Digitalisering is overal, maar niet alles kan gedigitaliseerd worden en laat de toeristische sector rijk zijn aan hetgeen dat heerlijk analoog blijft: eten & drinken. De grootste drijfveer in het toerisme is momenteel foodtourism. Hoe speelt de travel branche in op deze trend en hoe kijkt de foodbranche naar deze trend?

The Bourdain effect

Ook al wordt eten & drinken niet echt gedigitaliseerd, food is hetgeen dat de laatste jaren overal terugkomt. TV, social media, blogs en ook travel. Het effect dat foodtravellers hebben op ‘normale reizigers’: de wereld over reizen op zoek naar de meest unieke, exotische en vooral lokale gerechten. Een gouden combinatie, reizen & eten. Dat is te merken aan de vele kookprogramma’s die de laatste jaar als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, waar het Bourdain effect ook vandaan komt. Anthony Bourdain is een Amerikaanse topkok die met zijn TV-programma ‘No Reservations’ en ‘Parts Unknown’ de wereld overgaat om op zoek te gaan naar unieke gerechten die voor een bestemming van groot belang zijn. Hij focust zich niet alleen op het eten, maar hij neemt je mee naar de lokale bevolking doordat hij zich verdiept in hun culinaire identiteit.

Eten & drinken is een van de grootste drijfveren in toerisme. Als je kijkt naar wat mensen motiveert om naar een bepaalde bestemming te gaan, speelt eten een enorm grote rol.

Local cuisine provides a direct connection to the history of a region, the soul of its people and the rhythm of daily life

KLM werkt samen met chefkok

De reis naar lokale, culinaire gerechten heeft KLM dichter bij huis gebracht, door een samenwerking met Indonesische chefkok Farrah Quinn. Een manier om reizigers op de vlucht kennis te laten maken met lokale gerechten.

310316klmindonesiawbccampaignwithfarahquinn-selected-5

Expedia’s ‘Europa op een bord’

Ook Expedia heeft de handen ineen geslagen en heeft foodtoerisme omarmd. Samen met 12 foodbloggers uit heel Europa hebben zij een microsite opgericht, waar van 12 Europese landen de verborgen restaurantjes zijn. Zo kun je als reiziger voor je vakantie naar Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Noorwegen, Italië, Denemarken, Zwitserland, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden of Duitsland, voor je reis op deze blog kijken voor inspiratie! Je klikt op een land en er komt een blog tevoorschijn met tips & advies voor je reis.

Blog foodtoerisme denemarken

Toekomstgerichte travelorganisaties

Organisaties die echt toekomstgericht denken gaan de combinatie maken tussen travel activiteiten en eten & drinken. Blogster Sanne gaf in een eerder geschreven blog al vier voorbeelden van een sense of place toepassing in destinaties, waarin foodtoerisme ook een belangrijke rol in speelt. Ook reizigers willen het gevoel van foodtravellers als Anthony Bourdain meemaken en de branche kan daar de oplossing voor bieden door bijvoorbeeld sense of place toe te passen waar het draait om unieke ervaringen die iets extra’s aan je reis geven.

De benadering van het reizen verandert ook langzaam. De afgelopen weken zagen we dat al bij Booking.com, waar de traditionele manier van zoeken naar bestemmingen en reizen verschuift naar een zoekmachine waarin thema’s of interesses centraal staan. Reizigers willen de wereld ontdekken op een manier die iemand anders nog niet heeft gedaan. En laat eten & drinken daar net een groeiende kracht in zijn. Ook destinaties maken daar graag gebruik van, Australië heeft daar bijvoorbeeld op ingespeeld door reizen en activiteiten aan te bieden naar plekken waar Australische bekende gerechten vandaan komen.

Nederlanders avontuurlijk op culinair gebied

Voor Nederlandse organisaties liggen er zeker kansen, uit recent onderzoek van Expedia is gebleken dat Nederlandse reizigers avontuurlijk zijn op culinair gebied. We zoeken tijdens de reis juist de lokale restaurantjes op in plaats van de grote restaurants. Hetzelfde onderzoek geeft aan dat de keuze van een bestemming sterk afhangt of het eten lekker is. De vraag of de kwaliteit van eten van invloed is op de keuze van een vakantiebestemming werd beantwoord met een 7, op een schaal van 0 tot 10. Vanuit die gedachte zijn er drie bestemmingen die voor Nederlanders het meest aantrekkelijk zijn, namelijk Rome, Parijs en Madrid.

Hoe kijkt de (online) food branche hier tegenaan?

De travel industrie maakt graag gebruik van deze trend, maar hoe kijkt de food industrie hier zelf tegen aan? We vroegen Kim van Velzen, expert in de (online) food en hospitality branche, naar zijn visie.

Erkenning. Dat is wat food toerisme voor de foodbranche is.

De leukste plekken om te ontdekken zijn natuurlijk de lokale restaurants of cafés die nog niet in alle reisgidsen staan en dus nog geen last hebben van het massatoerisme. Dit zijn meestal de kleine, lokale ondernemers die met hart en ziel het eten bereiden, de inkoop doen bij lokale producenten en geen Engelstalige menukaart hebben. Dat juist zij worden ontdekt is een mooie erkenning en de extra inkomsten die het oplevert kunnen zij goed gebruiken.

Maar ook erkenning voor topchefs die jarenlang hebben gezwoegd om tot de beste culinaire creators te behoren en daarmee niet zomaar culinair miljonair worden. Door televisieprogramma’s, internetshows en sociale media hebben ze de reiziger weten te bereiken met hun unieke culinaire identiteit. Inmiddels zijn er culinaire reizen naar Michelinsterren restaurants en openen topchefs aan de lopende band Celebrity Chef restaurants in grote hotels. Zij zorgen ervoor dat we de smaken van de bestemming willen ervaren en daarmee wordt een bestemming nog hoger op de culinaire wenslijst gezet. Erkenning én inkomsten voor chefs die al jarenlang werken om de culinaire identiteit van een bestemming op het bord terug te laten komen.

Deze ambachtsmensen zijn voor iedere destinatiemarketeer een gouden bron om de bestemming nog beter op de kaart te zetten.

Credits headerafbeelding: Pexels (CC)