We vroegen Erik van Erp (Around the Globe en Travelbloggers.nl) naar het Vakdag bloggersprogramma dat hij samen met Travel Writers Manifest en Verkeersbureau.info op 14 januari organiseert. In dit blog een interessante sneakpreview van de blogcases die DFDS, CTBE en iAmbassador met jullie zullen delen!

Wat voorzie jij als de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor bloggers in 2015?

Volgens mij zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor bloggers in 2015 dat bloggers steeds beter kunnen inschatten wat hun toegevoegde waarde zal zijn. Toegevoegde waarde binnen de reisindustrie als geheel, maar ook wat hun eigen werk waard is. Ook de industrie zal nog beter in gaan zien wat de toegevoegde waarde van werken met bloggers is. In 2014 ontstond er in Nederland een ware hype rondom bloggers, iedereen sprong er bovenop. Bloggers, maar ook de industrie, hadden meestal niet de kennis in huis om een goede samenwerking op te zetten. Nu deze fase deels voorbij is zie je dat de industrie op zoek gaat naar professionals, het kaf van het koren scheidt en op zoek gaat naar kwaliteit, engagement en specifieke niches. Ze hebben geleerd van afgelopen jaar en weten beter waar ze naar op zoek zijn.

Bloggers zullen er dus voor moeten zorgen dat ze kunnen leveren waar de industrie naar op zoek is. Je ziet nu al dat alleen een goed Instagram account of een zeer specifieke niche je al aan betaalde opdrachten kan helpen. Specialisaties en niches worden belangrijker. Dit zal ook inhouden dat veel net begonnen travel bloggers in 2015 de handdoek alweer in de ring gaan gooien. Dit omdat het hard werken zal zijn om bij te blijven en gelijk op te gaan met de rest. Internationaal gezien is bereik wat minder belangrijk geworden, maar voor Nederland zal dit nog wel een tijdje een van de belangrijkste selectiecriteria zijn om met bloggers te werken. Bovenal wordt het een mooi jaar met veel nieuwe kansen en initiatieven, mooie tijden dus!

Waar zullen de keynotes op ingaan tijdens hun sessie?

Melvin Böcher van iAmbassador zal spreken over hoe dat je een succesvolle blogger campagne op kunt zetten en hoe je vervolgens de ROI van deze campagne kunt bepalen. iAmbassador heeft enkele zeer succesvolle cases uitgevoerd voor onder andere Malta, Zuid-Afrika en Emilia Romagna. Deze zullen ongetwijfeld aan de orde komen tijdens de eerste sessie. Deze sessie is interessant voor destinaties en bedrijven die met professionele bloggers willen werken.

blogvilles-screenshot

Het CTBE heeft afgelopen jaar met bloggers samengewerkt om Curaçao als reisbestemming te promoten. De uitkomsten, ervaringen en leerpunten van deze samenwerkingen zullen, vanuit een destinatie, gepresenteerd worden door Edward Suares. Deze sessie geeft zowel andere destinaties als bloggers een kijkje in de keuken van een destinatie.

ctbe afbeelding 14jan

Lenneke Loman van DFDS Seaways zal haar ervaringen met bloggers delen vanuit het perspectief van een bedrijf. DFDS Seaways is enorm actief binnen de bloggerswereld, sponsort blogger events en werkt nauw samen met ze om hun merk bekender te maken bij de vakantiegangers. Hoe hebben zij deze samenwerkingen aangepakt? Wat waren de verwachtingen toen ze er mee begonnen? Tot slot: Wat hebben de samenwerkingen opgeleverd en op welke manier gaan ze nu verder in de toekomst met bloggers? Voor zowel bloggers als bedrijven erg interessant om te kijken welke leerpunten er uit te halen zijn.

dfds blog

Waarom hebben jullie voor deze keynotes gekozen?

We hebben geprobeerd om vanuit verschillende hoeken (destinatie, bedrijf, blogger) iemand te vinden die ervaringen wilde delen met bloggers. Met deze sprekers en de breakout sessies die daarna volgen willen we de discussie verder op gang brengen. Hoewel we als industrie al flinke wat stappen hebben gezet moeten we blijven door ontwikkelen. Fashion is bijvoorbeeld al een stuk verder. Wat kan de reisindustrie daarvan en van haar eigen collega’s in de reisbranche leren om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten?

Aan het einde van de ochtend hebben we ook een momentje waarbij iedereen met elkaar in gesprek kan en misschien contactgegevens kan uitwisselen.

Wat is je grootste wens als het gaat om ontwikkelingen (technologisch) voor 2015 in onze industrie?

Als reiziger blijf ik mij verbazen hoe lastig het soms is om diensten te boeken, te vergelijken of om basisinformatie te vinden. Het zou mooi zijn wanneer meer bedrijven hun data online ter beschikking zouden stellen. Anderen kunnen hier op een innovatieve manier mee aan de slag en leuke producten ontwikkelen.

Zo kun je in veel (ontwikkelde) landen met moeite online een bus-ticket boeken. Ook het vinden van reistijden van deze zelfde bus blijft vaak lastig. Dit terwijl veel van deze informatie wel digitaal beschikbaar is. Er zijn tal van voorbeelden waarbij dit soort simpele initiatieven hebben gezorgd voor veel leuke nieuwe ontwikkelingen. We reizen tegenwoordig vaker, flexibeler en onregelmatiger. Het zou fijn zijn als de industrie met technologische ontwikkelingen hier goed op in zou springen.