Het Eye for Travel congres is in volle gang met veel onderwerpen en veel sprekers, in dit blog komt de sessie aan bod over de social media. De sleutel tot succes voor veel bedrijven is de manier hoe social media geïntegreerd kan worden. Een methodiek, of een structuur zodat social media een goede positie heeft binnen een organisatie. Eén van de voorzitters van de presentaties, Tim Davis, noemt 4 basisprincipes van de functie van social media.

  1. Social media voor monitoring.
  2. Social media voor interactie, customer service, het managen van een proces etc.
  3. Social media om een bepaald bericht of een merk te versterken, door engagement, de interactie en het creëren van beleving.
  4. Social media voor leiding, voor de ontwikkeling van de interesse van fans of volgers, het betrekken van de community en feedback vragen.

De waarde van social media

Camilla Moe Bogen, global head social media van Momondo gaf een presentatie over de waarde van social media binnen Momondo. Bij Momondo hebben ze zich niet alleen afgevraagd hoe ze een succesvolle campagne in kunnen zetten, maar vooral hoe ze de waarde van de social media kunnen bepalen. Hoe kun je de waarde van al die campagnes op social media meten?

IMG_0967

Testen – meten en vergroten is volgens Momondo hetgeen wat werkt. Het testen van de campagnes, het meten van de resultaten en als het goed werkt? Vergroten, in meerdere markten dezelfde soort campagne.

Van social proof naar social value

In verleden lag de focus van de social media altijd op de social proof – hoe meer likes, hoe beter. Die focus hebben ze weerlegd naar een focus op de waarde van social media. Het verkrijgen van meer traffic naar de website, het verkrijgen van revenue uit de social media en een grotere naamsbekendheid op social media. Door de content op een andere manier te verspreiden, door betaalde campagnes op Facebook, kwam bij Momondo de traffic richting de website. Met relevante content van hoge kwaliteit zorgden ze voor grote aantallen bezoekers naar de site voor een lage prijs, met een hoge click-through-rate en een hoge engagement.

Meten = weten

De resultaten uit deze weerlegging van focus waren erg positief:

  • De campagnes zorgden voor revenue en een positieve ROI.
  • De hoge engagement, zorgde ook voor meer organische bezoeken.
  • Conversieratio”s groeiden tot 20%.
  • Bereik van miljoenen gebruikers en honderdduizenden kliks.

Een belangrijk aspect van het meten van je social media campagnes, zijn de KPI’s. Het is belangrijk om je eigen prioriteiten te weten en daar KPI’s op in te zetten, zoals bouncepercentages, likes, revenue of conversie. Als je de KPI’s hebt vastgesteld, moet je ervoor zorgen dat alle data teruggevonden kan worden, ’tracking your data’.

Key take aways

  • Zoek naar KPI’s die het meest belangrijkst zijn voor je organisatie.
  • Maak beslissingen op basis van de data van de KPI’s en vergroot de campagnes die het goed doen.
  • Koppel je data aan tools als Google Analytics zodat je de campagnes kan analyseren en optimaliseren.
  • Praat niet over het aantal likes of engagement, maar over de revenue en de ROI uit je social media!

Blog Eyefortravel

Credits headerafbeelding: Jason Howie (CC)