• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De toegevoegde waarde van affiliates

4 mei 2010 door Martin van Kranenburg

Artikel van Louis jansen, zie ook Louisjansen.nl

Stel je hebt een goedlopende webwinkel in vliegtickets . De online marketing middelenmix bestaat uit seo, sea, affiliates en email-marketing. Je totaal omzet meet je met Google Analytics want dat pakket geeft op al je vragen een antwoord. Hoe weet je dan dat de omzet die het systeem van je affiliate netwerk meet, ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is?

Overlap of aanvulling?
Ik doel hiermee op de overlap in online marketingactiviteiten van affiliates en voor je eigen website. Als voorbeeld gebruik ik www.cheaptickets.nl, de succesvolle online vliegticketshop van de Beins Travel Group uit Oosterhout. Cheaptickets.nl is merchant binnen het TradeTracker affiliate-netwerk. Ik kom Cheaptickets.nl op een respectabele nr. 1 én 2 positie in Google.nl tegen op de zoekwoord-combinatie “vliegticket bangkok” alsmede hooggenoteerd in de SEA resultaten en ik zie bestemming Bangkok ook regelmatig in hun nieuwsbrieven voorbij komen. Cheaptickets.nl voldoet dus aan het bovengestelde profiel v.w.b. online marketingmiddelenmix.

Stel nu dat ik het domein Vliegticketbangkok.nl geclaimed heb, en ik ben toegelaten tot het Cheaptickets.nl-affiliate programma bij TradeTracker. Ik plaats op dit domein informatie over alle maatschappijen die Cheaptickets.nl aanbiedt en naar Bangkok vliegen, met tussenstop, prijzen etc. En daarnaast nog wat tips over bezienswaardigheden, restaurants etc. De content werk ik regelmatig bij en breid ik langzaam uit. En door het verwerken van de keywords in de domeinnaam, de kwaliteit van de content en nog wat link-building verover ik de nr.1 positie op de keyword-combinatie “vliegticket bangkok” en duw ik Cheaptickets.nl daarmee naar respectievelijk de 2e en 3e positie.

Is Vliegticketbangkok.nl in dat geval van toegevoegde waarde? Of is het eigenlijk een kostenpost waar Cheaptickets.nl op leeg kan lopen? Positie 1 en 2 in Google.nl waren immers van Cheaptickets.nl. Saignant detail in deze kwestie is overigens dat Vliegticketbangkok.nl een aantal maanden geleden nog vrij was, en inmiddels is geclaimed door de partij die op SEO-gebied met het eigen domein in de verste verte niet te vinden is op “vliegticket bankok”. We hebben het hier over Vliegwinkel.nl

Overigens valt voor één bestemming de schade mogelijk nog mee. Maar wat als dit ook voor andere topbestemmingen gebeurt? Wat vind jij? Zou jij Vliegticketbangkok.nl en al die ander SEO-sterke domeinen toelaten wanneer ze jou van je mooie SEO-posities kunnen gaan wegdrukken?

Hi Louis, goed artikel wat je als marketeer tot nadenken zet. Top, zie uit naar andere artikelen van je.

Gerelateerde Berichten

  • SES Affiliate panel learnings uit 3 invalshoeken

    Affiliate panel Het Affiliate panel bestaande uit Joris Toonders (Yonego), Ruud Kok (Internet Advantage) en…

  • Samenvatting LeWeb'11: toegevoegde waarde

    Boodschap LeWeb'11: zorg dat je overal bent Na 3 dagen alle ins en outs over…

  • Affiliate marketing en de reiswereld.

    Affiliate marketing is het plaatsen van een (link)advertentie op een website waarbij je commissie krijgt…

Categorie: Affiliate marketing, Marketing Tags: Louis jansen

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Roy Platje zegt

    7 mei 2010 om 20:41

    Hoi Louis, een mooi voorbeeld, maar in dit geval moet je als ticket wederverkoper altijd zorgen dat deze affiliate je opneemt. Dat kan anders zijn als je een monopolie hebt op tickets naar Bangkok. In dit voorbeeld zal de affiliate meerdere verkoopkanalen testen en de best converterende het meest prominent opnemen. Dat kan dus ook KLM of vliegwinkel.nl zijn. Het is anders bij merknamen in de seo-domeinnaam. Ik kan mij voorstellen dat de NS niet zit te wachten op een Thalys-tickets.nl affiliate.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Expedia Facebook Vakantiebeurs reviews instagram Google Airbnb hotels onderzoek technologie TripAdvisor Social Media Booking.com NHTV TUI reizen travel KLM mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring