Er was een tijd dat reizigers hun oren spitsten voor de boodschappen van reisorganisaties. Die tijd is voorbij… We weten allemaal dat vakantiegangers meer en meer vertrouwen op de meningen van anderen En hierbij gaat het niet alleen om woorden. Ook beeldmateriaal van andere vakantiegangers gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het oriëntatieproces van de hedendaagse consument. KRAS.nl heeft een nieuwe campagne gelanceerd waarmee ze op een slimme manier gebruik maken van de genereerde content van gebruikers.
User Generated Content
Bovenstaande ontwikkeling dwingt reisorganisaties ertoe om op een andere manier informatie aan te bieden. User Generated Content (UGC) is een ideale manier om op deze ontwikkeling in te spelen.
UGC is informatie die door gebruikers van een medium wordt aangeleverd, deze informatie kan door anderen (zoals organisaties en andere gebruikers) ingezien en gebruikt worden (wikipedia). Sanne Bakker gaf al eerder op TravelNext aan wat de meerwaarde is van UGC.
KRAS.nl is een reisorganisatie die zich bewust is van deze verandering en probeert initiatieven te ontplooien om te voorzien in de informatiebehoefte van de hedendaagse vakantieganger. Zo verzamelde de organisatie in de afgelopen 4 maanden ruim 23.000 reviews over haar reizen en lanceerde het deze week de Mooiste Vakantiefoto van 2013 campagne.
De Mooiste Vakantiefoto van 2013
Na alle vakantie fotowedstrijden, vraag je je misschien af wat er zo revolutionair is aan de onze. Aan de wedstrijd zelf niet zoveel. De kracht van deze campagne zit hem op het moment dat de wedstrijd stopt.
Het overgrote deel van de fotowedstrijden houdt namelijk op bij de prijsuitreiking en het aanpassen van de tekst op de online actiepagina. Hiermee raakt de waardevolle content op deze actiepagina vaak in de vergetelheid. En dat is erg zonde! Daarom zijn we bij KRAS.nl van tevoren gaan nadenken hoe er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de content die de campagne op gaat leveren.
Location based
Uiteindelijk is besloten om de campagne ‘location based’ in te steken, door deelnemers aan de hand van Google Maps functionaliteit te vragen waar de foto gemaakt is.
De content die we genereren uit de wedstrijd zullen we gebruiken in de bestaande website van KRAS.NL. De ingestuurde inzendingen mét de bestemmingsdata wordt binnenkort gekoppeld aan de productpagina’s van de bestemmingen van KRAS.nl. Ook liggen er plannen om de inzendingen te gaan gebruiken in e-mails richting andere vakantiegangers met dezelfde bestemming. Op deze manier kan er worden bijgedragen aan het stukje voorpret voorafgaand aan een vakantie.
The Customer journey
Naast de waarde die de ‘location based’ insteek van de campagne toevoegt aan de customer journey van de consument, geeft de insteek ook extra mogelijkheden voor het presenteren van de inzendingen.
Bij veel fotowedstrijden worden de inzendingen netjes in rijtjes op lange pagina’s geplaatst. De gebruikte techniek stelt KRAS.nl echter in staat om de inzendingen op bestemmingsniveau weer te geven op een wereldkaart. Zo wordt deze wereldkaart een ideale plek om op een regenachtige zondag geïnspireerd te raken voor jouw volgende vakantie of reis!
De Mooiste Vakantiefoto van 2013 als startschot…
Met de Mooiste Vakantiefoto van 2013 slaat KRAS.nl op het gebied van online campagnes een nieuwe weg in. Waar de afgelopen jaren met name is ingezet op campagnes met een game element, gaat KRAS.nl zich nu voornamelijk richten op campagnes waarbij content van deelnemers verzameld wordt (foto’s, video’s, reistips, etcetera). Enerzijds dus om in te spelen op de behoefte van consumenten aan objectieve informatie van andere consumenten. Anderzijds om de band met de verstrekkers van de content te versterken. Door consumenten mee te laten bouwen aan jouw merk, geef je hen de mogelijkheid om meer te zijn dan klant alleen. Dé manier om tegenwoordig een duurzaam concurrentievoordeel te behalen!
Uiteindelijk is de Mooiste Vakantiefoto van 2013 voor KRAS.nl dus meer dan een fotowedstrijd alleen. Het zijn de eerste woorden van het antwoord op de veranderende informatiebehoefte van de hedendaagse vakantieganger.
Eén reactie