Vele bestemmingen beginnen hun weg te vinden naar de wereld van de sociale media om hun prachtige stukje land te promoten bij de rest van de wereld. Enkele destinaties doen dat op een prachtige manier, hier een paar voorbeelden op een rijtje.

Iceland wants to be your friend

Maar IJsland pakt een interessante invalshoek als het gaat om de manier van communiceren. Want met IJsland kun je daadwerkelijk vrienden worden: IJsland praat tegen je; liked je; en wil meer van je weten.

IJsland communiceert via verschillende platformen met ‘de mens’: Facebook, Twitter, Tumbler, een blog, Vimeo en Flickr. De website wordt gezien als de plek waar alles samen komt met een duidelijk overzicht van alle ingezette media.

Het IJslandse communicatiebureau Takk Takk geeft in haar blog aan: ‘Het idee achter – Iceland wants to be your friend is dat IJsland per ongeluk ‘the Inter-nets’ heeft ontdekt en hoe je er mee kunt communiceren met mensen. Natuurlijk gaat dit nog erg onwennig en begrijpt hij ons mensen niet altijd.’

Facebook (of ook wel ‘The Face-Book’ volgens IJsland zelf) is het cruciale platform in deze campagne met bijna 85.000 fans. IJsland post 2 tot 4 keer per week zelf een bericht, maar met zo’n 40 tot 70 wallposts per week is IJsland druk bezig met liken en het geven van comments.

Zweden geeft het twitteraccount aan eigen inwoners

Zweden vertrouwt vooral op haar eigen inwoners om het land te verkopen aan toeristen. De ontwikkeling en welvaart van Zweden hangen af van sterke relaties met het buitenland en een actievere uitwisseling met andere landen op vele gebieden. Dit is volgens de makers van de campagne alleen mogelijk als meer mensen vertrouwd raken met en geïnteresseerd raken in het land. Het idee achter het Twitteraccount is om Zweden een gezicht te geven, een persoonlijk gezicht.

Elke week wordt er een andere inwoner gekozen om, als Curator of Sweden, het twitteraccount @sweden van het land te beheren. Het account kent inmiddels bijna 70.000 volgers. Of dat komt door opmerkelijke gevallen als Sonja zou ik niet weten, maar het zijn aardig wat volgers.

Destinatiemarketing @Netherlanders

Het aantal roulerende twitteraccounts lijken als paddestoelen uit de grond op te komen. @WeAreAustralia, @NewZealand, @BasquesAbroad enz. Holland volgt Zweden op de voet en komen nu zelf ook met het roulerend Twitteraccount @Netherlanders. Vanaf 16 juli zal er elke week een nieuwe ‘Netherlander’ aan het woord zijn via het account.

Samenwerking wordt gezocht en verkregen. Het account van @sweden heeft het aantal volgers van @Netherlanders in een dag opgehoogd van 80 naar meer dan 1.000 door een bericht te retweeten.

iPad act: Zweden Stockholm

Visit Sweden blijft maar met mooie voorbeelden komen. Op 23 maart 2012 werd de hoofdstad gepromoot door Charlie Caper en Erik Rosales, twee goochelaars, met verschillende iPads op een geweldige manier.

http://www.youtube.com/watch?v=53_qvMQfvOE

Sinds de livegang heeft het filmpje bijna 2,5 miljoen views opgeleverd. Heb je het nog niet gezien, het is zeker de moeite waard!

Vulcan, the place to be als een Star Trek fan

Een klein stadje, midden in Alberta, Canada heet Vulcan. Juist ja, net zoals die planeet die in Star Trek ‘the Vulans’ behuisd. Vulcan heeft dit op een slimme manier ingezet om de plek te zijn waar je als Star Trek fan aan je trekken komt.

Het toeristen informatie punt is gemaakt in de vorm van een ruimteschip en heeft een expositie van memorabele Star Trek momenten. Ook kun je er mee doen met het virtual reality spel The Vulcan Space Adventure. In het stadje zelf is een replica te vinden van de Starship Enterprise, compleet met schrift van alien-achtige talen als Klingon.

Het stadje is host van een jaarlijks terugkerend event dat compleet in het teken staat van Star Trek. VulCON: Spock Days/Galaxyfest trekt jaarlijks honderden die-hard fans aan van over de hele wereld.