• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De waarde van sociale media en online reviews overschat?

14 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een bepaald hotel te kiezen. Dit blijkt uit een studie van de resultaten van de Market Metrix Hospitality Index (MMHI), dat data van 40.000 Amerikaanse, Europese en Aziatische reizigers bevat. Overschatten we de waarde van sociale media en online reviews?

Slechts 2,9% boekt op basis van een positieve online review

Uit de studie blijkt dat slechts 2,9% van de ondervraagden een hotel boekt op basis van positieve online reviews. Zo’n 6,8% boekt een hotel op aanraden van vrienden of collega’s. Deze 6,8% is helaas niet onderverdeeld in aanbevelingen via sociale media en offline aanbevelingen.

waarom hotel kiezen

 

Dit onderzoek relativeert de waarde van online reviews en aanbevelingen van vrienden en collega’s (of dat nu online of offline is). Dat is goed, want ik denk dat er vaak een te grote rol toegedicht wordt aan deze zaken.

Sociale media en online reviews toch belangrijk

Toch wil ik een kanttekening plaatsen bij dit onderzoek. Er is namelijk alleen gevraagd naar de belangrijkste reden om voor een bepaald hotel te kiezen en niet naar wat er verder allemaal meespeelt en in welke mate. Uiteraard bezoek ik het liefst een hotel waar vrienden het goed gehad hebben, maar als die vrienden bereid zijn meer te betalen dan ik dan houdt het simpelweg op. En mijn dat hotel aan de rand van de stad kan nog zulke goede reviews hebben, ik wil toch echt vanuit mijn hotel zo de winkelstraat in kunnen lopen. En zo heeft eenieder zijn eigen beweegredenen om al dan niet voor een hotel te kiezen. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat aanbevelingen en positieve online reviews niet tot de belangrijkste beweegredenen horen om voor een bepaald hotel te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo’n kleine rol spelen. Dit blijkt ook uit eerder onderzoek naar via welk kanaal consumenten over het hotel te weten zijn gekomen. Hieruit bleek dat de online reviewsite TripAdvisor in 18,2% van de gevallen genoemd wordt als grootste bron van inspiratie voor het verblijven in een bepaald hotel.

Conclusie

Conclusie: ja ik denk dat de waarde van sociale media en online reviews in het beslissingsproces overschat wordt. Ik denk echter wel dat de rol groter is dan dit onderzoek doet vermoeden.

Eigenlijk ben ik nu erg benieuwd naar een onderzoek over wat de belangrijkste reden is om niet voor een bepaald hotel te kiezen. Scoren negatieve online reviews dan in verhouding hoger of lager? En zijn aanbevelingen van vrienden of collega’s dan belangrijker?

Gerelateerde Berichten

  • The future of airline websites
    Indonesische airlines in sociale media [infographic]

    Indonesie is ’s werelds grootste eilanden staat en kent maar liefst 17.500 eilanden. Het is…

  • Hoe online en social is de hedendaagse reiziger? [infographic]

    Lekker weg van alles en fijn de wijde wereld in trekken, op vakantie gaan gebeurt…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

Categorie: Reviews, Social media Tags: online, reviews, Social Media

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. LaurensT zegt

    14 januari 2013 om 12:11

    Hm jammer dat ze niet naar de top3 hebben gevraagd dan 🙂

  2. Emile (Olery) zegt

    14 januari 2013 om 14:14

    Ik denk inderdaad dat het toevoegen van ‘locatie’ als mogelijk antwoord het aandeel van ‘positive online reviews’ erg nadelig beinvloedt.
    Ik besluit éérst waar ik naar toe wil/moet en ga dán pas op zoek naar een hotel en laat in die fase van het boekingsproces reviews pas een rol spelen. Er zijn veel meer onderzoeken te vinden die aantonen dat reviews juist een grote rol spelen.

    Cornell University (dus niet in de categorie “wij van WC-eend”) publiceerde onlangs nog het volgende: “if a hotel increases its review scores by 1 point on a 5-point scale (e.g., from 3.3 to 4.3), the hotel can increase its price by 11.2 percent and still maintain the same occupancy or market share.”
    http://www.hotelschool.cornell.edu/research/chr/pubs/reports/abstract-16421.html

    Kortom, een rechtstreeks verband tussen review scores en RevPAR gebaseerd op keiharde data en geen survey met twijfelachtige vraagstelling.

    • Jaap Hoogesteger zegt

      14 januari 2013 om 15:01

      Beste Emile,

      naar aanleiding van je reactie ben ik ook nog even verder gaan zoeken. Dit onderzoek (http://www.travolution.co.uk/articles/2013/01/11/6339/minority-influencing-the-majority-in-online-reviews-finds-research.html) toont aan dat 33% altijd, 30% vaak en 29% soms (en slechts 8% nooit) kijkt naar online reviews voor het boeken van een hotel of vakantie. Als we dit afzetten tegen de studie genoemd in het artikel hierboven betekent dit dus dat online reviews wel gelezen worden, maar niet altijd als directe reden gezien worden om een hotel te boeken. Zo’n 19% geeft aan dat negatieve reviews reden zijn om op zoek te gaan naar een alternatief. Het lijkt er dus op dat negatieve reviews een grotere impact hebben dan positieve reviews. Kun jij je vinden in die veronderstelling?

      • Dave Verzijl zegt

        14 januari 2013 om 17:16

        Helemaal eens met die veronderstelling, Jaap. Je kan vragen wat de reden is om een hotel te boeken, maar je zou ook juist moeten vragen wat de reden is om niet dat andere hotel te boeken.

        Ikzelf boek niet perse een hotel om goede beoordelingen, maar ik laat wel alle hotels links liggen met een lager cijfer dan X. Dat wil nog niet zeggen dat ik dat andere hotel geboekt heb om zijn hogere beoordeling.

        De uitkomst van zo’n onderzoek is toch altijd afhankelijk van de vraagstelling.

  3. Emile (Olery) zegt

    15 januari 2013 om 16:06

    Jaap, het onderzoek dat je citeert in je oorspronkelijke blogpost is een bedrijf dat baat heeft bij de onderzoeksresultaten. Het onderzoek op Travel Weekly “surveyed 500 UK adults”. Ik denk dat we uit beide onderzoeken daarom niet te veel conclusies moeten trekken. Vandaar mijn reactie (en de conclusies spreken natuurlijk niet in het voordeel van wat wij bij Olery doen). De discussie blijft echter hoe dan ook interessant!

    Ik denk dat het algemeen geaccepteerd is dat reviews de afgelopen jaren een significante invloed op het boekingsproces hebben gekregen. Hoe groot die invloed is verschilt erg per regio, leeftijdscategorie, reisdoel etc.

    De invalshoek Dave noemt is omgekeerd geredeneerd bijna hetzelfde: een hotel niet boeken door slechte reviews is feitelijk hetzelfde als selecteren op basis van goede reviews. Hotel links laten liggen met een score lager dan X is in feite hetzelfde als alle hotels selecteren hoger dan X.

    • Annelies Hulshof zegt

      15 januari 2013 om 17:02

      Eens met Emile, vele onderzoeken van het afgelopen jaar laten zien dat sociale media en reviews worden meegenomen door de consument in de beoordeling van een bepaald hotel. In hoeverre dat is in Nederland onder verschillende doelgroepen, is misschien een interessant onderzoek voor TravelNext.

      En inderdaad, niet boeken bij een hotel dat een laag cijfer krijgt is eigenlijk hetzelfde, hoe dan ook: je laat je dan leiden door wat anderen hebben gezegd over het hotel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing technologie Facebook mobiel reviews travel KLM Airbnb Social Media Vakantiebeurs Google Booking.com TripAdvisor instagram NHTV TUI reizen hotels onderzoek Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring