Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een bepaald hotel te kiezen. Dit blijkt uit een studie van de resultaten van de Market Metrix Hospitality Index (MMHI), dat data van 40.000 Amerikaanse, Europese en Aziatische reizigers bevat. Overschatten we de waarde van sociale media en online reviews?

Slechts 2,9% boekt op basis van een positieve online review

Uit de studie blijkt dat slechts 2,9% van de ondervraagden een hotel boekt op basis van positieve online reviews. Zo’n 6,8% boekt een hotel op aanraden van vrienden of collega’s. Deze 6,8% is helaas niet onderverdeeld in aanbevelingen via sociale media en offline aanbevelingen.

waarom hotel kiezen

 

Dit onderzoek relativeert de waarde van online reviews en aanbevelingen van vrienden en collega’s (of dat nu online of offline is). Dat is goed, want ik denk dat er vaak een te grote rol toegedicht wordt aan deze zaken.

Sociale media en online reviews toch belangrijk

Toch wil ik een kanttekening plaatsen bij dit onderzoek. Er is namelijk alleen gevraagd naar de belangrijkste reden om voor een bepaald hotel te kiezen en niet naar wat er verder allemaal meespeelt en in welke mate. Uiteraard bezoek ik het liefst een hotel waar vrienden het goed gehad hebben, maar als die vrienden bereid zijn meer te betalen dan ik dan houdt het simpelweg op. En mijn dat hotel aan de rand van de stad kan nog zulke goede reviews hebben, ik wil toch echt vanuit mijn hotel zo de winkelstraat in kunnen lopen. En zo heeft eenieder zijn eigen beweegredenen om al dan niet voor een hotel te kiezen. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat aanbevelingen en positieve online reviews niet tot de belangrijkste beweegredenen horen om voor een bepaald hotel te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo’n kleine rol spelen. Dit blijkt ook uit eerder onderzoek naar via welk kanaal consumenten over het hotel te weten zijn gekomen. Hieruit bleek dat de online reviewsite TripAdvisor in 18,2% van de gevallen genoemd wordt als grootste bron van inspiratie voor het verblijven in een bepaald hotel.

Conclusie

Conclusie: ja ik denk dat de waarde van sociale media en online reviews in het beslissingsproces overschat wordt. Ik denk echter wel dat de rol groter is dan dit onderzoek doet vermoeden.

Eigenlijk ben ik nu erg benieuwd naar een onderzoek over wat de belangrijkste reden is om niet voor een bepaald hotel te kiezen. Scoren negatieve online reviews dan in verhouding hoger of lager? En zijn aanbevelingen van vrienden of collega’s dan belangrijker?