Expert Leen Tyrions is geheel alleen, verantwoordelijk voor de online promotie van de kleine stad Leuven. Zij doet in haar eentje alle social en online projecten en deelt graag hoe zij dat alleen doet. Een strakke planning van haar werk blijkt de belangrijkste sleutel tot succes. Zo blijkt maar weer dat er geen hele online marketing afdelingen opgezet hoeven worden om succesvol te zijn. 

Learnings van Leuven:

  • Foto’s: gebruik unieke en sprekende foto’s. Dit wordt vaker gelezen en gedeeld.
  • Wees actief in het delen User Generated content, deel dus wat er door bezoekers geschreven wordt.
  • Lijstjes werken! Maak lijstjes van de meest populaire, beste en leukste plekken op je bestemming.
  • Benut partners; werk samen met partners. Zorg zo samen voor een uniform beeld van je gemeente.
  • Campagnes: promoted posts. Maak af en toe gebruik van betaalde promoted posts om je bereik te verhogen.

Een van de belangrijkste sociale instrumenten is Instagram. De gemeente Leuven heeft gebruik gemaakt van het mobiele citymarketing project SeeMyCity en heeft bij dit project bewust gekozen voor een eigen hashtag, #seemyleuven. Hier is voor gekozen omdat onder de normale hashtag #Leuven veel studenten foto’s staan. Geldt dit ook voor jouw gebied? Per evenement gebruikt Leuven ook eigen hashtags.

seemyleuven online marketing

Minder ingezet worden Youtube, Flickr en Pintrest. Het minst goed werkt Foursquare, maar er is wel aandacht besteed om alle vermeldingen goed erin te krijgen.

Tips voor een efficiënte contentstrategie binnen een kleine organisatie:

  • Maak een mini content plan, vul hierbij het volgende in en blijf daarbij:
    1. Boodschap
    2. Doel
    3. Doelgroep
  • Laat het web voor je werken. Er wordt zo veel content gemaakt, benut dat en gebruik het. Bijvoorbeeld door middel van Hootsuite monitoren wat er over de gemeente gezegd wordt. Maar ook jezelf Googelen is nog steeds een van de beste manieren.
  • Stimuleer het gebruik van User Generated Content. Laat weten wat de hashtag is van evenementen om zo het verkeer en de content goed te kunnen bundelen.
  • Zet de juiste bloggers in.
  • Maak de content per kanaal op, dus repost geen Twitter berichten op je Facebook account. Maak voor elk kanaal eigen content.
  • Zoek medestanders, werk samen met andere belanghebbenden. Bijvoorbeeld hotels of grote attracties. Samen ben je sterker.
  • Bundel je ambassadeurs. Probeer hen te benaderen en te helpen meer goede en leuke content te maken.
  • Verwijs in je social media uitingen door naar je eigen site. Monitor wat er online gebeurt middels bijvoorbeeld Hootsuite.