• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De toekomst van online travel is een massa van niches

24 september 2015 door Gastblogger

Themavakanties doen het goed. De belevenis wordt belangrijker dan de bestemming. Reisaanbieders die inspelen op het verlangen naar unieke ervaringen in niches doen het goed.

Redactie Twinkle maakte een serie van vijf trendartikelen ter voorbereiding op de presentatie van de nieuwe Twinkle100morgen. Dit keer met een focus op de reiswereld in samenwerking met oprichter/ auteur van TravelNext: Martin van Kranenburg.

Met een gekleurd bandje om je pols de hele week aan het zwembad in een resort aan de Turkse kust, de Rode Zee of één van de Costa’s, samen met honderden andere vakantiegangers die dezelfde pakketreis hebben geboekt. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds aansluiten in de rij voor het buffet. De all-inclusive reis is al jaren het best verkopende product van de reisbranche. Maar er is iets aan het veranderen.

Cijfers

De cijfers van de GfK Consumer Travel Tracker in de periode november 2014 tot en met januari 2015, het eerste kwartaal van het toeristische jaar, laten het volgende zien:

  • het aantal geboekte buitenlandse pakketreizen nam af van 39 naar 36 procent.
  • De grootste stijging (15,1 procent) was te zien bij het zelf samengestelde reizen van reizen, waarbij mensen zelf verschillende aanbieders combineren.

Ook winnen volgens een recent onderzoek van NBTC-Nipo themareizen snel aan populariteit. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn in trek. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders willen de komende drie jaar een cultuurvakantie ondernemen; 1,4 miljoen mensen gaan het liefst op wandelvakantie en 1,1 miljoen sportievelingen willen de vakantie op de fiets doorbrengen.

Verschuiving

Zowel de GfK-cijfers als de uitkomsten van het NBTC-Nipo-onderzoek zijn koren op de molen van Martin van Kranenburg, marketeer en daarnaast oprichter/auteur van online travelmarketing platform TravelNext. Ze bevestigen zijn stelling dat er een verschuiving gaande is van massa- naar nichetoerisme.

De toekomst van de online reisbranche is een ‘massa van niches’, stelt Van Kranenburg.

Op dit moment zijn het vooral kleine spelers die van die trend profiteren. De voorkeur voor niche- of themavakanties creëert kansen voor specialisten. Voor elke interesse is er wel een gespecialiseerde (online) aanbieder te vinden: voetbalreizen, basketballreizen, rolstoelvriendelijke reizen, het bestaat allemaal.

Maar de verschuiving naar niches is ook bij de grote aanbieders niet onopgemerkt gebleven. Zo startte Corendon met medische reizen en golfreizen (daar is het ooit mee begonnen), maar ook met reizen voor mensen zonder kinderen. Op korte termijn zullen ook reisgiganten als TUI en Sundio zich meer op niches gaan richten, voorspelt Van Kranenburg, al zullen ze in het begin vooral de ‘grotere niches’ eruit pikken. Van Kranenburg verwacht dat de reisaanbieders hiervoor aparte labels zullen gebruiken: ‘Het wordt eerder een Coolblue-model dan een Wehkamp-model.’

Unieke ervaringen

De opkomst van de nichevakanties komt voort uit het verlangen van reisconsumenten naar unieke ervaringen. Mensen willen iets beleven op vakantie. Reisaanbieders die daarop inspelen doen het goed. Het verklaart volgens Van Kranenburg onder meer de snelle opkomst van Travelbird. Op de sites van de meeste grote partijen zoek je op bestemming en vertrekdatum. Travelbird heeft het van meet af aan anders aangepakt. Zij inspireren bezoekers van de site met verhalen over aantrekkelijke bestemmingen. Daarbij zijn ze bijzonder goed in profiling; ze weten erg veel over hun klanten, waardoor ze niet met hagel schieten, maar passende aanbiedingen kunnen doen. Relevante content pushen op basis van het klantprofiel, heet dat in marketingjargon.

Kapot googelen

Het succes van Travelbird laat ook zien dat content marketing steeds belangrijker wordt in de reisbranche. Niet voor niets wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van de diensten van bloggers, die met hun eigen ervaringen mensen lekker maken voor een bestemming – of beter nog, voor een belevenis, want dat is voor de nieuwe generatie reizigers belangrijker dan de bestemming.

De beste illustratie van de veranderende reiswereld is de Amsterdamse startup Sprs.me (Surprise me), die verrassingsreizen verkoopt. Op de site van Srprs.me kies je een thema (bijvoorbeeld Adventure, Sunsation, of het budgetthema Broke). Pas als je geboekt hebt, krijg je te horen wat de bestemming is. In de Volkskrant vertelde één van de oprichters van Sprs.me over het idee achter zijn bedrijf: ‘Mensen googelen tegenwoordig hun vakantie kapot. Niks wordt meer aan het toeval overgelaten. Vakantie zou moeten betekenen: een restaurantje inlopen en niet van tevoren al weten wat je wilt bestellen door alle reviews die je hebt gelezen.’

Dit is het vijfde en laatste trendartikel voor de presentatie van de nieuwe Twinkle100 morgen, en verscheen reeds eerder op Twinklemagazine.

Gerelateerde Berichten

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

  • De toekomst van online travel search

    Een interessant artikel op HotelNewsNow laat zien dat het online zoeken nog steeds essentieel is…

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

  • De toekomst van online travel search

    Een interessant artikel op HotelNewsNow laat zien dat het online zoeken nog steeds essentieel is…

  • 9de Online Marketing Blog Kermis

    De Online Marketing Blog Kermis is een online evenement dat bestaat uit leuke, interessanten en…

Categorie: Marketing Tags: contentmarketing, Corendon, GfK, Google, Martin van Kranenburg, nbtc-nipo research, niches, Srps.me, Sundio, travelbird, TUI

Over Gastblogger

Lees Interacties

Reacties

  1. Niels Broekzitter zegt

    24 september 2015 om 13:13

    Helemaal mee eens!
    Zie o.a. pagina 2, punt 2:
    https://www.nielsbroekzitter.nl/download/OnlineGroepsvormingDeToeristAlsTouroperator.pdf

  2. Dave Verzijl (Alledagenreizen.nl) zegt

    24 september 2015 om 13:38

    Daar dacht Tijn Kramer anders over, een maandje geleden: http://www.travmagazine.nl/blog-travconnect-themavakanties-zijn-mediahype/

  3. Isabel Mosk zegt

    24 september 2015 om 17:57

    Ik vraag me af of de bezoeker in het onderzoek daadwerkelijk realiseert dat het een “themavakantie” is en dat ze het zo bestempelen. In mijn omgeving zie ik steeds meer vriendinnen op yoga/surf vakantie gaan of bijzonder weekendje weg doen in combinatie met goed eten en zon/strand. Voor hen nog steeds een weekendje weg of een weekje chillen. Voor ons een themavakantie.

    • Dave Verzijl zegt

      24 september 2015 om 18:49

      Ik mag toch hopen dat niet gevraagd is “heeft u een thema vakantie geboekt”, maar dat men een beetje doorgevraagd heeft.

  4. Laura zegt

    1 oktober 2015 om 13:13

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik zo’n verrassingsvakantie wel zou boeken. Het idee erachter klinkt wel super; ik ben ook zo iemand die moeite heeft met kiezen. Niet zozeer omdat ik twijfel of de bestemming een goede keuze is, maar vooral omdat ik ook zóveel op mijn wensenlijstje heb staan. Wel zou ik me gemakkelijker laten verrassen wat betreft de accommodatie; daar ben ik niet zo heel moeilijk in en wie weet kom je dan juist eens ergens wat je niet 1-2-3 met Google vindt.

Trackbacks

  1. All-exclusive content marketing - TravelNext schreef:
    25 september 2015 om 11:52

    […] inclusive is uit. Dat hebben we gisteren maar weer eens bevestigd gekregen. All exclusive, oftewel exclusief reizen op eigen houtje is waar de consument meer en meer […]

  2. De grootste (en snelste) online travelbedrijven: de Travel30 uit de Twinkle100 2015 | TravelNext schreef:
    5 januari 2016 om 10:39

    […] Martin in zijn blog over de toekomst van travel is ‘de massa van niches’ al schreef, komt de populariteit van de nichevakanties voort uit het verlangen van […]

  3. Vakantieboulevard speelt verrassend anders in op reistrends schreef:
    23 maart 2016 om 09:29

    […] Martin van Kranenburg geïnterviewd door de redactie van Twinkle magazine. De visie van Martin: “De toekomst van online travel is een massa van niches”. Nu zijn nieuwste project, Vakantieboulevard.nl landelijk gelanceerd is, is het de hoogste tijd […]

  4. Een moderne kijk op het 'hub & spoke' businessmodel voor travel & hospitality | TravelNext schreef:
    6 april 2017 om 11:38

    […] netwerk op te bouwen er verder uit te breiden, moet er naar alternatieven worden gezocht. Toch aan een community van niches […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie KLM Booking.com Airbnb destinatiemarketing mobiel hotels onderzoek reizen Expedia Facebook TUI TripAdvisor travel instagram Social Media Google NHTV Vakantiebeurs reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring