• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De ontwikkelingen op het gebied van boekingen. Case: wintersport vakanties

22 oktober 2015 door Gastblogger

Het is oktober, de eerste sneeuw is gevallen in de Alpen en het duurt nog ongeveer anderhalve maand voordat de wintersportgebieden openen. Probleemanalyse: de klant heeft nog niks geboekt. Als fervent twijfelaar heeft deze diverse vragen. Zal hij gaan voor een last minute? Is het goedkoper wanneer hij zelf zijn vlucht en hotel boekt? Welke voordelen heeft hij als hij bij een touroperator boekt? Op het internet zijn de meningen over dit soort kwesties verdeeld en ontaardt menig forumdiscussie in een dispuut. Tijd voor een expert visie op de ontwikkelingen, een expert in de vorm van Robert Flik, eigenaar van Summit Travel en al jaren gespecialiseerd in het aanbieden van wintersportreizen.

Dit gastblog is geschreven in samenwerking met Robert Flik, eigenaar van Summit Travel, geïnterviewd door Nick van der Meer. 

Meneer Flik, voordat ik aan de slag ga, wat moet ik weten over de huidige wintersportmarkt? De crisis overleefd?

‘De economische crisis is nu achter de rug en de wintersportbranche is deze klap relatief makkelijk te boven gekomen. De echte crisisjaren hebben voor een daling van circa vijf procent gezorgd, dus in vergelijking met andere sectoren zijn we niet heel zwaar getroffen. En de groei is weer goed ingezet!’

Geldt dit alles ook voor Summit Travel?
‘Nee, niet echt … En dit zeg ik met veel trots: wij zijn gelukkig tegen de stroming in lekker doorgegroeid tijdens de crisisjaren.’

Wanneer ik een zoekopdracht invoer op het internet kan ik kiezen uit tientallen aanbieders. Flink wat concurrenten dus?

‘Jazeker, de concurrentie binnen het toerisme is erg groot. Dit geldt voor de wintersport branche niet anders. De laatste jaren hebben er ook veel verschuivingen plaatsgevonden. Denk aan de opkomst van online travel agents zoals Booking.com.’

Hoe onderscheid je jezelf dan?
‘Het klinkt triviaal maar het is belangrijk om goed te zijn in alles: adequate service, een onderscheidend product, goede prijs en een zeer goede digitale winkel. Crisis of geen crisis, mensen zoeken hun reizen altijd op prijs; soms als belangrijkste criterium, soms als relevant sub-criterium. Maar daarnaast mag het serviceconcept absoluut niet vergeten worden. Er is gelukkig nog een groot aantal mensen dat geadviseerd wenst te worden, ook in dit digitale tijdperk. En uiteraard dus erg belangrijk: een snelle, handige en boekbare website.’

Prijsvechters

Dit jaar ben ik van plan om mijn favoriete hotel te benaderen, zelf de boeking te maken en vervolgens op zoek te gaan naar een low-budget vlucht. Op deze manier omzeil ik de extra kosten en moeite van het boeken bij een touroperator. Hoe denkt u hierover?
‘Voor vluchten kan dit wel hout snijden, zeker als men alleen of met een klein groepje reist. Voor grotere groepen is het wel verstandiger dat ze zich de zorgen uit handen laten nemen door een touroperator. Qua accommodatie geef ik je alleen gelijk als het een hotel betreft dat niet wordt aangeboden door touroperators en als je als trouwe klant in staat bent een prima prijs af te dingen.

Besef echter wel dat boeken via een touroperator in 90 procent van de gevallen goedkoper is dan direct, ook als je onze prijzen vergelijkt met de prijzen op websites als Booking.com. Hier staan in de meeste gevallen de normale publieksprijzen van het hotel op de website (m.u.v. last minute situaties).’

