Disneyficatie in cruises: cruises met en zonder Disney thema maar vol beleving

150

Een real-time Disney avontuur met een cruise. De ‘vakantie afdeling’ van Disney heeft dit voorjaar een Europese cruise georganiseerd waarbij gevaren wordt naar Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Nederland. Tijdens de cruise worden er vanaf 2018 diverse activiteiten georganiseerd die gelinkt zijn aan de film ‘Beauty and the Beast’, die dit jaar opnieuw uit is gekomen.

Op avontuur met Disney

Disney weet van de cruisevaarten al tijden iets leuks te maken, zoals zip-lining en het bakken van macarons. Reizigers die vanaf 2018 de reis over de Rijn met de cruise maken, kunnen ook met de Beauty and the Beast cruise editie op pad gaan, waar zij gethematiseerde diners maar ook kooklessen kunnen boeken en deelnemen aan bijvoorbeeld karaoke’s en screenings van de animatie- en live action versie van de film. Ook is er de optie om aan te leggen in Riquewihr, het stadje waarop de film geïnspireerd is. Riquewihr staat bekend om de vele wijnkelders en het sprookjesachtige karakter en dat maakt het stadje volgens Disney geschikt om tijdens de rivier cruise even een stop te maken. Disney kan plaatsen op de kaart zetten.

De Disney difference: zet plaatsen op de kaart

De allure van Disney films is onevenaarbaar. De verhalen met helden, monsters, kastelen toverfeeën en soms zelfs een hoog musicalgehalte is betoverend. Levens en werelden die nauwelijks bekend zijn worden neergezet als een droom en animators vertellen volksverhalen in cinematografische werelden van fantasie. Live-action films worden opgenomen in picture-perfect steden, hotels en andere landelijke landschappen om alles zo visueel aantrekkelijk mogelijk weer te geven. Nog niet eerder hebben we gekeken naar het reisaanbod van Disney; behalve het fictieve reisbureau van Disney.

Veel Disney films verwijzen natuurlijk rechtstreeks naar bestaande plaatsen; Londen komt bijvoorbeeld voor in zowel Peter Pan als 101 Dalmatiërs, de Noord-Amerikaanse wildernis is wordt weergegeven in Pocahantas. De Lion King verwijst naar de Afrikaanse savannen van Kenia en de spectaculaire luchtfoto over Parijs wordt geschetst in de Klokkenluider van de Notre Dame.

Adventure guides: vertellen het verhaal

De zogeheten adventure guides brengen de ware magie van de reis tot leven en zijn essentieel voor het succes van adventures by Disney. Een bestemming beleven door de ogen van een verhalenverteller zorgt ervoor dat reizigers onderdeel van het verhaal worden. We kennen dit in de moderne tijd van Snaps, Insta stories, blogs en vlogs. Maar bij Adventures by Disney is daar op dit moment eigenlijk vooral geen aandacht voor.

Op elke reis worden er twee avonturengidsen ingezet die tot in detail verhalen vertellen. Zij hebben ook de contacten met de locals zodat reizigers een natuurlijke connectie kunnen ervaren met de mensen, culturen en tradities van de bezochte bestemmingen.

Een Facebookpagina voor iedere adventure guide

Op de website van Adventures by Disney, kan op alle profielen van de adventure guides geklikt worden die doorlinkt naar een profiel op Facebook. Op het persoonlijke gidsenprofiel op Facebook is van iedere gids te zien welke reizen deze maakt en waar hij of zij de reizigers mee naartoe neemt. Het ene profiel is wat beter onderhouden dan de andere. Daar worden ook reviews onder geplaatst van reizigers die met deze specifieke gids op pad zijn gegaan. Reizigers kunnen op de posts reageren en een beoordeling achterlaten, de pagina’s zijn ingesteld als community pagina’s. Het aantal volgers per profiel zit rond de 1000.

Riviercruises: food

Disney speelt naast de focus op kinderen en gethematiseerde cruises, ook in op adult-only food & wine cruises voor 2018. Voor de twee cruises in het najaar die gepland staan, is het schip uitgerust met kundige chefs en sommeliers. Ook vindt er in september in Duitsland volgend jaar een speciale Oktoberfest cruise plaats (adults-only), met de focus op lokaal eten, wijn en natuurlijk bier. Met food als een van de grootste drijfveren in travel & hospitality lijkt dat een slimme keuze van Disney. Wij zijn echter wel benieuwd hoe zij dit tegen die tijd online gaan vermarkten. Er lijkt nog geen campagne te zijn gevoerd.

Riviercruises zijn booming en de cruises gericht op ontspanning en stadsbezoeken met een diverse hoeveelheid aan cultuur en excursies worden op deze manier in een nieuw jasje gegoten. Andere voordelen van een cruise, zoals het maar 1 x hoeven uitpakken van je spullen en zonder lange wachtrijen voor vliegvelden eenvoudig door Europa kunnen reizen, worden benadrukt.

De markt voor cruises en het aantrekken van nieuwe doelgroepen is iets wat Disney in de komende jaren duidelijk probeert open te breken. Met de ontwikkelingen op het gebied van connectiviteit, data en bereikbaarheid is het interessant om te zien hoe cruises zich zelf zullen ontwikkelen binnen de dynamiek van de steeds zelfstandigere consument, een duurzame ROI behalen, inspelen op trends in de toekomst en de veranderende behoeften.

DELEN
Vorig artikelWat brengen de technologische trends de zakenreiziger en de millenial nu echt in een digitale transformatie fase?
Volgend artikelDrie startups geselecteerd op EyeforTravel om in de gaten te houden
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER