Tijdens de Emerce eTravel van 9 juni gaf Hedwig Wassing CEO van @Leisure een presentatie over de Multi Channel strategie van Belvilla. Belvilla is onderdeel van de @leisure groep. Volgens Hedwig Wassing is het vak van Marketing Communicatie fundamenteel veranderd. De invloed van online marketing en mobile marketing zal de komende jaren toenemen. Er ontstaan nieuwe spelers zoals, Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, Zoover, TripAdvisor die grote aantallen consumenten aan zich weten te binden die elkaar producten en diensten gaan aanbevelen of ontraden. Hier moet je als bedrijf op voorbereid zijn.

Social Media en mobiel
Sinds februari 2010 is Belvilla actief met Social Media in 6 landen. Belvilla gebruikt tools zoals Socialmention.com en howsociable.com om de invloed van social media op het merk Belvilla te meten. Belvilla ziet ook een positief effect op SEO door het gebruik van Social Media. Andere leerpunten zijn: social media vraagt tijd en aandacht (social media = niet gratis), goede strategie en goede tools zijn belangrijk, elk medium heeft een eigen rol en vraagt een eigen benadering en Twitter ontwikkelt zich snel tot een service- en verkoopkanaal. Klanten moeten de social media contacten als vriendelijk, gemakkelijk, zorgzaam, punctueel en relevant ervaren.

Binnen de @Leisure groep heeft Eurorelais een mobiele app. Wat Belvilla betreft geeft Hedwig Wassing dat Belvilla nog geen mobiele app heeft laten ontwikkelen. Het heeft volgens hem geen zin om zomaar een app te ontwikkelen als de toegevoegde waarde niet kraakhelder is.

Leerpunten Multi Channel
1. Met Directe verkoop alleen bereik je nooit het volle marktpotentieel.
2. De spanning tussen Direct en Indirect is reëel, maar met goede wil te managen.
3. Partners zijn vaak gelijktijdig concurrenten, maar dat moet samenwerking niet blokkeren.
4. Vertrouwen en openheid zijn belangrijk, maar verschil van mening moet geaccepteerd kunnen worden.
5. Partners praten onderling hetgeen vraagt om consequente afspraken.
6. Prijspariteit is belangrijk, maar is moeilijk perfect door te voeren. Denk aan tijdelijk acties en joint promotions.
7. Offline communicatie heeft andere wetten dan online communicatie.
8. Oud-denken: “Van wie is de klant”?” is frustrerend en eigenlijk zinloos.