Hoe komt dat dan?
‘Touroperators zijn nog steeds waardevolle distributiekanalen voor een hotel. Hierdoor krijgen wij een dusdanige commissie, die voor een deel doorgegeven wordt aan de klant. Dat is ons bestaansrecht! Helaas niet bekend bij een deel van de consumenten (“extra schakel, dus duurder voor mij”, hoor je mensen vaak onterecht zeggen).’

Vroeg boeken of last minute?

Wanneer ik vroeg boek dan bespaar ik geld, nietwaar?
‘Veel accommodaties maken inderdaad gebruik van vroegboekkortingen. Puur als promotiemiddel en ook om de boekingen wat meer te spreiden over een langere periode.’

Klinkt logisch. Hoe zit het dan bij een last minute reis?
‘Last minutes komen voor wanneer boekingen bij een accommodatie tegenvallen en men met dumpprijzen nog wat klandizie probeert te krijgen. Het is zeker interessant als je met je partner of gezin gaat; mogelijk bespaar je dan veel centen. Hetzelfde geldt wanneer het je niet zo veel uitmaakt in wat voor accommodatie je slaapt. Het zijn natuurlijk niet de pareltjes waarvoor de last minutes gelden…’

En tussen de vroegboek en de last minutes zijn de prijzen stabiel?
‘Bij de meeste aanbieders wel. Een enkele aanbieder in deze branche maakt wel gebruik van revenue management. Dat is kort gezegd het afstemmen van de prijsstrategie op de actuele verkoopontwikkelingen (inclusief die van de concurrent). Revenue management is ontstaan in de luchtvaart waar iedere volgende x-aantal stoelen een hogere prijs krijgt toegewezen. Hiermee wordt er vooral ingespeeld op het zakelijke marktsegment waar laat boeken een veelvoorkomend fenomeen is en er minder problemen zijn met hogere prijzen. De manier waarop revenue management toegepast wordt in de wintersportbranche gaat overigens wel anders en zoals gezegd komt dat nog niet vaak voor.’

Touroperators zijn voordelig(er)

Met zoveel aanbieders op de markt is het lastig kiezen, nietwaar?
‘Jazeker, vergelijk daarom goed! Neem je tijd maar besef ook hoe fijn het is om geadviseerd en ‘ontzorgd’ te worden door een touroperator.’

Alles samengevat, zie ik juist voordelen in het boeken via een touroperator. Hoe kijkt u hier tegenaan?
‘Het enige belangrijke verschil is als jouw favoriete pension of hotel niet te boeken valt via een touroperator; vervolgens zal je dan genoegen moeten nemen met keuze twee of drie (of je gaat alsnog ‘direct’). De prijs valt in de meeste gevallen gunstiger uit, je ontneemt jezelf de zorg van het regelen en samenstellen, waarmee je dus een hoop tijd bespaart. Daarnaast doen we er als touroperators alles aan om een reis zo goed mogelijk te regelen en laten we je kiezen uit een zo groot mogelijk assortiment. Maatwerk en advisering staan daarbij centraal.

Als je klant zich goed voelt bij een bepaalde touroperator (qua prijs, product, service, etc.) dan hoeft deze niet telkens het hele internet af te struinen en word je als organisatie beloond door herhaalaankopen’, aldus Robert Flik.

Credits header afbeelding: Jorge Quinteros (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Nederlandse online zoektrends naar wintersport vakanties [infographic]

    In 2013 werden er in Nederland ruim 397.200 aan wintersport gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd op Google…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015

    De laatste maand van 2014 nadert... In veel organisaties wordt de hand gelegd aan de…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel

    Het is al bijna een traditie. De afgelopen jaren (zie hier 2015 en 2016) gaf…

Categorie: Customer service, E-commerce Tags: lastminute, online

Over Gastblogger

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel reviews NHTV travel destinatiemarketing technologie instagram Booking.com Social Media reizen Google Expedia onderzoek Facebook Airbnb Vakantiebeurs KLM hotels TripAdvisor TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext