• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Destinatiemarketing, een aantal best practices

19 juli 2012 door Annelies Hulshof

Vele bestemmingen beginnen hun weg te vinden naar de wereld van de sociale media om hun prachtige stukje land te promoten bij de rest van de wereld. Enkele destinaties doen dat op een prachtige manier, hier een paar voorbeelden op een rijtje.

Iceland wants to be your friend

Maar IJsland pakt een interessante invalshoek als het gaat om de manier van communiceren. Want met IJsland kun je daadwerkelijk vrienden worden: IJsland praat tegen je; liked je; en wil meer van je weten.

IJsland communiceert via verschillende platformen met ‘de mens’: Facebook, Twitter, Tumbler, een blog, Vimeo en Flickr. De website wordt gezien als de plek waar alles samen komt met een duidelijk overzicht van alle ingezette media.

Het IJslandse communicatiebureau Takk Takk geeft in haar blog aan: ‘Het idee achter – Iceland wants to be your friend is dat IJsland per ongeluk ‘the Inter-nets’ heeft ontdekt en hoe je er mee kunt communiceren met mensen. Natuurlijk gaat dit nog erg onwennig en begrijpt hij ons mensen niet altijd.’

Facebook (of ook wel ‘The Face-Book’ volgens IJsland zelf) is het cruciale platform in deze campagne met bijna 85.000 fans. IJsland post 2 tot 4 keer per week zelf een bericht, maar met zo’n 40 tot 70 wallposts per week is IJsland druk bezig met liken en het geven van comments.

Zweden geeft het twitteraccount aan eigen inwoners

Zweden vertrouwt vooral op haar eigen inwoners om het land te verkopen aan toeristen. De ontwikkeling en welvaart van Zweden hangen af van sterke relaties met het buitenland en een actievere uitwisseling met andere landen op vele gebieden. Dit is volgens de makers van de campagne alleen mogelijk als meer mensen vertrouwd raken met en geïnteresseerd raken in het land. Het idee achter het Twitteraccount is om Zweden een gezicht te geven, een persoonlijk gezicht.

Elke week wordt er een andere inwoner gekozen om, als Curator of Sweden, het twitteraccount @sweden van het land te beheren. Het account kent inmiddels bijna 70.000 volgers. Of dat komt door opmerkelijke gevallen als Sonja zou ik niet weten, maar het zijn aardig wat volgers.

Destinatiemarketing @Netherlanders

Het aantal roulerende twitteraccounts lijken als paddestoelen uit de grond op te komen. @WeAreAustralia, @NewZealand, @BasquesAbroad enz. Holland volgt Zweden op de voet en komen nu zelf ook met het roulerend Twitteraccount @Netherlanders. Vanaf 16 juli zal er elke week een nieuwe ‘Netherlander’ aan het woord zijn via het account.

Samenwerking wordt gezocht en verkregen. Het account van @sweden heeft het aantal volgers van @Netherlanders in een dag opgehoogd van 80 naar meer dan 1.000 door een bericht te retweeten.

iPad act: Zweden Stockholm

Visit Sweden blijft maar met mooie voorbeelden komen. Op 23 maart 2012 werd de hoofdstad gepromoot door Charlie Caper en Erik Rosales, twee goochelaars, met verschillende iPads op een geweldige manier.

Sinds de livegang heeft het filmpje bijna 2,5 miljoen views opgeleverd. Heb je het nog niet gezien, het is zeker de moeite waard!

Vulcan, the place to be als een Star Trek fan

Een klein stadje, midden in Alberta, Canada heet Vulcan. Juist ja, net zoals die planeet die in Star Trek ‘the Vulans’ behuisd. Vulcan heeft dit op een slimme manier ingezet om de plek te zijn waar je als Star Trek fan aan je trekken komt.

Het toeristen informatie punt is gemaakt in de vorm van een ruimteschip en heeft een expositie van memorabele Star Trek momenten. Ook kun je er mee doen met het virtual reality spel The Vulcan Space Adventure. In het stadje zelf is een replica te vinden van de Starship Enterprise, compleet met schrift van alien-achtige talen als Klingon.

Het stadje is host van een jaarlijks terugkerend event dat compleet in het teken staat van Star Trek. VulCON: Spock Days/Galaxyfest trekt jaarlijks honderden die-hard fans aan van over de hele wereld.

Gerelateerde Berichten

  • Een succesvolle social media campagne op herhaling: The Best Job in the World is back!

    Je ziet het tegenwoordig steeds vaker in de travelbranche: organisaties die een reeds geslaagde actie…

  • KLM best practice Social Media

    Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: best practices, cases, destinatiemarketing

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Annelies Hulshof zegt

    25 juli 2012 om 15:11

    Op rotationcuration.com worden de rotation curation twitter accounts bij gehouden, grappig om de groei te zien: http://rotationcuration.com/rotation-curation-chronology/

Trackbacks

  1. Air New Zealand laat sceptici Nieuw Zeeland promoten - TravelNext schreef:
    25 juli 2012 om 11:21

    […] week gaf ik in een blog al enkele voorbeelden van destinatiemarketing. Maar nu kwam ik via @Isabelmosk op een bijzonder voorbeeld dat ik graag nog wel even wilde delen […]

  2. LGBT-travel: best practices voor reismerken schreef:
    23 juli 2015 om 07:30

    […] komt vaker naar voren als het gaat om sterke destinatiemarketing. Het is al een aardig tolerant land, maar de DMO’s wilden niets minder dan een bestemming van […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media NHTV Expedia Booking.com hotels reviews Facebook mobiel TripAdvisor reizen Google destinatiemarketing TUI travel KLM onderzoek Vakantiebeurs technologie instagram Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring