januari 2015 om 14:55

    ik ben het eens dat de voornaamste taak van de DMO’s is informatie verstrekken. Daarnaast laat het goed boeken van hotels of vakantiehuizen over aan platforms die hier specialist in zijn. Bijvoorbeeld hoteliers.com (commissie vrij model), waardoor de DMO’s wel commissie kan rekenen met de hotels en gebruikmaken van deze platforms. De combinatie wat je ook in dit artikel uit een zet is dan een feit. De goede informatie verstrekt door de DMO en meteen de mogelijkheid om iets te boeken. Door dus een contract aangaan met platform en de look en feel van je eigen website te houden kan de DMO geld verdienen en zich blijven richten op hun primaire taak.

  3. Wouter de Waal zegt

    4 februari 2015 om 08:58

    Hallo Marian,

    Leuk verhaal! Het sluit heel goed aan bij onze werkwijze. Wij hebben een helemaal eigen boekingsplatform, waar we jaarlijks 19.000 boekingen mee maken op Texel. Met de inkomsten maken we reclame voor ons eiland. Waar iedereen beducht was voor concurrentie hebben wij in vier jaar tijd 20% meer inkomsten weten te genereren. We sluiten de Couleur Locale gedachte af met een deal waar we aan verdienen. Hoe logisch is dat? Voor ons is het ons bestaansmodel en dat werkt erg goed.
    Vriendelijke groeten,

    Wouter de Waal

    • Marian van der Ent zegt

      4 februari 2015 om 12:33

      dag Wouter,
      De werkwijze van Texel maakt nieuwsgierig. Goed te horen dat een eigen boekingssysteem op Texel lonend is, ondanks de macht van grote partijen als Booking.com.

  4. Diana Korteweg Maris zegt

    4 februari 2015 om 09:01

    Leuk blog! We hebben de mogelijkheden voor een regionaal boekingssysteem in Zuidwest-Nederland laten onderzoeken en de conclusie was: “niet doen”. Zie het rapport hier: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/k/nl/news/view/17936/1522/de-delta-van-dromen-naar-delen.html en mijn blog daarover hier:
    http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/k/nl/n664/news/view/17906/14295/blog-boeken-vanaf-de-bank.html
    Dus er blijft genoeg voer voor discussie!
    Groet, Diana

    • Marian van der Ent zegt

      4 februari 2015 om 12:37

      Dag Diana,
      Interessant rapport. Goede input voor de discussie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing mobiel NHTV Booking.com Google reviews Airbnb Facebook Social Media technologie travel Expedia instagram reizen TUI Vakantiebeurs hotels onderzoek TripAdvisor KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring