Twitter. Wat moet je er nu mee? Als ik het aan cursisten en studenten vraag moeten ze er nog vaak om lachen. “Natuurlijk gebruik ik het niet. Het gaat toch niemand wat aan wat ik nu aan het doen ben. Of, “Ach, ik heb het geprobeerd maar na 10 tweets wist ik echt niet meer wat ik moest schrijven.” Ik ben het met ze eens. Je moet wel een verhaal hebben én een duidelijk doel voor ogen, anders heeft het geen zin.

Talk value

Twitter kan voor bedrijven en ZZP’ers een kans zijn om hun gezicht, hun persoonlijkheid te laten zien. Twitter biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf te profileren. Voor ZZP’ers is Twitter een kans om het netwerk eens goed uit te breiden. Door beslissers uit je netwerk te volgen kan je snel je eigen netwerk vergroten. Zo weten ze meteen wie je bent en de kans is groot dat ze jou ook gaan volgen. Hoe meer “followers” je hebt, hoe groter de kans dat ook jouw verhaal wordt opgepakt.

Bedrijven die Twitter willen inzetten moeten wel “Talk value” hebben, ze moeten een verhaal kunnen, willen vertellen. Ze moeten ook verder willen gaan dan het vermelden van algemene persberichten die je ook op de site kan terugvinden. Twitter moet een meerwaarde bieden. Geef uw “Twitter volgers” exclusieve Twitter aanbiedingen, breng ze als eerste op de hoogte van nieuwsfeiten, of discussieer over bepaalde onderwerpen. De input van uw Twitterfans zouden u verder kunnen helpen met interne bedrijfsdiscussies. Niet onbelangrijk, u kweekt sympathie en uw Twitterfans voelen zich betrokken.

Twitter met een doel

Of u nu wel of niet gaat Twitteren. Doe het in ieder geval met een doel. Meet ook het effect van dit medium op het gebied van traffic naar uw website en de webconversie. Bij een aantal bedrijven heb ik al gezien dat het verkeer uit Twitter een substantieel onderdeel uitmaakt. Het heeft dus zeker zin. Als je maar een verhaal hebt en het gestructureerd aanpakt.

Oh ja, een van de laatste trends is het domeinkapen op Twitter. Vooral bij generieke namen kan uw bedrijfsnaam zomaar al weg zijn. Dus ook als u besluit niet te gaan Twitteren, leg in ieder geval uw bedrijfsnaam vast, voordat een ander het doet.

Column Twinkle magazine | maart 2010