Themavakanties doen het goed. De belevenis wordt belangrijker dan de bestemming. Reisaanbieders die inspelen op het verlangen naar unieke ervaringen in niches doen het goed.

Redactie Twinkle maakte een serie van vijf trendartikelen ter voorbereiding op de presentatie van de nieuwe Twinkle100morgen. Dit keer met een focus op de reiswereld in samenwerking met oprichter/ auteur van TravelNext: Martin van Kranenburg.

Met een gekleurd bandje om je pols de hele week aan het zwembad in een resort aan de Turkse kust, de Rode Zee of één van de Costa’s, samen met honderden andere vakantiegangers die dezelfde pakketreis hebben geboekt. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds aansluiten in de rij voor het buffet. De all-inclusive reis is al jaren het best verkopende product van de reisbranche. Maar er is iets aan het veranderen.

Cijfers

De cijfers van de GfK Consumer Travel Tracker in de periode november 2014 tot en met januari 2015, het eerste kwartaal van het toeristische jaar, laten het volgende zien:

  • het aantal geboekte buitenlandse pakketreizen nam af van 39 naar 36 procent.
  • De grootste stijging (15,1 procent) was te zien bij het zelf samengestelde reizen van reizen, waarbij mensen zelf verschillende aanbieders combineren.

Ook winnen volgens een recent onderzoek van NBTC-Nipo themareizen snel aan populariteit. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn in trek. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders willen de komende drie jaar een cultuurvakantie ondernemen; 1,4 miljoen mensen gaan het liefst op wandelvakantie en 1,1 miljoen sportievelingen willen de vakantie op de fiets doorbrengen.

Verschuiving

Zowel de GfK-cijfers als de uitkomsten van het NBTC-Nipo-onderzoek zijn koren op de molen van Martin van Kranenburg, marketeer en daarnaast oprichter/auteur van online travelmarketing platform TravelNext. Ze bevestigen zijn stelling dat er een verschuiving gaande is van massa- naar nichetoerisme.

De toekomst van de online reisbranche is een ‘massa van niches’, stelt Van Kranenburg.

Op dit moment zijn het vooral kleine spelers die van die trend profiteren. De voorkeur voor niche- of themavakanties creëert kansen voor specialisten. Voor elke interesse is er wel een gespecialiseerde (online) aanbieder te vinden: voetbalreizen, basketballreizen, rolstoelvriendelijke reizen, het bestaat allemaal.

Maar de verschuiving naar niches is ook bij de grote aanbieders niet onopgemerkt gebleven. Zo startte Corendon met medische reizen en golfreizen (daar is het ooit mee begonnen), maar ook met reizen voor mensen zonder kinderen. Op korte termijn zullen ook reisgiganten als TUI en Sundio zich meer op niches gaan richten, voorspelt Van Kranenburg, al zullen ze in het begin vooral de ‘grotere niches’ eruit pikken. Van Kranenburg verwacht dat de reisaanbieders hiervoor aparte labels zullen gebruiken: ‘Het wordt eerder een Coolblue-model dan een Wehkamp-model.’

Unieke ervaringen

De opkomst van de nichevakanties komt voort uit het verlangen van reisconsumenten naar unieke ervaringen. Mensen willen iets beleven op vakantie. Reisaanbieders die daarop inspelen doen het goed. Het verklaart volgens Van Kranenburg onder meer de snelle opkomst van Travelbird. Op de sites van de meeste grote partijen zoek je op bestemming en vertrekdatum. Travelbird heeft het van meet af aan anders aangepakt. Zij inspireren bezoekers van de site met verhalen over aantrekkelijke bestemmingen. Daarbij zijn ze bijzonder goed in profiling; ze weten erg veel over hun klanten, waardoor ze niet met hagel schieten, maar passende aanbiedingen kunnen doen. Relevante content pushen op basis van het klantprofiel, heet dat in marketingjargon.

Kapot googelen

Het succes van Travelbird laat ook zien dat content marketing steeds belangrijker wordt in de reisbranche. Niet voor niets wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van de diensten van bloggers, die met hun eigen ervaringen mensen lekker maken voor een bestemming – of beter nog, voor een belevenis, want dat is voor de nieuwe generatie reizigers belangrijker dan de bestemming.

De beste illustratie van de veranderende reiswereld is de Amsterdamse startup Sprs.me (Surprise me), die verrassingsreizen verkoopt. Op de site van Srprs.me kies je een thema (bijvoorbeeld Adventure, Sunsation, of het budgetthema Broke). Pas als je geboekt hebt, krijg je te horen wat de bestemming is. In de Volkskrant vertelde één van de oprichters van Sprs.me over het idee achter zijn bedrijf: ‘Mensen googelen tegenwoordig hun vakantie kapot. Niks wordt meer aan het toeval overgelaten. Vakantie zou moeten betekenen: een restaurantje inlopen en niet van tevoren al weten wat je wilt bestellen door alle reviews die je hebt gelezen.’

Dit is het vijfde en laatste trendartikel voor de presentatie van de nieuwe Twinkle100 morgen, en verscheen reeds eerder op Twinklemagazine.